„Studie jednoznačně prokázaly, že díky těmto bezpečnostním systémům se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent", říká Wolfgang Drees, který má podvozkové systémy u Bosche na starosti.
Stále více ESP
Vybavenost nových aut elektronickým andělem strážným je v jednotlivých zemích rozdílná. V roce 2004 bylo v Německu vybaveno systémem ESP asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo ESP asi 39 procent nových osobních automobilů.
Vše začalo vylepšením ABS |
V roce 1983 začali vývojáři uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brzdění optimálním seřízením ABS. Bosch začal na systému pracovat a v roce 1987 podal žádost o jeho patentování. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na ostatní jízdní stavy a v březnu 1995 se ESP začalo sériově vyrábět. |
Toyota vyhodnotila přibližně jeden milion dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob. Z výsledků vyplynulo, že sériové zavedení stabilizačního systému by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat na polovinu.
Losi, mercedes a ESP |
Za rychlým rozšířením stabilizačních systémů stojí losí test, který v roce 1997 zarmoutil automobilku Mercedes. Švédští novináři převrátili v průběhu testu stability tehdejší žhavou novinku: Mercedes třídy A. Automobilka díky tomu na krátkou dobu dokonce zastavila výrobu "Áček", řešení problému přinesla montáž stabilizačního systému ESP. |
Poslední generace stabilizačních systémů dnes zvládá kromě svých základních úkolů (zamezení smyku, protiblokovací systém a regulace prokluzu) také další funkce. SUVčka dostala „Hill Descent Control“, který při sjezdu z prudkého kopce udržuje konstantní rychlost. Následují funkce snižující nebezpečí převrhnutí, nebo ochrana proti rozkývání přívěsů. ESP pomáhá řidičům i při rozjezdech do kopce. Po uvolnění brzdového pedálu ponechá až 2 sekundy zabrzděná kola a zamezí tak nechtěnému couvnutí. |
(ESP = DSC = AHS = PSM = VSC = VDC)
Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček, nebo na kluzkém povrchu. Stabilizační systém během jízdy vyhodnocuje množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen - v rámci fyzikálních zákonů - vůz vrátit do původního směru.
Jízdní situace je vyhodnocována z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.
Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.
Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly. |