Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Jedno z nejvzácnějších aut v Česku, slavné maserati

aktualizováno 
Maserati MC12 je unikát, kterých postavili jen padesát kusů. Bílomodré MC12 je perlou českých silnic, jeho majitel ho naštěstí vcelku často prožene venku. Italská automobilka Maserati se zrodila přesně před 100 lety.

Maserati MC12 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Maserati rozhodně nepatří k běžné automobilové konfekci. Výrobce sídlící v italské Modeně se zaměřuje na zákazníky, kteří od vozu očekávají kromě luxusu a vysokého výkonu i pocit jisté výjimečnosti. Historie automobilky s trojzubcem ve znaku se oficiálně začala psát 1. prosince 1914, kdy její zakladatelé odeslali úřadům žádost o registraci firmy.

Maserati MC12

Maserati MC12

NEJ maserati

Asi nejslavnějším a nejvzácnějším maserati posledních desetiletí a jedno z NEJ italských aut vůbec je snový supersport MC12.

Auto používá techniku kultovního Ferrari Enzo. Pohání ho šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 630 koní uložený před zadní nápravou. Zrychlení z 0 na 100 km/h umí za 3,8 sekundy a maximální rychlost je 330 km/h.

Auto má odnímatelnou střechu, kterou však musí majitel nechávat v garáži. 

V letech 2004 a 2005 jich postavili padesát kusů.

Vedle silniční verze vznikl i závodní sourozenec, který od roku 2005 na pět let ovládl závody sportovních vozů FIA GT.

Původní cena vozu byla v roce 2005 23 milionů korun, dnes už má určitě mnohem větší cenu. Dnes jsou v Německu na prodej za ceny od 26 do 31 milionů.

Rozhovor s majitelem českého kousku čtěte zde.

U zrodu slavné značky stál mladý automobilový závodník a mechanik Alfieri Maserati a jeho dva bratři. Firma, kterou založili v předvečer první světové války v Boloni, se zpočátku zabývala opravami a údržbou vozů značky Isotta Fraschini. Válka však podnikání nepřála, a Alfieri Maserati se proto přeorientoval na výrobu zapalovacích svíček pro letecké motory. Přitom nepřestával uvažovat o mnohem ambicióznějším cíli - chtěl stavět sportovní vozy vlastní konstrukce.

První automobily vyjely z manufaktury bratří Maseratiů na počátku 20. let. Fakticky šlo o skládačku z dílů již zavedených výrobců. Nejinak tomu bylo i v případě vozu nazvaného docela prostě jen Tipo 26. Disponoval kompresorem přeplňovaným osmiválcovým jedenapůllitrovým motorem o výkonu 120 koní a na chladiči měl stylizovaný Neptunův trojzubec, který je znakem těchto vozů dodnes. Nový vůz byl úspěšný už při svém prvním startu, Alfieri Maserati s ním v závodě Targa Florio 1926 vyhrál kategorii jedenapůllitrů.

O tom, že vozy s trojzubcem ve znaku měly od počátku sportovní ambice, svědčí fakt, že hned tři roky na to, na podzim 1929, stanovilo šestnáctiválcové monstrum jménem V4 rychlostní rekord, který měl hodnotu 246,069 kilometru v hodině.

Maserati MC12

Maserati MC12

Mezi traktory a sýry

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Když se chcete do Paniniho muzea dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný "Hombre" v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zase sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě loni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky.

V roce 1932 firmu postihla tragédie v podobě předčasného úmrtí jejího zakladatele a vůdčí osobnosti Alfiera Maseratiho. Vedení společnosti převzali jeho bratři Ernesto a Bindo, jimž se hned následující rok povedl skvělý kousek. Dokázali se dohodnout se slavným závodníkem Taziem Nuvolarim, jenž monoposty Maserati dovedl k řadě úspěchů, čímž posílil renomé značky ve světě rychlých kol.

Pověst továrny sice rostla, ale při prodeji aut zákazníkům naráželi bratři Maseratiové stále častěji na ambiciózní německou konkurenci. V roce 1937 proto firmu prodali italskému průmyslníkovi Adolfovi Orsimu, jenž sice přinesl potřebný kapitál, ale zároveň rozhodl o přestěhování podniku do Modeny, kde dodnes v ulici Ciro Menotti sídlí. K boloňským kořenům se automobilka dodnes hlásí alespoň logem. Trojzubec v jejím znaku je totiž kopií zbraně, kterou třímá v ruce socha boha Neptuna na boloňském náměstí Piazza Maggiore.

Fotogalerie

Ještě v polovině 50. let monoposty Maserati pilotované Juanem Manuelem Fangiem úspěšně startovaly v závodech Formule 1. V roce 1957 vyhrál Fangio s monopostem Maserati 250F titul mistra světa F1. Po tomto úspěchu však automobilka  účast na závodech kvůli finančním problémům ukončila a nadále se soustředila na výrobu cestovních automobilů.

Jejich praotcem byl model A6, představený v březnu 1946 na autosalonu v Ženevě. V roce 1957 bylo na trh uvedeno čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT, které našlo zákazníky zejména na severoamerickém trhu a do roku 1964 bylo vyrobeno více než dva tisíce kusů.

Zpočátku vyrábělo Maserati pouze kupé a z nich odvozené varianty s otevřenou karoserií. V roce 1963 ale představilo svůj první čtyřdveřový vůz, který stál na počátku řady sedanů nesoucích název Quattroporte.

V roce 1968, krátce po představení modelu Ghibli, získalo Maserati nového majitele. Byla jím francouzská automobilka Citroën. Ta se v Modeně dlouho neohřála, ale stačila postavit úchvatný Citroën SM s motorem právě od Maserati. V důsledku prvního ropného šoku se Francouzi dostali do potíží, Citroën po spojení s Peugeotem značku prodal a Maserati musela zachraňovat italská vláda.

Maserati MC12

Maserati MC12

Od státního fondu GEPI firmu v roce 1975 koupil argentinský automobilový závodník a stavitel aut Alejandro de Tomaso. Za jeho éry vyjely z bran továrny první vozy z řady Biturbo, jejichž úspěch pomohl firmě z nejhoršího. Po nevydařeném pokusu spojit síly s americkým Chryslerem prodal de Tomaso v roce 1993 Maserati italskému Fiatu, který ho posléze převedl pod svoji divizi Ferrari.

Historicky patřilo Ferrari k úhlavním rivalům vozů Maserati na okruzích. Vzájemná řevnivost bývala o to větší, že obě automobilky sídlily nedaleko od sebe. Po převzetí však Ferrari vlilo chřadnoucímu Maserati novou krev do žil. Automobilka od základu zmodernizovala svoji továrnu, v roce 2003 představila novou generaci klíčového modelu Quattroporte a o rok později se vrátila na okruhy se supersportem MC12.

Za loňský rok prodalo Maserati 15 400 vozů, přičemž zhruba polovina prodejů připadala na obrovité quattroporte. Výnosy modenské automobilky dosáhly hodnoty bezmála 1,7 miliardy eur. Dnes je pro značku nejdůležitější čínský trh. Kromě Quattroporte se snaží konkurovat německým prémiovým značkám menším modelem Ghibli.

Sté výročí slaví značka v nejlepší kondici. Vyrábí tolik aut jako nikdy v historii (letos až 35 tisíc aut) a o její techniku se opřou modely obrozené značky Alfa Romeo. Tato slavná značka chystá „restart“ na příští rok.



Témata: Maserati




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.