Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: První škodovka se předvedla nejprve Rakušanům

aktualizováno 
Dřevěná kola, táhla, výkon sedm koní a francouzské jméno. Voiturette A byl vůbec prvním autem značky Laurin & Klement a pro její zakladatele šlo o splněný sen. Po deseti letech výroby velocipedů a motocyklů se továrna z Mladé Boleslavi definitivně zařadila mezi výrobce automobilů a dnes patří mezi nejstarší značky vůbec.

První automobil vyrobený v Mladé Boleslavi se v říjnu 1905 objevil na stránkách renomovaného časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung. | foto: Škoda Auto

Dne 29. října 1905 se v renomovaném motoristickém časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung objevila vůbec první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení na trh.

Fotogalerie

Deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu se díky novému vozidlu o výkonu sedm koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů.

Jméno Voiturette A vycházelo z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto. Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení.

Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1 005 cm3 s výkonem 5,2 kW (7 koní), který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení a automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

„Čechy jsou jednou z kolébek automobilu. Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu naší společnosti,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto.

Řidič až na druhém místě

Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno: „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“

Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla ještě dlouhá, ale už tehdy se začaly objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla. V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vepředu o něco níže před řidičem.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

O rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.

Zlomový rok

Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V. Výroba vlastního vozu byla na spadnutí.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

Ve stejném roce pak byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A, které byly podrobovány jízdním zkouškám. Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry.

Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, která nabízí přibližně 40 variant automobilů a která od roku 1905 vyrobila více než 17 milionů vozů.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.