Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

14. Nová technika zkvalitní a zlevní provoz automobilů na propan-butan

  22:03aktualizováno  22:03
- Nová zařízení, která zkvalitní, zjednoduší a v některých případech při schvalování k provozu také zlevní techniku k propanbutanovému pohonu automobilů, už se v tuzemsku zkoušejí. Jejich dovozci očekávají, že se novinky letos dostanou do běžné motoristické praxe.
Mechanik

Mechanik - Mechanik jinínské firmy Autogas centrum Miroslav Diviš porovnává novou nádrž na propan-butan, určenou k umístění místo rezervního kola, se stávající válcovou nádrží, která v zavazadlovém prostoru zabírá mnoho místa. | foto: AUTOR

Dodavatelé i motoristé roky kritizují, že individuální schválení plynového pohonu v moderních autech se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem se při složitých kontrolních procesech prodražuje. Ve srovnání s jednodušším automobilem či s vozem, pro který je v zemi povolena hromadná přestavba, jde zhruba o deset tisíc korun navíc. Jiří Konečný z ministerstva dopravy k tomu před časem prohlásil, že do provozu může být puštěno jen auto, jehož emise vyhoví parametrům předepsaným pro konkrétní typ ve všech režimech jízdy. "U diskutovaných vozů s přísnými parametry kontroloři někdy zjišťují v případě plynového pohonu nedostatky," prohlašuje Jiří Konečný. "Zjednodušení a zlevnění schvalovacího postupu nelze u těchto automobilů očekávat dřív, než výrobci plynových zařízení dají na trh techniku, která bude trvale seřízená už z výroby a ovládaná benzinovou řídící jednotkou vozidla."
Právě takovou techniku značky BRC jako první v zemi zkouší firma Autogas centrum v Jiníně u Strakonic, která je výhradním dovozcem v tuzemsku nejrozšířenějších plynových zařízení italské výroby. "Novinku už prověřujeme ve Škodě Octavii 1,8 a 1,6 s výkonem 74 kW a ve Škodě Felicii 1,6 s výkonem 55 kW. Během týdnů začneme i s Octavií 1,6 o výkonu 55 KW. Software máme i pro řadu cizích aut," informuje Milan Šmíd z jinínské společnosti. "Čekám, že do půl roku budou vyřízeny všechny úřední formality a nová technika bude běžně k dispozici.
Nova Gas v Pardubicích už nyní dováží a montážním dílnám dodává zařízení italské značky Tartarini, které zaručuje bezchybnou funkci benzinového i plynového pohonu také u vozů se systémem klasifikování chyby řídící jednotky (OBD II). Tím budou od začátku roku 2000 vybavena všechna nová evropská auta. "OBD II kontroluje celý emisní systém a při jakékoliv chybě automaticky zastaví motor, aby vůz nepoškozoval životní prostředí," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu v Brandýse nad Orlicí. "Plynová řídící jednotka se speciálně programuje pro každé auto a každý typ motoru. Instalace sice stále ještě musí být individuálně schválena, ale při emisních testech by neměly být potíže."
Prakticky vyřešen je i další problém, který mnoho zdejších motoristů odrazoval od přestavby auta na plynový pohon: místo neskladných plynových nádob už jsou v nabídce dva druhy speciálních nádrží k umístění do prostoru rezervního kola. "Novinky plní veškeré požadavky," tvrdí Milan Šmíd.
Po sérii potěšitelných zpráv přichází informace varující. V LPG klubu v Brandýse nad Orlicí zjistili, že na trhu s plynovým pohonem se objevila zařízení o dva až čtyři tisíce korun levnější ve srovnání s obvyklým průměrem. Jsou ovšem sestavená buď ze starších komponentů nebo ze součástí, které nejsou v tuzemsku schváleny k použití. "Také se v praxi ukázalo, že někteří nesolidní montéři nezařazují do vozidel se vstřikováním všechny předepsané díly, aby snížili ceny," varuje Tomáš Hanzl. "Zmíněné praktiky samozřejmě přinášejí značná rizika. V tuto chvíli mohu zájemcům o přestavbu auta na propanbutanový pohon poradit to nejzákladnější: cena úpravy by neměla být tím rozhodujícím měřítkem. Přednost zaslouží služby zavedených a známých firem."
Pro orientaci uvádíme ceny (bez poplatků za schválení k provozu) plynových zařízení - karburátorová auta: 13 000 až 14 000 korun, auta se vstřikováním a neřízeným katalyzátorem: 17 000 až 25 000 korun, auta se vstřikováním a řízeným katalyzátorem: 20 000 až 25 000 korun a složitější auta vyšších obsahů se vstřikováním a řízeným katalyzátorem: 25 000 až 35 000 korun.

Plyn je levnější
Ceny propan-butanu k pohonu motorových vozidel se v některých místech republiky vrátily do mezí, které platily koncem předloňského roku. Tedy v dobách před zvýšením spotřební daně z plynu, před nárůstem daně z přidané hodnoty z pěti na dvaadvacet procent a před obecným zdražením zmíněného paliva. Tehdy ceny vzrostly z 8,50 až na 12,50 koruny za litr. Nyní v zemi přibývá čerpadel, kde lze propan-butan pořídit za méně než devět korun. Ceny propan-butanu poklesly také zásluhou konkurence, kterou velkým distribučním společnostem vytvořily malé firmy specializované na dovoz zmíněného paliva při minimální režii. (hč)

 

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.