Mechanik

Mechanik - Mechanik jinínské firmy Autogas centrum Miroslav Diviš porovnává novou nádrž na propan-butan, určenou k umístění místo rezervního kola, se stávající válcovou nádrží, která v zavazadlovém prostoru zabírá mnoho místa. | foto: AUTOR

14. Nová technika zkvalitní a zlevní provoz automobilů na propan-butan

- Nová zařízení, která zkvalitní, zjednoduší a v některých případech při schvalování k provozu také zlevní techniku k propanbutanovému pohonu automobilů, už se v tuzemsku zkoušejí. Jejich dovozci očekávají, že se novinky letos dostanou do běžné motoristické praxe.

Dodavatelé i motoristé roky kritizují, že individuální schválení plynového pohonu v moderních autech se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem se při složitých kontrolních procesech prodražuje. Ve srovnání s jednodušším automobilem či s vozem, pro který je v zemi povolena hromadná přestavba, jde zhruba o deset tisíc korun navíc. Jiří Konečný z ministerstva dopravy k tomu před časem prohlásil, že do provozu může být puštěno jen auto, jehož emise vyhoví parametrům předepsaným pro konkrétní typ ve všech režimech jízdy. "U diskutovaných vozů s přísnými parametry kontroloři někdy zjišťují v případě plynového pohonu nedostatky," prohlašuje Jiří Konečný. "Zjednodušení a zlevnění schvalovacího postupu nelze u těchto automobilů očekávat dřív, než výrobci plynových zařízení dají na trh techniku, která bude trvale seřízená už z výroby a ovládaná benzinovou řídící jednotkou vozidla."
Právě takovou techniku značky BRC jako první v zemi zkouší firma Autogas centrum v Jiníně u Strakonic, která je výhradním dovozcem v tuzemsku nejrozšířenějších plynových zařízení italské výroby. "Novinku už prověřujeme ve Škodě Octavii 1,8 a 1,6 s výkonem 74 kW a ve Škodě Felicii 1,6 s výkonem 55 kW. Během týdnů začneme i s Octavií 1,6 o výkonu 55 KW. Software máme i pro řadu cizích aut," informuje Milan Šmíd z jinínské společnosti. "Čekám, že do půl roku budou vyřízeny všechny úřední formality a nová technika bude běžně k dispozici.
Nova Gas v Pardubicích už nyní dováží a montážním dílnám dodává zařízení italské značky Tartarini, které zaručuje bezchybnou funkci benzinového i plynového pohonu také u vozů se systémem klasifikování chyby řídící jednotky (OBD II). Tím budou od začátku roku 2000 vybavena všechna nová evropská auta. "OBD II kontroluje celý emisní systém a při jakékoliv chybě automaticky zastaví motor, aby vůz nepoškozoval životní prostředí," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu v Brandýse nad Orlicí. "Plynová řídící jednotka se speciálně programuje pro každé auto a každý typ motoru. Instalace sice stále ještě musí být individuálně schválena, ale při emisních testech by neměly být potíže."
Prakticky vyřešen je i další problém, který mnoho zdejších motoristů odrazoval od přestavby auta na plynový pohon: místo neskladných plynových nádob už jsou v nabídce dva druhy speciálních nádrží k umístění do prostoru rezervního kola. "Novinky plní veškeré požadavky," tvrdí Milan Šmíd.
Po sérii potěšitelných zpráv přichází informace varující. V LPG klubu v Brandýse nad Orlicí zjistili, že na trhu s plynovým pohonem se objevila zařízení o dva až čtyři tisíce korun levnější ve srovnání s obvyklým průměrem. Jsou ovšem sestavená buď ze starších komponentů nebo ze součástí, které nejsou v tuzemsku schváleny k použití. "Také se v praxi ukázalo, že někteří nesolidní montéři nezařazují do vozidel se vstřikováním všechny předepsané díly, aby snížili ceny," varuje Tomáš Hanzl. "Zmíněné praktiky samozřejmě přinášejí značná rizika. V tuto chvíli mohu zájemcům o přestavbu auta na propanbutanový pohon poradit to nejzákladnější: cena úpravy by neměla být tím rozhodujícím měřítkem. Přednost zaslouží služby zavedených a známých firem."
Pro orientaci uvádíme ceny (bez poplatků za schválení k provozu) plynových zařízení - karburátorová auta: 13 000 až 14 000 korun, auta se vstřikováním a neřízeným katalyzátorem: 17 000 až 25 000 korun, auta se vstřikováním a řízeným katalyzátorem: 20 000 až 25 000 korun a složitější auta vyšších obsahů se vstřikováním a řízeným katalyzátorem: 25 000 až 35 000 korun.

Plyn je levnější
Ceny propan-butanu k pohonu motorových vozidel se v některých místech republiky vrátily do mezí, které platily koncem předloňského roku. Tedy v dobách před zvýšením spotřební daně z plynu, před nárůstem daně z přidané hodnoty z pěti na dvaadvacet procent a před obecným zdražením zmíněného paliva. Tehdy ceny vzrostly z 8,50 až na 12,50 koruny za litr. Nyní v zemi přibývá čerpadel, kde lze propan-butan pořídit za méně než devět korun. Ceny propan-butanu poklesly také zásluhou konkurence, kterou velkým distribučním společnostem vytvořily malé firmy specializované na dovoz zmíněného paliva při minimální režii. (hč)