Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stopadesátka na dálnici zvýší riziko, úspora času je minimální

  12:48aktualizováno  12:48
„Zvýšení rychlosti ze 130 na 150 kilometrů v hodině zvýší pravděpodobnost smrtelné nehody téměř dvojnásobně,“ říkají dopravní psychologové. Ministr dopravy Dan Ťok už oznámil, že stopadesátku nepovolí.
Zvýšení dálniční maximálky v Česku jde proti trendu v celé Evropě.

Zvýšení dálniční maximálky v Česku jde proti trendu v celé Evropě. | foto: GTÜ

Česká dálniční síť v současné době není podle ministra dopravy stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit 150 km/h. Ministerstvo dopravy už oznámilo, že nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit.

Zvýšit rychlost na stopadesátku chtějí poslanci, kteří návrh novely schválili koncem dubna, na rovných přehledných úsecích dálnic. Moderní dálnice se ovšem stavějí spíše klikaté, na sebe navazující oblouky různého poloměru jsou lepší z pohledu bezpečnosti, monotónní jízda rovnou dálnicí totiž řidiče uspává.

Zvýšení povolené rychlosti na dálnicích o 20 kilometrů zvýší pravděpodobnost smrtelné nehody téměř na dvojnásobek. Je prokázán jasný vztah mezi rychlostí, kterou vozidlo jede, a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím.

„Při zvýšení rychlosti o 1 kilometr v hodině se zvyšuje pravděpodobnost nehody se smrtelnými následky o 4,5 %. To říká tzv. Nilssonův zákon, který v roce 2000 představil a následně v mnoha zemích empiricky potvrdil Göran Nilsson,“ řekl Matúš Šucha, vedoucí Katedry psychologie Univerzity Palackého. Pokud řidič zvýší rychlost ze 130 na 150 kilometrů, znamená to, že riziko jeho účasti v smrtelné nehodě vzrostlo o plných 90 %.

Zvyšování povolené maximální rychlosti je také v rozporu s Vizí nula, oficiální strategií Evropské unie vedoucí k výraznému zvýšení bezpečnosti dopravního provozu. Česká republika se zavázala zvyšovat dopravní bezpečnost, a do roku 2020 snížit počet usmrcených na silnicích o 50 % (v porovnání s rokem 2010). „Zákon, který umožňuje navýšení rychlostního limitu na dálnicích na 150 kilometrů a vybraných úsecích silnic první třídy na 110 kilometrů v hodině, je v přímém rozporu s tímto cílem,“ dodala Dana Černochová z Asociace dopravních psychologů ČR.

V Evropě patří mezi dlouhodobě nejbezpečnější země Švédsko, Velká Británie a Nizozemsko. V těchto zemích je povolená rychlost na dálnicích nižší, v případě Švédska a Velké Británie 110 kilometrů, v Nizozemsku 130 kilometrů.

Naopak v zemích s výrazně nižší dopravní bezpečností, v Bulharsku nebo Polsku, je rychlost 140 kilometrů v hodině.

Často uváděný příklad Německa jako země s neomezenou rychlostí je podle dopravních expertů zavádějící. „Pouze na zhruba třetině dálnic je rychlost neomezená, dálnice i vozový park jsou v lepším technickém stavu, ale zejména jsou řidiči dlouhodobě vedeni k odpovědnosti a bezpečnému řízení. Navíc Německo z pohledu dopravní bezpečnosti nepatří k nejvyspělejším zemím,“ vysvětlil Šucha.

„Vyšší rychlost také poskytuje kratší čas ke zpracování informací a k reakci, brzdná dráha je delší a možnost vyhnout se kolizi menší. Vyšší maximální rychlost rovněž zvýší rozdíly v rychlostech jednotlivých aut,“ popisuje Šucha.

„Ve 130 km/h máte třeba na sněhu a ledu brzdnou dráhu kolem šesti set až sedmi set metrů. Pokud jedete 150 km/h, tak už je to přes kilometr,“ uvádí Petr Vomáčka z ÚAMK v rozhovoru pro lidovky.cz.

Dálnice jsou nyní nejbezpečnějšími komunikacemi v Česku. Šéf dopravní policie Tomáš Lerch uvádí, že úspora času by při zvýšení rychlosti byla naprosto minimální - více čtěte zde

„Navýšení rychlosti na konkrétním dálničním úseku vždy definuje a schvaluje ministerstvo dopravy. Podmínkou bude i souhlas ministerstva vnitra. Rozhodnutí poslanců dát do zákona možnost zvýšit rychlost na 150 km/h není ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ komentuje ministr dopravy Dan Ťok. Podle návrhu by daný úsek označovala speciální značka. Jinak by zůstala stotřicítka.

Ostřeji odsoudil schválený návrh vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. „Zvýšit na vybraných úsecích dálnic nejvyšší rychlost na 150 kilometrů v hodině je scestné.“

Návrh na zvýšení rychlosti vymyslel občanský demokrat Ivan Adamec a osvojil si ho šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Prezident Zeman už oznámil, že bude zákon, pokud projde i Senátem, vetovat. Zvýšení rychlosti považuje za nezodpovědné - čtěte zde.





Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.