Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

3. Elektrická zařízení chrání auto lépe než zámky

aktualizováno 
- Výrobci automobilů se už ani nesnaží motoristům namluvit, že zámky na dveřích vůz ochrání. Ze lží by je svými výsledky usvědčili především zloději, čas od času do diskuse na dané téma vstupují různé testy. Například anglický motoristický časopis A uto Express zjistil, že z pěti desítek různých osobních vozů otevře zloděj-profesionál do pouhých pěti minut čtyřiatřicet typů. Některé dveře zdolá do sekundy,tedy rychleji, než si je otevře leckterý majitel klíčem.
V základní ochraně vozidel tedy svou roli sehrávají spolu s mechanickými také jednodušší elektrická a elektronická zabezpečovací zařízení. T a už musí být - na rozdíl od mechanických typů, které nejsou trvale a pevně spojeny s vozidlem - k použití v automobilech schválena. »Tuto důležitou okolnost motorista pozná podle toho, že buďto na výrobku samotném, v návodu k obsluze, záručním listu či na obalu je čtvercová homologační značka s nápisem A TEST 8 SD a příslušným číslem,« říká Josef Pokorný, který se na ministerstvu dopravy zabývá schvalováním automobilových a motocyklových doplňků. Blikající led-dioda je s cenou kolem 60 korun v nabídce nejlevnější. Však také jenom imituje autoalarm. »V zaparkovaném autě bliká červené světýlko a průměrně protřelý zloděj těžko odliší, zda je v pohotovosti neškodná náhrada nebo složitější technika,« objasňuje smysl zařízení pražský obchodník s autodoplňky Jindřich Sojka. Tajný vypínač lze i s odbornou montáží pořídit zhruba za 300 korun. »Většinou bývá spojený přes relé na zapalování či na palivovou pumpu, možná jsou i jiná řešení,« říká Michal Roček, který se zabývá identifikací motorových vozidel. »Je-li tajný vypínač instalován v místě, které zloděj snadno odhalí, ztrácí na významu. Důmyslné ukrytí naopak brání v odjezdu v případě,že kdosi nepovolaný ukradne klíče i s ovladači jiného zabezpečení. Je vhodný v kombinaci s dalším typem zabezpečení vozu. Imobilizér na zdejším trhu stojí od 3000 do 7000 korun. Martin Pajer,šéf významné tuzemské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel, řadí imobilizér k pasivním elektronickým zabezpečovacím zařízením. »U dieselových motorů se uplatňují obvykle dvouokruhové imobilizéry,které - většinou automaticky, po třiceti vteřinách od vytažení klíčku zapalování rozpojují okruh startování a ventil dodávky paliva. U benzinových motorů se navíc rozpojuje okruh zapalování,« informoval Martin Pajer. A doplnil, že současná moderní auta mají ovládání imobilizéru většinou již v klíčku zapalování, což představuje bezdotykové zařízení. V ětšina dodatečně instalovaných imobilizérů se vypíná za pomoci digitálně kódovaného čipu v podobě přívěsku, který řidič před startováním přiloží na příslušné senzorové pole. »Osobně doporučuji zařízení ovládaná bezdotykově nebo s elektronickým čipem, za nejlepší považuji německou nebo americkou výrobu. Výhodou jsou typy se servisním režimem,« upřesňuje Michal Roček. Tvrdí také,že imoblizér lze překonat poměrně složitě - v řádu desítek minut. »Platí to s výjimkou některých originálně montovaných imobilizérů do vozů Škoda, kde stačí vyměnit vstřikovací jednotku,« upozorňuje Michal Roček. Jindřich Sojka doporučuje imobilizér minimálně dvou-, ale raději tříokruhový, v ceně kolem tří a půl tisíce korun.

Dodatečně instalované imobilizéry se vypínají pomocí čipu v podobě přívěšku. Blikající LED dioda přijde na šedesát korun.

Autor:


Témata: Škoda


Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.