Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejsilnější ferrari všech dob je v Česku. Stále bez turba

aktualizováno 
Ferrari letos slaví 70 let od založení. Čím jiným uctít toto výročí než nejvýkonnějším a nejrychlejším dvanáctiválcem v historii? Zatím stále bez turba i bez elektromotorů. Vrcholný model Ferrari, který opustil označení F12berlinetta a nově se jmenuje 812 Superfast, se představil v Česku.

Ferrari 812 Superfast | foto: Lukáš Hron, Mobil

Italská automobilka Ferrari si pečlivě drží status firmy, která vyrábí auta v omezeném množství a své klienty umí zase a znovu překvapovat – v dobrém slova smyslu. Dosáhnout obojího v počtu čtyř stálých modelových řad a objemu produkce okolo nějakých osmi tisíc kusů ročně není jednoduché.

Ferrari 812 Superfast v číslech

  • motor: V12 – 65°, 6 496 ccm, 588 kW (800 k) / 8 500 ot./min, 718 Nm / 7 000 ot./min
  • délka x šířka x výška: 4 657 x 1 971 x 1 276 mm
  • Suchá hmotnost: 1 525 kg
  • Rozložení hmotnosti na nápravy: 47 : 53
  • Maximální rychlost: přes 340 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 2,9 s
  • Zrychlení 0–200 km/h: 7,9 s
  • Brzdná dráha ze 100 km/h: 32 m
  • cena: 7,7 milionu korun včetně DPH

Ferrari si osvojilo zvláštní taktiku, která už po desetiletí funguje u osmiválcových modelů a teď se univerzálně uplatňuje napříč celým portfoliem. Opravdu nový je každý druhý model, mezi nimi se objevují jakési půlgenerace, které přinášejí výrazné vylepšení techniky a zásadní změny designu; základní konstrukce se mění jen v detailech.

K tomu se navíc přidává přejmenování modelů, které postrádá jakoukoliv logiku. Proč? Protože Ferrari chce být napřed před všemi a být jediné, kdo až do okamžiku prvního odhalení zná název chystané novinky. A tak bylo velkým šokem, když nástupce šestilitrového Ferrari 599, vybavený motorem o objemu 6,3 litru, dostal název F12berlinetta (F jako Ferrari, 12 jako dvanáctiválec, berlinetta znamená malý sedan, přeneseně také kupé).

Ferrari 812 Superfast
Ferrari 812 Superfast

A jak by se měl jmenovat jeho důkladný facelift? Přece pokud možno co nejvíc jinak – třeba 812 Superfast. Pouze dvanáctka zůstává ve svém původním významu, osmička reprezentuje výkon 800 koní a název Superfast pochází z 2+2místného kupé 500 Superfast, které v letech 1964 až 1967 vzniklo v počtu pouhých 36 kusů. Nový model je dvoumístný, logiku v tom tedy opravdu nehledejte – vzhledem k technickým inovacím si novinka snad ani kontroverze spojené se svým jménem nezaslouží. Na druhou stranu by stálo za to vyslechnout toho, kdo jména u Ferrari vymýšlí...

Nejsilnější

Pod kapotou 812 Superfast se nachází nejvýkonnější motor, jaký kdy poháněl silniční ferrari. Objem vzrostl z 6,3 na 6,5 litru a výkon dosahuje již zmíněných 800 koní při 8500 otáčkách – stejnou hodnotou a ještě o kousek výš se pyšní také motor v hypersportu LaFerrari, 812 Superfast jej ale se svými 718 Nm překonává o 18 newtonmetrů. Točivý moment je rekordem mezi silničními motory bez přeplňování, nový dvanáctiválec navíc dosahuje 80% maxima už při 3500 otáčkách.

Ferrari 812 Superfast

Cesta k takovým výkonům bez použití turba vede jen přes unikátní technické postupy. Nové ferrari je prvním autem na světě, které má přímé vstřikování benzinu s pracovním tlakem až 350 bar. Vysoký tlak vstřikování také znamená velmi jemné rozprášení směsi, které by dle vyjádření automobilky mělo zajistit splnění budoucích předpisů ohledně koncentrace pevných částic ve výfukových plynech.

Variabilní geometrie sání se inspiruje ve světě Formule 1 a je zdokonalením obdobného systému použitého v úzkoprofilovém modelu F12tdf – derivátu F12berlinetta s počtem vyrobených kusů 799 a výkonem zvýšeným ze sériových 740 na 780 koní. Nově zkonstruované výfukové potrubí v konfiguraci 6-1 na každé straně zase zajistí snadnější vyplachování válců a současně výraznější zvukový projev.

Může se hodit

Sedmistupňová dvouspojková převodovka jde proti dnešním trendům, když se její převody v zájmu zlepšení akcelerace zkrátily o 6 %. Na schopnosti dosáhnout maximální rychlosti 340 km/h to nic nezměnilo, dojde k tomu ale dříve; 812 Superfast se tak stalo nejrychlejším produkčním vozem z dílny Ferrari s výjimkou speciálních vozů s motorem uloženým uprostřed.

Díky kratším převodům a zkrácení doby potřebné pro řazení o 30 % totiž 812 Superfast zrychlí z klidu na stovku za 2,9 sekundy (u F12berlinetta bylo potřeba 3,1 s) a dvoustovka je pokořena za 7,9 místo 8,5 sekundy. 812 Superfast sice není rychlejší než dosavadní vrchol F12tdf, identických parametrů ale dosahuje navzdory o 110 kg vyšší hmotnosti (ta je v suchém, čili s žádným autem jiné značky neporovnatelném stavu 1525 kg).

Ferrari 812 Superfast
Ferrari 812 Superfast

Pro jízdy na okruhu je převodovka vybavena funkcí „multi-down“, která umožňuje navazující podřazování v ideálních otáčkách. Stačí mít na volantu nastavený ovladač, kterému u Ferrari říkají „Manettino“, v režimu Sport a držet levou páku sloužící k podřazování. Automat pak vše zařídí sám a zajistí maximální brzdný účinek motoru.

Podobně důsledným vylepšením jako pohonné ústrojí prošel i podvozek. Model 812 má novou generaci řízení všech kol, která se v původní verzi objevila v F12tdf a loni představeném GTC4Lusso. Nové provedení, označené Virtual Short Wheelbase 2.0, k mechanicky dořizovaným zadním kolům přidává přední řízení doplněné elektromechanickým posilovačem – v historii značky Ferrari se objevuje poprvé. Díky tomu lze řízení provázat s činností posilovače řízení, což přináší nové možnosti. Elektrický posilovač řízení dokáže zesílit zpětnou vazbu na limitu ovladatelnosti a včas tak varovat řidiče, a v případě přetáčivého smyku naznačit správný směr a intenzitu protipohybu volantem, který srovná smyk.

K tomu se přidávají brzdy z LaFerrari a nově naladěné ABS a ESP. Výsledkem má být zlepšení výkonu brzdné soustavy o 5,8 % – bohužel však Ferrari nikomu neumožnilo změřit brzdnou dráhu u F12berlinetta, takže si pod tímto údajem nelze nic konkrétnějšího představit.

Ferrari 812 Superfast
Ferrari 812 Superfast

Poslední, ale dost možná nejdůležitější oblastí, kam se zaměřily síly konstruktérů, je aerodynamika. Ferrari 812 Superfast má kompletně přepracovanou karoserii, jejíž tvary, ale i aerodynamické vlastnosti vycházejí z F12tdf. To bude z pohledu sběratelů vždy exkluzivnější záležitostí než standardní provedení nového dvanáctiválce, technicky jde však novinka dál.

Dosahuje stejných hodnot přítlaku a to díky pohyblivým aerodynamickým prvkům, které se ovládají přímo tlakem proudícího vzduchu (pasivní), nebo elektronicky (aktivní). Zároveň se však ve srovnání s F12tdf podařilo zmenšit vstupní otvory pro chlazení brzd a motoru, což pozitivně ovlivňuje součinitel aerodynamického odporu.

Šlechtění aerodynamiky

Konstruktéři si ale vyhráli i s dalšími detaily. Nelze přehlédnout absenci průduchů v blatnících vedle kapoty za předními koly – podobné výkonnosti se podařilo dosáhnout i při jejich diskrétním přemístění dolů k prahům.

Fotogalerie

Méně viditelná, ale o to sofistikovanější hra se uskutečnila na zádi. Zadní křídlo je vyšší, což samo od sebe znamená větší odpor vzduchu. Zároveň však může být kratší a jeho větší odsazení mění proudění vzduchu kolem kabiny. To co se v aerodynamickém odporu ztratilo na křídle, se víc než bohatě vrátí díky hladšímu obtékání vzduchu přes čelní sklo, nad střechou a podél zadního skla pod křídlem pryč.

Důležitou oblastí dle Ferrari jsou také podběhy zadních kol, kde se podařilo získat 30 % z celkového přírůstku přítlaku. Efektivní vedení vzduchu odbourává turbulence a pomáhá hladkému proudění vzduchu pod karoserií zakončenou difuzorem – právě to generuje další přítlak. Mimochodem, zadní difuzor je opatřen klapkou s rozsahem nastavení 14°, která upravuje momentální přítlak na zadní nápravě.

Ferrari 812 Superfast

Proměnil se i vnější design, jehož tvůrci se hlásí k slavné daytoně, tedy typu 365 GTB4 z roku 1969. Ikonickému vzoru odpovídají proporce, kdežto přední full-LED světlomety zapuštěné vedle „nozder“ sání jsou unikátní, stejně jako zdvojených kruhových koncových světel, která takřka dokonale napodobují čtveřici koncovek výfuků.

Při servisním intervalu 20 tisíc kilometrů a sedmileté záruce je po těch všech superlativech to poslední, co by vás zajímalo, cena. „Cena Ferrari 812 Superfast se pohybuje okolo osmi milionů korun, ve kterých už je započtená daň. Jako výhradní zastoupení značky Ferrari v ČR dostane Scuderia Praha letos tři vozy, v dalším roce pak počítáme s deseti exempláři. První vůz by měl do Česka dorazit po prázdninách,“ řekl manažer prodeje Ferrari pro ČR Petr Kabát.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.