Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

9. Motorku je třeba zamykat, ale i fotografovat

aktualizováno 
- Jestli automobily v Česku zle ohrožují zloději, platí to dvojnásob o motocyklech. Jejich park se v tuzemsku rok od roku vylepšuje, ovšem zajištění majetku - mnohdy značné hodnoty - tomu neodpovídá. Dluhy v tomto ohledu mají jak sami motocyklisté, tak i firmy, z nichž většina nabízí jen techniku pro auta a motorky opomíjí. »Zloději kradou motocykly třemi hlavními způsoby. Buď se strojem po zdolání více či méně jednoduchého zajištění docela jednoduše odjedou, nebo ho odvezou na vlečňáku. Další z možností je přepadení a loupež, kdy se vymění řidiči, aniž by zhasl motor,« vypočítává Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel.
Každý majitel motocyklu nejmodernějšího i docela obyčejného - by si měl připustit, že jeho stroj je v ohrožení. »Proto doporučuji mít fotografie motorky z obou stran. Při nalezení ukradeného stroje tak právoplatný majitel snadněji dokáže, že je opravdu jeho. Ještě lepší je svěřit fotografickou registraci přímo stanici technické kontroly, která spolupracuje s policií,« radí Michal Roček. Samo zabezpečení motocyklu je - stejně jako u automobilu mechanické, elektrické či elektronické, vhodná je kombinace aspoň dvou a lépe všech tří způsobů. »Mechanické zabezpečení to je především solidní řetěz v plastovém pouzdře nebo s oky přímo obalenými PVC. Doporučuji nepodcenit výběr zámku: lepší než s ouškem je verze s tyčkou, kde uchycení brání přeštípnutí zámku,« zdůrazňuje Michal Roček. Martin Kříž, pražský prodejce jetých motocyklů, upozorňuje, že stroje mají zámek řízení, ke kterému je dobré dokoupit nějaký další z celé palety zámků na kotouče. Mnohá motorka má pro takový doplněk místo pod sedačkou. »Takové zámky zpravidla mají v nabídce dealeři jednotlivých značek a motocyklista za ně zaplatí podle kvality a délky od čtyř set do zhruba čtyř tisíc korun,« říká Martin Kříž. Z elektrických zabezpečovacích zařízení je nejlacinější tajný vypínač. »Ten je vhodný zvláště mimo větší města, kde jsou motocyklisté důvěřivější a svoje stroje častěji nechávají na přístupných místech,« uvádí Michal Roček. Vypínač, který v elektrickém systému přerušuje některé z důležitých vedení, lze i s odbornou montáží pořídit za 200 až 300 korun. Svůj význam má i LED-dioda, která stojí zhruba 60 korun a blikáním imituje mnohem dražší imobilizér. »Z elektronických zařízení se na motocyklech nejčastěji uplatňuje jednoduchý alarm bez sirény, kterou nahrazuje klakson, s blokováním - rozpojením - jednoho elektrického okruhu a s dálkovým ovládáním,« vysvětluje Michal Roček. »Tuto techniku lze doplnit o čidlo, které reaguje na pohyb, naklonění či otřes motocyklu, stejně jako o pager, který dá na vzdálenost zhruba pěti set metrů až tří kilometrů majiteli signál, že s motocyklem kdosi manipuluje.« Martin Kříž k tomu dodává, že alarm y pro motocykly lze pořídit za částky už od dvou tisíc korun, originály pro známější značky se cenou blíží až k desetitisícové hranici. Podle Miloše Tischera, technika ostravské firmy, jež se věnuje elektronickému zabezpečení motocyklů, pro kvalitní motocykly plně postačí technika, kterou lze v tuzemsku pořídit i s montáží za něco málo přes šest tisíc korun. »Zájem motocyklistů o elektronické zabezpečení jejich strojů sice roste, ale pořád nepředstavuje víc než tři procenta z práce firmy, kterou tak nejpodstatněji zaměstnávají automobilisté,« říká Miloš Tischer. Předosti i nevýhody zmíněných zařízení se shodují s těmi, které jsme uvedli v předchozích dílech seriálu u zabezpečovací techniky pro automobily.

Příště se budeme věnovat opět čtenářským dotazům

Zámek na kotoučovou brzdu by neměl chybět ve výbave moderního motocyklu.

Autor:


Témata: přepadení


Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Škoda Fabia 1,0 MPI / 55 kW
Škoda Fabia 1,0 MPI / 55 kW

r.v. 2016, naj. 19 652 km, benzín
245 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.