9. Motorku je třeba zamykat, ale i fotografovat

- Jestli automobily v Česku zle ohrožují zloději, platí to dvojnásob o motocyklech. Jejich park se v tuzemsku rok od roku vylepšuje, ovšem zajištění majetku - mnohdy značné hodnoty - tomu neodpovídá. Dluhy v tomto ohledu mají jak sami motocyklisté, tak i firmy, z nichž většina nabízí jen techniku pro auta a motorky opomíjí. »Zloději kradou motocykly třemi hlavními způsoby. Buď se strojem po zdolání více či méně jednoduchého zajištění docela jednoduše odjedou, nebo ho odvezou na vlečňáku. Další z možností je přepadení a loupež, kdy se vymění řidiči, aniž by zhasl motor,« vypočítává Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel.
Každý majitel motocyklu nejmodernějšího i docela obyčejného - by si měl připustit, že jeho stroj je v ohrožení. »Proto doporučuji mít fotografie motorky z obou stran. Při nalezení ukradeného stroje tak právoplatný majitel snadněji dokáže, že je opravdu jeho. Ještě lepší je svěřit fotografickou registraci přímo stanici technické kontroly, která spolupracuje s policií,« radí Michal Roček. Samo zabezpečení motocyklu je - stejně jako u automobilu mechanické, elektrické či elektronické, vhodná je kombinace aspoň dvou a lépe všech tří způsobů. »Mechanické zabezpečení to je především solidní řetěz v plastovém pouzdře nebo s oky přímo obalenými PVC. Doporučuji nepodcenit výběr zámku: lepší než s ouškem je verze s tyčkou, kde uchycení brání přeštípnutí zámku,« zdůrazňuje Michal Roček. Martin Kříž, pražský prodejce jetých motocyklů, upozorňuje, že stroje mají zámek řízení, ke kterému je dobré dokoupit nějaký další z celé palety zámků na kotouče. Mnohá motorka má pro takový doplněk místo pod sedačkou. »Takové zámky zpravidla mají v nabídce dealeři jednotlivých značek a motocyklista za ně zaplatí podle kvality a délky od čtyř set do zhruba čtyř tisíc korun,« říká Martin Kříž. Z elektrických zabezpečovacích zařízení je nejlacinější tajný vypínač. »Ten je vhodný zvláště mimo větší města, kde jsou motocyklisté důvěřivější a svoje stroje častěji nechávají na přístupných místech,« uvádí Michal Roček. Vypínač, který v elektrickém systému přerušuje některé z důležitých vedení, lze i s odbornou montáží pořídit za 200 až 300 korun. Svůj význam má i LED-dioda, která stojí zhruba 60 korun a blikáním imituje mnohem dražší imobilizér. »Z elektronických zařízení se na motocyklech nejčastěji uplatňuje jednoduchý alarm bez sirény, kterou nahrazuje klakson, s blokováním - rozpojením - jednoho elektrického okruhu a s dálkovým ovládáním,« vysvětluje Michal Roček. »Tuto techniku lze doplnit o čidlo, které reaguje na pohyb, naklonění či otřes motocyklu, stejně jako o pager, který dá na vzdálenost zhruba pěti set metrů až tří kilometrů majiteli signál, že s motocyklem kdosi manipuluje.« Martin Kříž k tomu dodává, že alarm y pro motocykly lze pořídit za částky už od dvou tisíc korun, originály pro známější značky se cenou blíží až k desetitisícové hranici. Podle Miloše Tischera, technika ostravské firmy, jež se věnuje elektronickému zabezpečení motocyklů, pro kvalitní motocykly plně postačí technika, kterou lze v tuzemsku pořídit i s montáží za něco málo přes šest tisíc korun. »Zájem motocyklistů o elektronické zabezpečení jejich strojů sice roste, ale pořád nepředstavuje víc než tři procenta z práce firmy, kterou tak nejpodstatněji zaměstnávají automobilisté,« říká Miloš Tischer. Předosti i nevýhody zmíněných zařízení se shodují s těmi, které jsme uvedli v předchozích dílech seriálu u zabezpečovací techniky pro automobily.

Příště se budeme věnovat opět čtenářským dotazům

Zámek na kotoučovou brzdu by neměl chybět ve výbave moderního motocyklu.


Elektromobilita

Finance

Cestování

Doprava

Autoškola

Měny

Nepřehlédněte