Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Premiant a propadlík: VW Polo je precizní, Dacia Logan neotesaná

Statistiky z německých stanic technické kontroly sesumírují každoročně dohromady žebříčky TÜV Reportu. V nejsledovanější kategorii aut ve stáří dvou až tří let triumfoval VW Polo, Dacia Logan ho uzavřela. Plná čtvrtina loganů totiž neprošla německou technickou kontrolou.
Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV

Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Žebříčky německého TÜV reportu jsou jedinečnou hromadou údajů, ale nevypovídají o autech zdaleka vše. V případě letošního prvního a posledního zánovního modelu v žebříčku závad však sedí už na první posaz. Když se přesunete z malého volkswagenu do obří dacie, jste v jiné galaxii. Jediné, co spolu mají obě auta společné, je fakt, že jezdí. 

Půjčili jsme si oba zánovní vozy v autobazaru, abychom zjistili, jaké vlastně jsou. Logan i polo měly najeto minimum kilometrů, na dacii už však bylo znát lehké opotřebení přední nápravy, konkrétně vůle v zavěšení kol, což je přesně to, co jí vytýkali technici TÜV. Naopak malý volkswagen se představil v nejlepší kondici, nadchl nás téměř vším kromě líného základního motoru 1.4, který vyhoví jen letargickým řidičům.

Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV

Polo: pohodlné, skvěle vyrobené

Naše polo ročníku 2010 mělo na základním motoru 1.4 (63 kW) najeto 13 tisíc kilometrů a fungovalo perfektně. Výbavu mělo slušnou. Kromě plného elektrického ovládání taky mlhovky, mechanickou klimatizaci nebo vestavěné rádio. A nebylo ani příliš levné: 250 tisíc je ovšem pořád o 40 tisíc méně než za nový vůz v této výbavě.

Jízdní vlastnosti pola jsou skvělé, protože podvozek je dimenzován na podstatně silnější motory. Není přehnaně měkký, nenaklání se, ale díky tuhé karoserii si může dovolit měkčí tlumiče, takže skvěle filtruje nerovnosti včetně propadlých kanálových vpustí. Slyšíte jen "puf" a měkce se zhoupnete; ani na dlažebních kostkách auto nehlučí a netřese se, interiér je prostě jako odlitý z cementu. Přední náprava zároveň ochotně a přesně zatáčí. Takhle si představujeme ideál malého vozu, už se těšíme, až tuto podvozkovou platformu dostane nová Škoda Fabia (zatím ji kromě pola má Seat Ibiza). Řazení je naprosto precizní, chodí po krátkých drahách.

Příkladná je také ergonomie ovládání, všechny ovladače mají přesně tu velikost, jakou potřebují, budíky na přístrojové desce také, neexperimentuje se tu s modernou, ale ani nešetří.

Volkswagen Polo
Volkswagen Polo

 

Tachometr je záměrně "městský": číslice 50 je vysoko, až ve třetině výseče, takže řidič nemá pocit, že se vleče. Jediné, co nám vadilo, byl chybějící teploměr chladicí kapaliny a nenahrazuje ho ani kontrolka jako u jiných aut.

Kolabující rozvodové řetězy

Oslovili jsme mechaniky ve značkových a neznačkových servisech, ale ani anonymně nám neprozradili žádné vážné problémy malého volkswagenu, což potvrzuje dobrozdání expertů na ojetiny z bazarů. Jediný problém, který se u pola vyskytoval, byly kolabující rozvodové řetězy u motorů 1,2 TSI. To je závada samozřejmě fatální, "potkané" motory jsou na odpis, ale automobilka je zatím pokaždé v rámci kulance (za určitých podmínek) vyměnila za nové, a to i u vozů po záruce (stejně to dělá Škoda).

Celková čísla o poškozených motorech se nedají nikde zjistit, ale podle nezávislých expertů šlo o jednotky kusů, zhruba jeden ze stovky. Zajímavé je, že koncern VW už v nové generaci modifikovaných "téesíček" začal používat opět rozvodový řemen namísto problematického řetězu.

Námi testovaný základní motor 1.4 (63 kW) je technicky jednoduchý a problém s "rozvoďákem" se ho netýká. Jeho spolehlivost je takřka neprůstřelná, ví se, že dokáže odsloužit statisíce kilometrů.

Jízdně ovšem není vůbec zábavný. Nemá žádnou výkonovou špičku; kdo chce jezdit svižně, musí do TSI. Komu ovšem stačí letargická jízda na hranici rychlostních limitů, bude se spokojeně šinout padesátkou na pětku, řadit už ve 1 200 otáčkách a motor to všechno zvládne, je velmi pružný. Převody jsou poměrně těžké a je jich jen pět, při stočtyřicítce na dálnici už točí skoro čtyři tisíce. Celkovou spotřebu se nám v zimním počasí minulých dnů podařilo udržet do šesti litrů na 100 km, po okreskách jsme jezdili za 5,5 litru.

Předchozí generaci pola (i fabie) zlobily slabě dimenzované tyčky stabilizátoru přední nápravy, které se uklepaly a hrůzostrašné zvuky děsily posádku, auto pak "plavalo". Nová generace už těmito problémy netrpí.

Volkswagen Polo

A ještě drobnost: polo má skvěle nastavený hill holder, tedy systém, který auto na pár sekund podrží při rozjezdu do kopce. Je precizně citlivý, stačí lehce přidat a vůz se rozjede, zatímco u jiných vozů je třeba překonávat odpor, leckdy až takový, až auto "chcípne". Sečteno a podtrženo: polo je nejen technicky bezproblémové, ale i výtečně vyrobené auto. A to není samozřejmé.

Ještě je třeba zmínit jedno negativum pola, za které však výrobce rozhodně nemůže. Na českém trhu má totiž ten malý volkswagen punc takřka luxusního zboží. To s sebou však nese i třeba vyšší přitažlivost pro zloděje a podvodníky (stočení tachometru či maskování stop po havárii).

Dacia Logan: jednoduchý, laciný

Kombíkový logan, kterého jsme si vyhlédli na ploše bazaru, měl při tříletém stáří najeto pouhých 22 tisíc kilometrů, což ukazuje, že tahle auta si pořizují většinou ti, kdo moc nejezdí. V bazaru za něj chtějí 140 tisíc korun, nový logan MCV je o 44 tisíc korun dražší.

Výbava základní verze je chudá, jen dva airbagy a rádio; náš exemplář měl ještě tažné zařízení. Jinak však reprezentoval své druhy naprosto věrně: tohohle pracanta si málokdo kupoval kvůli pohodlí, takže uvnitř jsou klasické kličky na stahování oken, o klimatizaci si můžete nechat zdát. Tohle je prostě přibližovadlo, zato s bezkonkurenčně bezedným kufrem. U auta s rozvorem kol stejným jako dodávka VW Transporter (2,9 metru) není divu.

Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV

Kabina řidiče v ničem nerozmazluje, stejně jako to bývalo v autech před dvaceti, třiceti lety: ze všech stran ho obklopují plasty tvrdosti korundu, volant se nedá seřídit ani v jedné ose, posunout lze jen sedadlo, velkým šoférům se tak těžce hledá poloha za volantem. Ergonomie prostě není dobrá, obrovská řadicí páka třeba zakrývá ovladače ventilace. Na ně se přitom sahá dost často, protože topení má výkyvy: buď topí moc, nebo málo, jen stěží se dá nastavit pohodlně.

Motor jede, ale ne rychle

Benzinová 1.6 o papírovém výkonu téměř stejném jako má polo (64 kW) se musí točit, ale pak docela jede. Oproti malému volkswagenu je ve skutečnosti živější a silnější. Když jsme si zvykli na zcela nahoře zabírající spojku, naučili jsme se i protočit kola při rozjezdu. I tento motor je pružný, dá se bez problémů převalovat kus nad volnoběhem při 1 500 otáčkách na pětku. I on při 130 km/h točí skoro 4 000 otáček, tím však podobnost končí. Na rozdíl od pola není logan stavěný na rychlou jízdu: motor vyje, hlučí, ale auto už nezrychluje. Ideální rychlost je tak 120 km/h. Podle měření jsme spotřebovali 8,5 litru benzinu na 100 km, motor tedy není nijak zvlášť úsporný, ale na tak velké auto ani nenažraný.

Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV

Samotná jízda není nijak hrozná. Odpružení loganu je solidní, auto se v zatáčkách sice celkem naklání, ale díky "autobusovému" rozvoru je stabilní. Takže i bez systému stabilizace podvozku ESP se nám ho na mokru a sněhu do smyku dostat nepodařilo. Řízení je ovšem nepřesné, nespojité a cukavé, ale i bez posilovače celkem lehce ovladatelné. Na rozdíl od výtečně brzdícího pola zpomaluje logan jen průměrně. A sedadla tělo moc nepodrží, navíc při dlouhých cestách z nich bolí záda.

Problémy: koroze a nápravy

Také u logana jsme oslovili mechaniky, abychom zjistili technické slabiny dacie. Podle nich má logan problém s nedostatečně dimenzovanými nápravami, životnost čepů a uložení kol je nižší než u konkurence. A zlobí ho také koroze. Podle servismanů nejsou výjimkou rozsáhle "kvetoucí" lemy blatníků už při stáří čtyř let a nájezdu 120 tisíc kilometrů. Automobilka sice dává záruku šest let na prorezivění karoserie, ale většinu reklamací beztak odmítne s tím, že rez vnikla z vnějšího zdroje a ne směrem "zevnitřku ven". Trable naopak nebývají s elektrickou výbavou, ta je totiž u většiny exemplářů minimální. 

Dacia Logan MCV

Logan je zkrátka víc užitkové než osobní auto, ovšem s výborným poměrem cena/výkon, žádné tak velké laciné auto nekoupíte. Jen se musíte smířit s tím, že zatímco v polu máte pocit, že jedete v autě, v loganu se vezete v dodávce.

  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

byt s terasou
byt s terasou

Velvarská, Horoměřice, okres Praha-západ
7 450 000 Kč

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...