Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dodávky jsou vychytanější než osobáky. Dokazuje to nový transit

Zákazník přijde pro dodávku a chce tranzita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství fiatů. Ford Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Ford teď uvádí jeho osmou generaci.

"Velký" transit se ve stávajícím provedení prodává od roku 2006. Dodávky totiž mají delší 'životnost' ve výrobě než osobní vozy. I na konci kariéry se drží dodávka od Fordu v Česku mezi nejprodávanějšími užitkovými vozy. Tranzit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek celosvětově. Dodnes jich vyrobili přes pět milionů. "Je to úplně nové auto," popisuje pro iDNES.cz Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky nejnovější generaci.

Ford Transit

Dodávka dneška už dávno není barkas funící za pravou krajnicí. Dnešní dodávky naopak uhánějí podobnými rychlostmi jako osobáky a taky se tak řídí. Obrovská zrcátka vám po přesednutí do osobáku budou chybět, stejně jako skvělý rozhled nad dopravní situací. 

Tranzit má dobré sladění pružin (vzadu kvůli nosnosti listových) a tlumičů. Přes retardér se s tou velkou krabicí přenesete bez zaváhání, jak v limuzíně. Na dálnici uháníte bez bázně, stabilizační systém má i funkci vyrovnávající poryvy větru. Systém dokáže v případě, že bude hrozit přetáčivý nebo nedotáčivý smyk, přibrzďovat ne jen jedno kolo jako dříve, ale všechna čtyři najednou a přitom každé s jinou intenzitou tak, aby bylo riziko smyku co nejrychleji potlačeno. 

Praktická pracovna

Dodávkář tráví za volantem i víc než osm hodin denně, pět dní v týdnu. Na pohled tak kabina moc nóbl nepůsobí, ale je vycizelovaná k dokonalosti. Musí taková být, na módní výstřelky a frajerské dotykové displeje tu není prostor. I nový tranzit tak má přístrojovku účelnou a hlavně praktickou: je z tvrdého plastu a aspoň se dobře čistí, to je důležitější než náchylnost ke škrábancům.

Je tu plno schránek, když některá nemá víko, má aspoň vysoký okraj, aby se z ní věci nevysypaly. Doufám, že designéři osobáků u tranzitů okoukají aspoň skvělou schránku na mobil. Zasunete ho do ní na výšku, vidíte na displej od volantu, ale díky pogumování vnitřku nevypadne.

Ford Transit

Pod sedačkou prostředního spolujezdce je velká schránka, z opěradla je zas výklopný díl s držákem na kafe a lejstra. Hodí se také zásuvka na 230 V pro dobíjení třeba telefonu.

Dodávkáři ocení kokpit jako v moderním fordím osobáku, s módním středovým panelem a velkými displeji. Řemeslníci, kteří se do kabiny skládají ve třech, zase víc místa pro kolena. Šéf pak to, že nejžádanější skříňové provedení pojme oproti předchůdci o paletu víc (čtyři).

Dodávky dostávají každodenně do těla-karoserie. Proto má nový tranzit světla umístěná vysoko, aby jim neuškodily městské ťukance. Na bocích má kvůli tomu plastové panely a spodky nárazníků z nelakovaného plastu. A zadní nárazník je z více dílů, aby se nemusel měnit celý. Při vývoji najely testovací prototypy jedenáct milionů kilometrů a třeba široké boční dveře ložného prostoru zkusili zavřít půlmilionkrát.

Poameričtělá tvář

Dlouhý mohutný čumák s velkou maskou jak z amerického trucku. Hyzdí ji jen gumová bradavice nad logem. Píchá se do ní klíčem pro otevření kapoty.

Ford Transit

Transit je synonymem pro variabilitu. Můžete mít dva různé rozvory, tři délky, dvě výšky a vybrat si taky, jestli chcete motor uložený napříč (pohon předních kol), nebo podélně (pohon zadních kol, nebo čtyřkolka). To je ovšem jen základní "dodávkovité" provedení. Na výběr je i z dalších modifikací, prodloužených rozvorů, od dvoumístné kabiny s korbou se můžete dostat až k osmnáctimístnému busu. K tomu různé nosnosti až po 4,7 tuny. Dohromady to prý dá na 73 variant.

Ford Transit

V Evropě si můžete vybrat diesel 2,2 litru, diesel 2,2 litru anebo diesel 2,2 litru. Stejný motor se v různých modifikacích chová trochu jinak. Motory mají výkon 100, 125 a 155 koní. Točivý moment je od 310 do 380 newtonmetrů. Zpřevodované jsou vcelku rozumně. Prostřední 125koňová verze (92 kW) má velkou "turbodíru", v nízkých otáčkách je to lenivec. Když se otáčky dostanou výš (nad 1 700), na nespěchavou jízdu to stačí. Nejvýkonnější verze má lépe vyhlazený zátah turba. Jízda s ním je "hladší".

Čtyřválec pro splnění ekonormy Euro 6 dostal systém selektivní katalytické redukce, která potřebuje močovinu k odbourávaní škodlivin. Náplň roztoku AdBlue v nádržce vystačí na dvacet nádrží nafty.

Motor má hrubší hlas. Víc však slyšíte hluk od podběhů, kterým chybí plastové výstelky, na které jsou zvyklé osobáky. Na dodávku je to velmi slušné, ale štěrk a odétající kamínky asi karoserii brzy nahlodají. Rez je známá bolest tranzitů předchozích generací.

Líbí se příjemně laděná spojka, nový tranzit neškytne při rozjezdu ani řidiči s kopytem místo levačky. Řídicí jednotka motoru pomůže přidáním otáček a rozjezd je parádně plynulý a jistý. 

Zadokolka má lépe odtlumené řízení a řazení, v předokolové verzi určené pro provedení pro menší zátěže byly v předsériovém kusu občas cítit vibrace ve volantu od motoru. 

Záhada zpětného zrcátka

"Celozaplechovaný" transit dostane vnitřní zpětné zrcátko. Zní to divně, když kabina nemá vzadu průzor. Nová generace fordí dodávky ho bude mít proto, že zobrazuje výstup ze zadní couvací kamery. 

Tranzit totiž dostává vychytávky jako osobní auta. Třeba adaptivní tempomat nebo elektricky nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče. Všechno za příplatek, základní verze dodávek jsou v porovnání s osobáky "chudobky", v tranzitu se připlácí za klimatizaci, airbag pro závozníka, ale i za přípravu na rádio nebo palubní počítač. Líbí se pogumovaná podlaha ložného prostoru, ta je však taky za extra peníze.

Ford předepisuje servisní interval na dva roky nebo padesát tisíc kilometrů. Rozumnější ovšem bude jezdit do servisu na kondiční kontroly častěji, aspoň na výměnu oleje.

U dodávek se zákazníci zajímají o dost jiné věci než u osobáků. Třeba cenovou a časovou náročnost servisu. U tranzitu se tak chlubí třeba tím, že dobu výměny zadních brzdových destiček stáhli z 2,6 normohodin na polovinu.

Ford Transit už je k objednání, nejlevnější vyjde díky zaváděcí slevě na 450 tisíc bez DPH. "Všechny verze mají v základní ceně prodlouženou záruku na pět let nebo 200 000 km," dodává Martin Linhart. 

Transity pro Evropu bude vyrábět turecká fabrika Ford Otosan, americké transity, které budou dostávat hlavně benzinové motory, se budou montovat v Kansasu. Zajímavostí je, že americké verze mají být k mání i s automaty, Evropané budou muset stále řadit ručně šest stupňů manuální skříně. Na české cesty dorazí první tranzity v létě letošního roku.

  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...