Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

AMG GT3 vrací do hry atmosférický osmiválec, ale jen pro závodníky

Soutěžní speciál oprášil osvědčený vidlicový osmiválec M159, který však ostré silniční provedení pohánět nebude.
Mercedes-AMG GT3

Mercedes-AMG GT3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

GT3 je soutěžní speciál postavený na bázi nového modelu GT v souladu s pravidly pro závodní kategorii GT3. Z hlediska použité techniky má ovšem blíž ke svému předchůdci SLS AMG GT3.

O pohon extrémního „gétéčka“ se překvapivě nestará vyšlechtěný přeplňovaný čtyřlitr moderní konstrukce, nýbrž starý známý atmosférický agregát 6,3 V8, který léta spolehlivě sloužil právě v útrobách SLS. Stejná je i závodní šestistupňová sekvenční převodovka a její uložení u zadní nápravy.

Automobilka se nechala slyšet, že velkoobjemový atmosférický osmiválec zvolila záměrně, protože vyniká uživatelskou přívětivostí, mimořádnou spolehlivostí, dlouhými servisními intervaly a poměrně nízkými provozními náklady. Navíc už byl homologován a pod kapotou SLS vyhrál celkem 187 závodů. Mercedes tak vlastně pojmenovává všechna pozitiva, kterými atmosferické agregáty překonávají dnes převládající přeplňované.

Mercedes-AMG GT3

Okruhová verze vychází ze sériového modelu GT, ale prostorový rám z hliníku pokrývají díly karoserie vyrobené z lehkého kompozitu tvrzeného uhlíkovými vlákny. Nové jsou dveře, přední blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru, kryt motoru, oba nárazníky a všechny aerodynamické prvky. Design karoserie byl přepracován s ohledem na efektivnější proudění vzduchu, přítlak a chlazení namáhaných mechanických částí.

Čistě závodnímu účelu odpovídá i široký bodykit. „Gététrojka“ dostala také novou masku chladiče, která má údajně evokovat model 300 SL, s nímž v roce 1952 Karl Kling a Hans Klenk vyhráli legendární závod Carrera Panamericana.

Mercedes-AMG GT3 má osmnáctipalcová kola s centrální maticí vyrobená z kovaného hliníku. Šestipístkové brzdy vepředu a čtyřpískové vzadu využívají obřích ocelových závodních kotoučů (karbono-keramické brzdy nejsou ve třídě GT3 povoleny). Podvozek, tedy tlumiče, pružiny i stabilizátory jsou individuálně nastavitelné podle podmínek a profilu trati.

V interiéru je samozřejmě jen to nejnutnější, tedy dvě závodní skořepinové sedačky, malý multifunkční volant ve stylu F1, pedály, centrální přístrojový displej, pár nezbytných tlačítek, hasicí přístroj a bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli.

Výrobce uvádí, že nové GT3 váží 1 250 kilogramů. O výkonech, dynamických vlastnostech ani ceně se zatím nezmiňuje. Očekávaný je však výkon okolo 600 koní a cena přibližně 10 milionů korun. První vozy dorazí k zákazníkům z řad soukromých týmů na konci tohoto roku.

Od představeného soutěžního speciálu má být v příštím roce odvozena i ostrá silniční verze, ale o tradiční provedení Black Series nepůjde. Podle šéfa AMG Tobiase Moerse se vhodné označení teprve hledá. Známá je však technika. Zadní kola bude s jistotou pohánět dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru (M178), který je už známý ze standardních verzí GT a GT S. Výkon vyladěný na přibližně 550 koní bude přenášen přes sedmistupňový automat.

V AMG si stanovili za cíl snížit pohotovostní hmotnost o 80-100 kilogramů, nejsilnější silniční „gétéčko“ by tak mělo vážit necelých 15 metráků. Výrazně by se měl oproti „obyčejným“ sourozencům naopak zvýšit přítlak. AMG proto poprvé v historii zaměstnává celý tým specialistů na aerodynamiku.

Celý balíček úprav by měl podle Moerse přinést o více než 10 sekund lepší čas na jedno kolo Severní smyčky Nürburgringu. Standardní Mercedes-AMG GT jej zvládne zajet za 7 minut a 30 sekund.

  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...