Nejen nástup jednotlivých variant na trh, ale také ceny a užitná hodnota určují popularitu jednotlivých modelů Škody Fabia: "Největší zájem je o klasický hatchback, následuje kombi a třetí je sedan," upřesňuje Evžen Krauskopf. Doplňuje, že za dva roky nebyl ve výrobě fabií důvod k zásadnějším změnám. "Fabii neprovázely žádné problémy a náběh její výroby byl dosud nejúspěšnější v historii firmy. Bezproblémové bylo rověž zahájení výroby dalších karosářských variant - kombi a sedanu," tvrdí Evžen Krauskopf.
Felicii přeskočila o dvě generace
Po dvou letech výroby nejnovější škodovky se odborníci shodují, že mladoboleslavské automobilce se podařilo spojit nejmodernější technologii a kvalitu s relativně příznivou pořizovací cenou. "Cenový rozdíl vůči populární felicii je smazán rozdílem dvou generací a fabia se stala více než důstojným nástupcem své předchůdkyně," konstatuje Tomáš Majer z pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou společnost Eurotax.
Vybraná ocenění Škody Fabia Zlatý volant – ocenění německého časopisu Bild am Sonntag (listopad 1999) |
Bere kupce i octavii
Škoda Fabia se v Česku velmi rychle vypracovala také do pozice nejprodávanějšího kombi, když díky příznivější ceně a modernější technologii odebírá část kupců dokonce i dnes už klasické Škodě Octavii. "Dobře si udrží cenu všechny varianty kombíků, základní provedení se zážehovými motory a diesely se však opět budou vyznačovat nejmenším poklesem hodnoty v závislosti na čase," očekává Tomáš Majer. "Kombi s motorem TDI přitom silně konkuruje i automobilům o třídu výše."
A Škoda Fabia sedan? Tradiční tříprostorová karoserie se ve výrobě objevila po delší odmlce - od dob Škodovek řady 105-136. "Firma chytře vystihla dobu kdy jsou módní kompaktní sedany, zvedla konkurenční hozenou rukavici a fabia má rázem na zdejším trhu další nejprodávanější verzi - sedan," shrnuje Tomáš Majer. "Fabii se stupňovitou zádí budou nadále vyhledávat především konzervativněji založení motoristé a rodiny s většími nároky na základní objem zavazadlového prostoru. Amortizace se udrží přibližně na stejné úrovni jako u ostatních fabií."
Zatím ticho o změnách
K ucelení nabídky by Škodovce prospělo zavedení velkoprostorové karoserie MPV, která je stále žádanější - ozývá se poslední dobou stále častěji mezi motoristickými odborníky a obchodníky. Z mladoboleslavské automobilky však k tomu zatím není nic slyšet a totéž platí o případném faceliftu či jiných změnách již vyráběných fabií. "O všech změnách našich výrobků informujeme v souladu s naší obchodní politikou – tedy až nastane ten správný čas," konstatuje Evžen Krauskopf. "Rostoucí zájem o Škodu Fabia potvrzuje, že model zdaleka ještě nedosáhl svého horizontu a proto se o jeho náhradě zatím neuvažuje."
Nejméně se prodělá na laciné fabii
Nejmenší ztráty budou mít majitelé Škody Fabia, kteří koupí její jednodušší a levnější modely. Plyne to ze situace na trhu ojetin, který v obchodování se zánovními osobními automobily preferuje fabie v ceně do 300 tisíc, nanejvýš do 350 tisíc korun. "Dál už i v případě opravdu málo jetých a mladých automobilů spíš než po fabii kupci pokukují po Škodě Octavii," říká ze zkušeností Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha.
Rovněž upřesňuje, že zvláště motoristé, kteří fabii nehodlají držet dlouho, by měli vycházet z předpokladu, že nejméně se prodělá na vozech s motory 1.4 a v nejjednodušší výbavě Classic. "Nějaké doplňky - minimálně centrální zamykání - by však ale chybět neměly," sděluje Aleš Kužel.
Největší prodělky naopak lze očekávat u fabií s maximální výbavou a s nejdražšími a nejvýkonnějšími benzinovými motory. Je to dáno vysokou pořizovací cenou, kterou při nabídce takových vozů na trhu ojetin už zákazníci akceptovat nebudou.
model |
pořizovací cena nového vozu (Kč) |
cena ojetiny (Kč) 1) |
Fabia 1.4 (44 kW) Classic |
279 900 |
250 000 |
Fabia 1.4 (50 kW) Classic |
294 900 |
260 000 |
Fabia 1.4 16V (74 kW) Elegance |
461 900 |
360 000 |
Fabia 1.9 TDI (74 kW) Elegance |
521 900 |
440 000 |
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES
----------------------------------------------------------------
Co vyplynulo z dlouhodobého testu Škody Fabia 1.4 16V Elegance v MF DNES
Dlouhodobý test Škody Fabia 1.4 16V Elegance dal od podzimu 1999 během 40 tisíc kilometrů řadu zkušeností a závěrů, s nimiž se čtenáři seznámili v průběhu devítiměsíčního testování i v závěrečné zprávě, kterou MF DNES zveřejnila 20. září 2000. Zkráceně připomínáme, co z testu vyplynulo.
Vůz absolvoval 40 tisíc kilometrů v tvrdých podmínkách bez jediné
závady, která by ohrozila provoz.
Test jednoznačně potvrdil dvě stěžejní výhody Škody Fabia: výborné jízdní vlastnosti a v její kategorii také nadprůměrný vnitřní prostor. První vyplynulo z cest na zimních i letních trasách, na dálnicích i klikatých horských cestách, kde se fabia směle poměřila s přímými konkurenty i s auty vyšších tříd, druhé bylo podloženo redakcí objednanými a placenými výsledky ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy v Praze.
Při vší chvále prostoru je Škoda Fabia ve srovnání se svou starší sestrou felicií menší do šířky a také v prostoru pro zavazadla zaostává o 12 litrů, leč její kufr je lépe tvarovaný a snáz přístupný. V nabídce prostoru na zadním sedadle zaostává za fabií dokonce i Škoda Octavia. Je tedy zřejmé, že fabia nenabízí málo. Spotřeba vozu v průběhu testu neustále klesala, až v posledních deseti tisících kilometrech byla v průměru sedmilitrová.
V hodnocení celého čtyřicetitisícového testu dosáhla hranice 7,6 litru na 100 kilometrů. Fabia se lepšila i v brzdách: jako zbrusu nová potřebovala k zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti 32 metrů, ale na konci testu jí stačilo o tři a půl metru méně. Na německých dálnicích prokázala schopnost jet rychlostí až 200 kilometrů v hodině.
Testovaný automobil nepříjemně překvapil řadou poruch a chyb, které sice jízdu nezastavily, ale náklady na jejich odstranění překročily 70 tisíc korun. Vůz v testu MF DNES se zmíněných bolestí zbavil zdarma v rámci roční záruky, ovšem průměrný motorista by se z problémů tak lacino zřejmě nedostal: většina závad se projevila v době, kdy automobil měl za sebou kolem 20 tisíc kilometrů, tedy dávku, jakou průměrný řidič v Česku během roční záruky nezvládne.
Opravy by tedy hradil ze své kapsy. S odstupem času je však třeba potvrdit, že řada ze závad testované fabie se - jak potvrzují zkušenosti značkových servisů - u vozů vyrobených později nevyskytovala. Fabia v testu MF DNES byla vůbec prvním prodaným vozem tehdy nového typu. "Vůz začal jezdit měsíc před uvedením modelu na trh. Auta dodávaná prodejcům od té doby doznala řady změn," vyjádřil se k výsledkům testu Evžen Krauskopf.
Méně vhodné než obyčejný šedivý interiér nejlevnějších fabií se ukázalo
luxusní světle béžové čalounění, které při prezentaci vozu před čtenáři MF DNES utrpělo, jeho čištění stálo přes 1200 korun a záhy poté nastaly potíže s vyhříváním sedaček.
Značkové servisy Škoda poskytly vozu během testu různě kvalitní služby
- od standardu koncernového otce Volkswagenu až po způsoby připomínající socialistické opravárenství. Například na náhradu ukradené krytky ostřikovače MF DNES čekala 35 dnů, platila 1431 korun a z toho lak plochy menší než zápalková krabička stál přes tisíc korun. Náhradní sedadla dodal až druhý servis, když první závadu neopravil ani po týdnech čekání. Ve zkušenostech ze značkových servisů Škoda nechybělo ani šizení na předloženém účtu. Naopak jiný servis poskytl kromě perfektních opravářských služeb i náhradní vůz po dobu oprav, ačkoliv nemusel.
Automobil končil test s mírnými vibracemi, které se z motoru nesly až
do sedadla, na což si stěžují i někteří jiní majitelé fabií.
V cenách pojistného fabia ztrácí výhody starší felicie, která je
levnější jak v havarijním pojištění, tak i v povinném ručení.
Škoda Fabia je mimořádně žádaná na trhu ojetin, kde bude v nejbližším
období její cena klesat pomaleji než u konkurence.
Vývoj spotřeby Škody Fabia při dlouhodobém testu MF DNES 1)
KILOMETRY |
PRŮMĚRNÁ SPOTŘEBA (l/100 km) |
do 10 000 |
8,2 |
do 20 000 |
7,7 |
do 30 000 |
7,5 |
do 40 000 |
7,0 |
celkem |
7,6 |
Pramen: MF DNES
Z testů vyplynuly přednosti i nedostatky
Dlouhodobým i krátkodobým testům se v MF DNES podrobily nejdůležitější verze Škody Fabia. Ze zkoušek vyplynuly přednosti i nedostatky novinky.
+
bezpečný a pohodlný podvozek
výborné jízdní vlastnosti
ovladatelnost vozu
tiché a pružné naftové motory s nízkou spotřebou
tuzemské motory mají levnější servis
široká nabídka motorů a výbav
vnitřní prostor, jeden z největších ve třídě (až na stížnosti některých řidičů na málo prostoru pro pravou nohu)
dílenské zpracování
nejvíce servisů
dobré brzdy
dvěma směry nastavitelný volant
tuhá sedadla s výborným bočním vedením
levnější havarijní pojištění
airbag řidiče i posilovač řízení v ceně
malý pokles hodnoty při prodeji ojetin levnějších modelů
možnost jednoduché a hromadně schválené přestavby na plynový pohon
autorádio pevně zabudované v přístrojové desce
lze očekávat zájem na trhu ojetin a dobrou cenu méně vybavených vozů
-
závady u dlouhodobě testované Fabie 1.4 16V
motory 1.4 jsou nevýhodné vzhledem k tuzemským sazbám povinného ručení
vysoká hmotnost
špatný přístup do kufru při absenci centrálního zamykání
horší výhled dozadu
tužší řazení u základních benzinových motorů
zadní dělené sedadlo za příplatek
lze očekávat značný zájem zlodějů
získává pověst drahého auta
ztrácí výhodu domácích aut v podobě celkově levného provozu
strohá přístrojová deska, která mohla mít víc odkládacích prostorů
k ušpinění náchylný příplatkový, světle béžový interiér
větší ztráta hodnoty při prodeji jetých luxusnějších modelů
malé ovladače ventilace a topení
- Uvolněná ruční brzda - oprava
Závady Škody Fabia 1.4 16V Elegance během dlouhodobého testu
- Vibrace přicházející do volantu při běžném brzdění v rychlosti přes sto kilometrů v hodině - výměna všech čtyř brzdových kotoučů
- Nekultivovaný chod motoru, který se projevoval vibracemi v řidičově sedadle, rušivým zvukem motoru a kolísáním volnoběžných otáček - výměna řídící jednotky motoru
- Svítící kontrolka airbagů - výměna snímacího kroužku kontaktu
- Nefunkční klimatizace - doplnění chladicího média
- Špatně fungující elektrické zavírání střešního okna
- Rozpáraný šev sedáku řidičova sedadla a závada ve vyhřívání předních sedadel - výměna předních sedadel
- Do sedadla řidiče se vrátily vibrace, podruhé začaly kolísat volnoběžné otáčky - tentokrát testovací technika žádnou závadu neodhalila, neřešeno
- Rušivý hluk při plném otevření střešního okna - po rozebrání a opětovném sestavení ustalo
- Centrální zamykání nefungovalo ve stanoveném režimu, neproblikávaly kontrolky podle návodu - nebylo správně naprogramováno z výroby, oprava
- Prasklá žárovka v přední mlhovce - výměna
- Po celou dobu testu vůz zaostával ve rychlení z O na 100 km/hod o 1,5 vteřiny za údaji výrobce - neřešeno
- Svítící kontrolka signalizace závady elektroniky motoru - při příjezdu do servisu problém znenadání ustal - neřešeno
Z testů Škody Fabia v MF DNES aneb jak to šlo popořadě...
Určitě to dlouho nevydrží, ale zatím platí: kde nová Škoda Fabia zastaví, tam je rázem středem pozornosti. Potvrdila to i chvilka čekání na myčku u jedné z plzeňských čerpacích stanic. Řidiči vůz dychtivě prohlíželi a nešetřili nejrůznějšími názory, ovšem v jednom se shodují: těžko přicházejí na chuť německy strohé přístrojové desce.
(MFD 1. listopadu 1999)
Škoda Fabia jako by nepřeskočila felicii o jednu generaci, ale rovnou o dvě. Takový dojem vyplynul z prvního testu, kterému novinku podrobila MF DNES. Nová škodovka vyrazila díky vysokému komfortu, výbornému zpracování a bezpečnému podvozku rovnou na špici třídy malých vozů. Felicia působí vedle mladší sestry hodně zastarale, ale v prostornosti karoserie ji fabia nepřekonala. Nejnovější škodovka je totiž plnokrevný malý vůz, kdežto felicia vystrkuje růžky mezi vozy o třídu vyšší. S příchodem fabie zároveň končí éra relativně levnějších mladoboleslavských aut, jako v poslední době byly favority a felicie.
(MFD 17. listopadu 1999)
K dokonalému malému autu, které by nabídlo dost prostoru, výborné a komfortní jízdní vlastnosti i pružný a šetřivý motor, každému z pětice Škoda Fabia 1.4 a Škoda Felicia 1.3 s padesátikilowattovými motory a Fiat Punto, Opel Corsa a Renault Clio s 1.2litrovými pohony více či méně něco chybí. Vyplynulo to z redakčního srovnávacího testu, který bral v úvahu také očekávanou ztrátu hodnoty během provozu, náklady na havarijní i povinné pojištění, stejně jako ceny náhradních dílů.
(MFD 29. prosince 1999)
Škoda Fabia 1.9 SDI nepatří mezi silniční rychlíky, ale i tak vykazuje lepší zrychlení než její sestra se základním benzinovým motorem 1.4. K tomu má nízkou spotřebu nafty a řidič ocení také komfort jízdy díky velkému záběru motoru v nízkých otáčkách.
(MFD 16. února 2000)
Nízká spotřeba nafty, prostorná karoserie, výborný podvozek a tichý motor - to jsou rozhodující vlastnosti, které ze Škody Fabia 1.9 SDI Classic udělaly vítězku redakčního srovnávacího testu malých vozů s dieselovými motory. Na druhé místo porota dosadila Volkswagen Polo 1.9 SDI, třetí příčku si rozdělil Peugeot 206 1.9 D XR s Fiatem Punto 1.9 D. Poslední skončila naftová Škoda Felicia 1.9 D LX.
(MFD 26. dubna 2000)
Nejlevnější Škoda Fabia - model s motorem 1.4 o výkonu 44 kilowattů - v testu MF DNES překvapila: při měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) předčila ve zrychlení i v pružnosti Škodu Fabia 1.4 s výkonem 50 kilowattů, už tradičně kritizovanou pro lenost. Stejně příznivě pro levnější model vyzněla také spotřeba.
(MFD 28. června 2000)
Vysoká spotřeba benzinu, líný motor, jen průměrně praktický kufr a na
rozdíl od krátké verze také nevýrazné jízdní vlastnosti - to jsou hlavní důvody, které se nejvíc podepsaly na špatném umístění Škody
Fabia kombi ve srovnávacím redakčním testu nejmenších kombíků v ceně od 310 tisíc do 340 tisíc korun. Právě zklamání z jízdy s mladoboleslavskou novinkou je největším překvapením testu: zatímco klasická verze fabie dosud sklízela jen chválu, nový model zdaleka tak přesvědčivý nebyl.
(MFD 8. listopadu 2000)
Nabídka motorů pod kapotou Škody Fabia se rozšiřuje - čerstvě o typy 1.4 16V s výkonem 55 kilowattů a 2.0 - a mnozí motoristé se ptají, jak mezi nimi vybírat. Zkušenosti z redakčních testů a měření přitom dávají odpověď: fabie s levnějšími motory neoplývají hbitostí a konzumují nadprůměrné množství paliva. Protipólem jsou fabie poháněné benzinovým motorem 2.0 a především turbodieselem 1.9 TDI, které dávají opravdové řidičské zážitky.
(MFD 29. listopadu 2000)
Škoda Fabia sedan jasně porazila ve srovnávacím testu MF DNES své konkurenty z kategorie malých sedanů. Až na nevýrazný motor 1.4 o výkonu 50 kilowattů nabízí novinka z Mladé Boleslavi největší vnitřní prostor z porovnávaných vozů, zdobí ji nejlepší kvalita zpracování a solidně využitelný kufr.
(MFD 20. června 2001)
Škoda Fabia |