Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se Auto Bild ztrapnil a Mercedes mlžil o testu v mlze

Německá televize RTL odvysílala v pořadu Stern TV reportáž o tom, jak se Mercedesu nepovedlo představení nového radarového systému do mlhy. Namísto bezpečného zastavení viděli němečtí novináři neplánovaný náraz. Poté se ukázalo, že automobilka zinscenovala pro žurnalisty malé divadlo, v němž hrál jednu z hlavních rolí dnes už bývalý šéfreportér magazínu Auto Bild.

Mercedes brzdí za řidiče
Nový Mercedes třídy S, luxusní vůz se základní cenou zhruba 2 miliony korun, přichází s novou technologií. Speciální radar umí řidiče při jízdě v mlze varovat, že se blíží k překážce, například k havarovanému autu.

V autě se ozve zapípání, rozsvítí se červená kontrolka a jakmile řidič sešlápne brzdu, elektronika sama vyvine tolik brzdného tlaku, kolik je zapotřebí k bezpečnému zastavení.

Každou novou bezpečnou technologií se automobilky rády chlubí. Mercedes proto udělal celou řadu prezentací pro novináře. Německou skupinu, mezi nimiž byli i žurnalisté z televizního pořadu Stern TV, výrobce pozval do speciální haly, kde se testují bezpečnostní prvky aut.

Reportáže televizního pořadu Stern TV lze zhlédnout na adrese www.sterntv.de. (REPORTÁŽ číslo 1, REPORTÁŽ číslo 2)
Hledá se dobrovolník
Tady se nejdříve proti zdi rozjíždí první mercedes a rozbíjí se. Následuje druhý a bourá do prvního. Tak vypadá běžná nehoda v mlze, komentují zástupci koncernu DaimlerChrysler, který mercedesy vyrábí, průběh testu.

Třetím v pořadí je nový Mercedes S vybavený příplatkovým zařízením Distronic Plus. Jeho radar má v mlze nahradit řidičovy oči. Za volant usedá jakoby náhodně vybraný novinář, šéfreportér Auto Bildu Michael Specht. Inženýři automobilky mu ještě jednou vysvětlují, jak radarový systém funguje a co se v autě odehraje. Má se rozjet a když se přiblíží dvojici nabouraných aut, uslyší výstražné pípání. Hned má začít brzdit.

Kde je chyba?
V hale se objevuje hustá mlha a černý Mercedes S s řidičem v červeném tričku s logem nejprodávanějšího německého automobilového časopisu vyjíždí. Kdesi v umělém kouři auto začíná brzdit, pískají pneumatiky. Ale oproti plánu řinčí navíc také zmačkaný plech. „Bezpečný“ mercedes nezastavil a vrazil do dvou dříve nabouraných aut. Novinář za volantem má na tričku připevněný mikrofon. Z něj se do uší ostatních televizních štábů linou nepublikovatelná slova.

Ani novinář, ani lidé z Mercedesu si neuvědomují, že ostatní žurnalisté díky řidičově mikrofonu všechno slyší. Vychází najevo, že co je novinářům předkládáno za test s vybraným zástupcem médií, je předem domluvené divadlo. Jen scénář jde proti předpokladům.

Opravdu funguje?
Reportér magazínu Auto Bild vystupuje z nabouraného auta a radí se s lidmi z automobilky, co řekne ostatním novinářům. Michael Specht chce vzít chybu na sebe. Za chvíli opravdu do kamery říká, že byl nervózní a prováhal správný moment pro sešlápnutí brzdy. Varovné pípání, které vysílá k uším řidiče radar, se v autě podle něj ozvalo. Televizní štáby ale žádné varování přes jeho mikrofon neslyšely.

Rychle se v testovací hale objevuje druhý Mercedes S vybavený stejným radarem. Tentokrát stříbrný. Zástupce Auto Bildu opět usedne za volant a test se opakuje. Když chce spolu s ním do vozu i reportér Stern TV, je mu to nejdříve povoleno. Ale Michael Specht si bere stranou „kolegy“ z Mercedesu a říká jim, že to nejde, protože by reportéři poznali, že auto nevydává varovné pípání. Opět zapomínají, že ostatní vše slyší díky mikrofonu. Zástupci automobilky následně zamítají účast žurnalisty z televizního pořadu při testovací jízdě přímo ve voze.

Velké divadlo
Stříbrná limuzína jede do mlhy. Nyní vše klape a manévr se opakuje vícekrát po sobě. Až na jeden problém. Ostatní novináři ani tentokrát neslyší ze reportérova mikrofonu žádné varovné signály, které má auto řidiči dávat. Ten ale tvrdí opak. Navíc si všímají, že Michael Specht v rozhovorech s lidmi z automobilky od začátku mluví o prknu, od kterého měl začít „tak jako vždy“ brzdit. Kus dřeva opravdu leží na dráze auta v místě, od kterého začalo zpomalovat.

Jak to tedy bylo doopravdy?
Mercedes S v testu oproti proklamacím automobilky i reportéra nevaroval řidiče před překážkou v mlze. Žádné výstražné pípání se nekonalo. Průběh zkoušky byl navíc s redaktorem Auto Bildu předem domluvený. Věděl, že má začít brzdit v okamžiku, kdy míjí položenou desku. Pro ostatní zástupce médií mělo všechno vypadat tak, že systém funguje a dává řidiči pokyn k brzdění.

Hra se však nepovedla. Záměr přesvědčit novináře o výhodách nového systému nevyšel. Auto v mlze před překážkou nezastavilo a rozšířilo řetězový náraz. Stern TV navíc natočil záběry, které dokazovaly spolupráci mezi automobilkou a šéfreportérem nejprodávanějšího časopisu Auto Bild (v Česku vychází v jeho licenci magazín Auto Tip).

Mercedes se kaje
Následovala série vysvětlení. Stern TV nejdříve odvysílal svou reportáž a poté dal ve studiu prostor zástupci DaimlerChrysler. Ulrich Mellinghoff přiznal, že celá akce pro novináře se nepovedla a vyzněla hloupě. Na vině však měl být scénář akce, ne radarový systém. Ten prý funguje špatně právě jen v testovací hale, snad kvůli ostatním nainstalovaným zařízením. Mercedes poté ukázal reportérům Sternu, že mimo halu systém funguje bezchybně.

Herec dostal padáka
Redaktorům Auto Bildu se do televizního studia nechtělo, účast ve vysílání nejprve odmítli. Když se Stern k případu vrátil i v dalším svém dílu o týden později, do studia dorazil šéfredaktor Auto Bildu Peter Felske. Od počínání svého podřízeného šéfreportéra se distancoval a rozvázal s ním pracovní smlouvu. I on poslal televizi své vysvětlení. Tvrdil, že byl o perfektní funkci systému tak pevně přesvědčen, že souhlasil s oním nešťastným představením pro ostatní novináře.

Obě reportáže televizního pořadu Stern TV lze zhlédnout na adrese www.sterntv.de. (REPORTÁŽ číslo 1, REPORTÁŽ číslo 2)

Nový Mercedes třídy S, luxusní vůz se základní cenou zhruba 2 miliony korun, přichází s novou technologií. Radar umístěný před motorem umí řidiče při jízdě v mlze varovat, že se blíží k překážce.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...