Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lotyšská šlechta útočí na kapsy boháčů: Russo-Balt Impression

  21:38
Russo-Balt - zapomenutá automobilka z území bývalého Sovětského svazu vstává z mrtvých. Návrat do světa aut bere s velkou parádou, v Ženevě nenašlo obří uhrančivé kupé Impression dostatečně reprezentativní prostor pro velké entrée, nyní se chystá na přehlídku elegance do Itálie. Stejně jako před necelým stoletím chce být autem králů.

Russo-Balt Impression | foto: auto.mail

Hrob se otevřel v roce 2003, kdy po dlouhých 85 letech neexistence obrodila pravděpodobně nejstarší značku na území bývalého SSSR agilní společnost A:Level, která se již uvedla neuvěřitelnou přestavbou Volhy GAZ 21 na nádherné retrokupé se špičkovou technikou, nabízené za pohádkovou cenu k prodeji.

Poté, co koupila práva, se ihned přejmenovala na Russo-Balt a pod touto značkou pokračuje s výrobou a vývozem přívěsných vozíků, což je momentálně hlavní zdroj příjmů. Dalším oborem, ve kterém se skupina někdejších nadšených úpravců automobilů angažuje, je zakázková individuální výroba součástí z kompozitních materiálů.

Ovšem vozíky rozhodně nebyly důvodem k obnovení jedné z nejstarších evropských značek. Za finanční pomoci čtyř nejmenovaných Rusů, žijících v Německu, bylo hned v roce 2003 započato s vývojem, a to hned dvou výrobních řad. O dva roky později tak vznikl po 82 letech nový Russo-Balt, který tehdy v raném stádiu použil jen mírně upravené technické skupiny Porsche.

Impression jako první designově dotažený, provozuschopný koncept, se měl jako velké překvapení ukázat již v Ženevě, k tomu ale nakonec kvůli organizačním problémům nedošlo a značka účast na autosalonu odvolala. Tak tedy k této významné události dojde o víkendu 22.-23. dubna na letošním ročníku tradičního Concorso d´Eleganza Villa d´Este v italském Comu.

Extrémně proudnicové, 5,3 dlouhé a 1,8 m široké čtyřmístné kupé s rozvorem sahajícím ke třem metrům v elegantním retro stylu může někomu připomenout legendární Bugatti 41 Royale, ovšem nechybí mu nadprůměrná dávka originality. Vzniklo na mechanických skupinách Mercedes-Benz CL 65 AMG, z nějž si vypůjčilo podlahovou plošinu s poháněcím agregátem a podélnou ocelovou výztuhu.

Concorso d´Eleganza Villa d´Este 2006
ozdobí hned tři významné události – kromě Russo-Baltu si odbyde světovou premiéru i nové Ferrari 575 GTZ s karoserií od Zagata. Bez zajímavosti není ani fakt, že akce se koná přesně v den dvacátého výročí výbuchu černobylské elektrárny, což nenechali organizátoři bez povšimnutí. Kromě toho se letos chystá reprezentativní výstava slavných konceptů nových i starších, mezi kterými nebude chybět BMW Z4 Coupé Concept, MINI Concept Geneva, Rolls-Royce 101EX, Pininfarina Birdcage, Renault Altica, Aston Martin Rapide či Alfa Romeo 8C Spider.

Několik detailů pochází i od Porsche, vše ostatní je plodem vlastního vývoje. Stavělo se s použitím dílů z karbonového kompozitu, s jejichž výrobou pomohla specializovaná německá firma GERG se zkušenostmi s Formule 1 a zakázkové stavby prototypů. Dvanáctiválec o výkonu 555 koní udělí vozu odpovídající dynamiku, přesné hodnoty zatím výrobce neprozradil.

Infrastruktura nové značky je v plném budování – konstrukční a vývojové centrum v německém Adenau již najalo několik desítek plně zaměstnaných specialistů. Oficiální zastoupení bude kromě Moskvy také v Monaku a zatím v blíže neurčeném arabském státě. Samotná montáž by podle neověřených informací měla probíhat přímo na linkách firmy GERG v Mnichově.

Výroba každého z plánovaných 10-15 kusů potrvá 12 měsíců, ve kterých není zahrnuta konzultace se zákazníkem o detailní podobě budoucího klenotu. Výrobní kapacity postačí k současnému stavění tří Russo-Baltů, o jejichž konečném jménu není dosud rozhodnuto – slovo Impression bude i do budoucna náležet pouze konceptům.

Oficiální premiéra produkční verze se plánuje na sté výročí zahájení výroby v původní továrně, tedy na rok 2009, zatímco potenciální movití zájemci si budou moci osahat současný Impression již letos v létě. Za hlavní konkurenty si Russo-Balt bere značky kalibru Noble, Spyker či Lotus.

V budoucnosti se dočkáme, pokud půjdou věci podle představ generálního ředitele Ivana Šiškina, dalšího modelu – lehčího rychlého dvoumístného kupé třídy GT. Dalším cílem ambiciózní firmy je stavba speciálů pro vytrvalostní okruhové závody. Pokud se plánům bude dařit, máme se zanedlouho nač těšit. Kombinace pobaltské tvořivosti se špičkovou německou technikou by podle tvůrců mohla být klíčem k sejfům nejbohatších z bohatých individualistů.

 DALŠÍ FOTKY ...zde

***

Lotyšsko-ruská automobilka Russo-Balt
vznikla v roce 1907 v lotyšské Rize. Již za dva roky v ní postavili první automobil, až na ložiska, karburátor a magneto ryze domácího původu. Ruční výrobou následovaly další vozy včetně autobusů, pásových, nákladních a požárních aut, ale také sporťáků a luxusních pancéřovaných limuzín pro panovníky.

V roce 1918 se automobilka přesunula do Sankt-Petěrburgu, kde fungovala čtyři roky a nově se zaměřila na obrněné vozy pro armádu. V roce 1922 pak byla výroba přesunuta do moskevského závodu BTAT a o rok později značka zanikla.

Jeden ze dvou zachovalých původních Russo-Baltů – velký kabriolet z roku 1918 - si chrání jako nejvzácnější exponát moskevské polytechnické muzeum. Druhý – hasičský speciál s výsuvným žebříkem - se nachází v rižském muzeu.

Roku 1923 značka Russo-Balt zmizela ze světa na dlouhých 80 let. Za svou krátkou historii dosáhla významného úspěchu – ocenění za vytrvalost na Rallye Monte-Carlo v roce 1912. Počítadlo vyrobených původních Russo-Baltů se zastavilo na nízkém čísle 623.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...