Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nehod v Praze přibylo, řidiči stále více ujíždějí od nehod

  10:42
Po zavedení bodového systému počet nehod v zemi klesl. Praha je však výjimečná, havárií tu přibylo. Pražští řidiči loni způsobili více nehod než v předchozím roce. Čím dál víc řidičů také z místa nehody ujíždí.

Ilustrační foto - nehoda na pražské magistrále | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

U řidičů v ostatních regionech přitom podle předběžných statistik nehodovost poklesla.

"V Praze se loni stalo 34 609 dopravních nehod, což je o 1260 případů více než v roce 2005,“ uvedl šéf dopravních policistů Pavel Švrčula.

Ve statistice převládají drobné havárie, které způsobily pouze hmotné škody, nikoliv zranění. Na silnicích metropole tak loni zemřelo o šest obětí méně než v roce 2004 - padesát pět lidí, ve městě také poklesl počet těžce i lehce zraněných osob.

"Je to tím, že v Praze je nejsilnější provoz. Praha je centrem a prakticky se tu sjíždějí veškeré dálnice a komunikace. Dopravu zatěžuje také kamionová doprava nebo velký turistický ruch. To je důvod, proč dochází k tolika dopravním nehodám,“ vysvětluje Pavel Švrčula.

Nelze se pak divit, že řidiči, kteří se každý den s hustou dopravou potýkají, občas nabourají. "Popojížděl jsem v koloně a najednou řidič přede mnou prudce zabrzdil. Udělal jsem to samé, ale ten za mnou to už nezvládl a naboural mi do kufru. A jednou jsem to takhle nezvládl i já,“ popisuje zážitky z cesty do práce řidič Jiří Okrouhlík.

Nejvyšší počet nehod se stal v březnu
Při pohledu do statistik je nutné rozlišit první a druhé pololetí loňského roku. V prvních šesti měsících totiž ještě neplatil nový silniční zákon. Počet nehod je tak hodně vysoký.

"V prvním pololetí jsme zaznamenali o 3626 nehod více než v prvním půlroce roku 2005. Nejhorším měsícem byl březen, kdy nehody narostly až o 37 procent,“ podotkl Švrčula. Na mnoha nehodách se podepsaly špatné klimatické podmínky, které na začátku loňska byly.

Po zavedení bodového systému se situace na silnicích všeobecně zklidnila, což je na statistice dopravních nehod vidět.

"Ve druhém pololetí jsme proti roku 2005 zaznamenali pokles dopravních nehod o 2366. Pokud dáme dohromady všechna tato čísla, musíme konstatovat, že v roce 2006 přibylo v Praze dopravních nehod asi o 1260, což je nárůst asi o 3,8 procenta,“ prohlašuje pražský dopravní šéf.

Zůstává otázka, kolik řidičů z místa nehody prostě ujelo, protože se báli o své body. "Připouštím, že jsem nečekal na vyšetření nehody, při které mi kamion promáčkl dveře u auta nárazníkem. Možná jsem tak ušetřil peníze za pokutu a také několik bodů,“ přiznává jeden z pražských řidičů.

Snížit počet nehod v ulicích metropole má letos pomoci 500 nových strážníků a nové radary. K devíti stálým radarům, které měří rychlost na devíti úsecích ve městě, přibude v nejbližších dnech ještě jeden.

Dále se v ulicích objeví desítka zařízení měřících okamžitou rychlost, dalšími zhruba patnácti ručními radary mají být vybaveny hlídky strážníků.

Strážníci pomohou u nehod
Nehody však komplikují dopravu také lidem, kteří třeba auty ani nejezdí. "Kolikrát se už zpozdil autobus, protože na hlavní se stala bouračka, to se ani nedá spočítat,“ rozčiluje se Alena Poledníková z Břevnova.

Takovým problémům by mělo zabránit rozhodnutí bezpečnostní rady města, které umožnilo strážníkům pomáhat policii při dopravních nehodách.

Státní policie se tak může soustředit třeba na kamionovou dopravu. Strážníci zase měří rychlost projíždějících aut, dohlížejí na nebezpečné úseky a mohou pomoci zajistit místo dopravní nehody.

"Naši strážníci mají značkovací spreje, kterými zaznamenají postavení vozidel. Ta se pak mohou ze silnice odklidit a neblokují dopravu,“ podotkl náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Jak Pražané bourali
porovnání let 2005 a 2006

Celkem se stalo 34 609 nehod, o 1260 nehod více než v r. 2005. Na silnicích zemřelo 55 osob, v roce 2005 to bylo o 6 lidí více. Težce zraněno bylo 355 lidí, počet poklesl o 38 případů. Lehké zranění utrpělo 2058 osob, o 545 případů méně než v r. 2005.

Z místa nehody ujíždí čím dál víc řidičů

Přestože Praha je jediným regionem z celé republiky, kde po zavedení bodového systému počet nehod neklesl, situace není tragická. "V Praze převažují takové ty drobné dopravní nehody, kdy se jedná pouze o hmotnou škodu, nikoliv o zranění,“ vysvětluje šéf dopravní policie Pavel Švrčula.

Kde se v Praze bourá nejvíc?
Na rychlostních komunikacích, jako je Štěrboholská radiála nebo pražský okruh. K nejvíce nehodám dochází u sjezdů a nájezdů na ně. Řidiči si myslí, že když vyjíždějí z vedlejší třeba na Jižní spojku, že zde funguje takzvaná metoda zipu. A to i přesto, že značky dokazují opak.

Jaké jsou v hlavním městě nejčastější příčiny dopravních nehod?
Řidiči nejčastěji nevěnují plnou pozornost řízení vozidla a také nedodržují bezpečnou vzdálenost. Často dělají jiné věci, než mají. Telefonují nebo kouří. Ale to se velmi těžko prokazuje, nikdo se nepřizná, že za jízdy telefonoval.

Jaký podíl na nehodách má alkohol za volantem?
Zaznamenali jsme pokles případů, kdy řidiči usedli za volant opilí. Problémy jsou jinde. Často neznáme pachatele nehody, protože lidé nezůstanou na místě, kde se nehoda stala, a klidně ujedou. Hlavně v případě, kdy poškodí jiné vozidlo.

Kolik takových případů evidujete?
Je to asi deset procent. A číslo postupně narůstá.

Co se snažíte dělat, aby počet dopravních nehod dále nevzrůstal?
Zaměřujeme se ve velké míře na kamionovou dopravu, která se hodně podílí na dopravních nehodách. Jinak bezpečnostní akce typu Kryštof děláme každý rok podle dopravní situace a nečekáme na to, až je vyhlásí policejní prezidium.


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...