Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výrobci: Emisní limity zdraží auta až o sto tísíc

Evropští výrobci automobilů odmítají návrh Evropské komise na snižování emisí CO2 jako "nevyvážený a škodlivý" evropskému hospodářství. Emisní limity by mimo jiné citelně zdražily auta.

Majitelé trabantů si s emisemi - narozdíl od úředníků v Bruselu - hlavu nelámou | foto: Dan Přibáň

Generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač řekl, že návrhy v nynější podobě mohly vést k odlivu výroby aut z Evropy do Ruska či asijských zemí.

Podle Hodače budou mít návrhy negativní dopad i pro Škodu Auto, která bude muset stejně jako jiné automobilky hodně investovat. "Splnění požadavků komise zvýší cenu auta o 3000 až 4000 eur, (85 - 115  tisíc korun, pozn. red.)" řekl Hodač českým novinářům.

"Bude to mít dopad na zisky a na celou operaci škodovky, i když neříkám, že se odstěhuje jinam," prohlásil. V obecné rovině ale zdůraznil, že zvýšené náklady mohou vést k tomu, že se některá evropská auta budou vyrábět jinde. Konkrétně jde o Rusko, Indii a Čínu, kde dávají automobilovému průmyslu dobré podmínky, řekl.

Sdružení výrobců: Chybí komplexní řešení
Podle ACEA je dnešní návrh nevyvážený a nevychází z hodnocení dopadu. Asociaci sdružující 13 velkých evropských výrobců vadí, že se nesnaží řešit problém komplexně, ale jen zaměřením na technologie.

Podle asociace by se komise měla zaměřit na harmonizovanou daň, která by zvýšila poptávku po úsporných vozech. Hodač také zdůraznil, že jde o problém, který by se měl řešit na světové a ne jen evropské úrovni.

"Nejvíc by byly zasaženy octavie a superby, malé fabie s malými dieselovými motory by asi neměly takový problém," řekl Hodač. Důležité pro škodovku i další auta bude klíčové, jaký bude konečný legislativní návrh EK, prohlásil.

"Pokud bude požadavek 130 gramů platit podle výrobců, je to pro škodovku problém, ale ne takový, protože je mu blíž než řada dalších výrobců. Takové uspořádání by ale bylo nevýhodné pro producenty velkých aut. Dnes je to vylo učené třeba u BMW nebo Mercedesu, vůbec nemluvím o Porsche," řekl Hodač

Porscche: Výrobci budou muset myslet
Porsche se navrhovaným opatřením zatím výrazněji nebrání. "Komentář Evropské komise naznačuje, že se snaží o konkurenčně neutrální řešení, které umožní pečlivě zvážit, jaké bude složení flotily automobilů u jednotlivých výrobců. My to považujeme za jednoznačně příznivé," píše se ve sdělení automobilky Porsche.

Změny do roku 2012

Kdyby se zavedly limity pro emise podle hmotnosti auta nebo obsahu jeho motoru, bylo by to pro škodovku nevýhodné, řekl Hodač.  Zatím ale nevíme, co EK chce udělat, protože hovoří o 130 gramech jako o průměru pro celou Evropu.

Komise chce změny zavést do roku 2012. Podle Bruselu je snížení emisí nezbytné, pokud má být boj s globálním oteplováním účinný. Teď auta vypouštějí do ovzduší v průměru 161 gramů CO2 na kilometr.

Paradoxně ale může omezování emisí CO2 více postihnout malá auta, u nichž zvýšení ceny o 3000 až 4000 eur bude citelnější než u velkých, dodal Hodač z ACEA.

Automobilky zjistily, že sliby nedodrží
Evropští automobiloví výrobci se v roce 1998 dobrovolně zavázali, že se do roku 2008 dostanou na úroveň 140 gramů CO2 na kilometr. Loni se však ukázalo, že většina automobilek za tímto slibem zaostává.

Podle Hodače je to tím, že auta jsou čím dál těžší - kvůli nárokům na bezpečnost a komfort, který vyplývají z požadavků zákazníků i z nových regulí.

Toyota sází na pokrok
Proti záměrům komise nic nenamítá japonská automobilka Toyota Motor. Ta se výrobě šetrnějších automobilů věnuje už delší dobu a své úsilí vkládá do vývoje modelu Prius. Evropská součást Toyoty nicméně uvedla, že rok 2012 a další stanovené termíny představují poněkud náročný úkol.

"Rádi vidíme, že si je komise vědoma toho, že zodpovědnost za snížení emisí CO2 musí sdílet více stran," uvedla ve sdělení Toyota. Komise kromě nutnosti snížit emise CO2 také navrhla, že podpoří větší využití biopaliv a technologický pokrok, což by mělo automobilkám pomoci lépe se s navrhovaným opatřením vyrovnat

Kolínská auta projdou
Emisní limit již nyní na trhu plní některé menší vozy s nízkou spotřebou. Například automobily z kolínské automobilky TPCA udávají emise CO2 kolem 109 g/km. Do limitu se například vejde i Škoda Fabia s dieselovým motorem 1,4 TDI/PD.

Vliv opatření na stav životního prostředí v Česku přitom podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka nebude oproti například zemím západní Evropy nijak výrazný. "Protože v současnosti tvoří kolem 55 procent nově přihlašovaných vozů ojetiny z dovozu s průměrným stářím kolem sedmi až osmi let, které neplní ani současné limity platné pro nové vozy," řekl Šípek.

Ministr pro životní prostředí Martin Bursík řekl, že návrh Evropské komise jeho ministerstvo i Strana zelených podporují. "Ukazuje se, že jsou pouze tři automobilky, a to Fiat, Citroën a Renault, které pohodlně plní tento cíl a v roce 2009 se jim to podaří snížit," řekl Bursík. Automobilka Škoda je podle něj na devátém místě. "Její emise v roce 2005 byly 152 gramů, to nemá šanci to splnit," podotkl.

Analytik: Stěhování fabrik nehrozí
"Tuzemský trh bude podle mého názoru zasažen jen omezeně, přece jen nejsme typickou výrobnou velkých a silných aut, ale souhlasím, že mladoboleslavskou Škodu by toto plánované nařízení mohlo poškodit," řekl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Stěhování celé výroby na východ je však podle něj nereálné. "Je to spíše taková ukázka protestu, protože zaměstnanecká politika v ČR je stejně jako v jakékoliv jiné zemi silné politické téma," dodal.

Automobilky v dohledné době čeká další zásah do nákladů v podobě chystaného opatření na ochranu chodců. To si vyžádá nutnost vybavovat vozy novými prvky aktivní bezpečnosti a úpravou deformačních zón automobilů.

Podle tuzemských odborníků by mohlo opatření nahrávat i většímu rozšíření vozů na alternativní pohon motory na elektřinu či vodík, které jsou zatím dražší než vozy na benzin či naftu.

Hybridní elektrický pohon využívá například i v tuzemsku prodávaná Toyota Prius. Kombinovanému pohonu se věnují i další automobilky, například Honda, Nissan, Mazda, Ford, Volkswagen či General Motors. Většina z nich se ale orientuje na vodíkový pohon.

Zlepšení klimatu nejdříve za 10 let
Snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů se projeví nejdříve za 10 let. řekl klimatolog Jiří Svoboda.

Upozorňuje na to, že setrvačnost škodlivých plynů v atmosféře je obrovská. "Účinnost se projeví nejdříve v horizontu deseti let," doplnil.

Průměrné emise CO2 u vozů vybraných automobilek

značka

emise CO2 (g/km) v roce 1997 emise CO2 (g/km) v roce 2005
Fiat 169 139

Citroen

172 144

Renault

173 149

Ford

180 151

Peugeot

177 151

Opel

180 156

Toyota

189 163

Kia

202 170

Škoda

165 152

Seat

158 150

Honda

184 166

Mercedes

223 185

Hyundai

189 170

Volkswagen

170 159

BMW

216 192

Volvo

219 195

Audi

190 177

Mazda

186 177

Suzuki

169 165

Nissan

177 172


Autor:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...