Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trabant cestovatel: 15 000 kilometrů na dva takty

  9:10
Po stopách velkých českých cestovatelů se včera vydala trojice dobrodruhů. Na 15 tisíc kilometrů dlouhou cestu vyrazili ve žlutém Trabantu 601 Universal. Za 45 dní chtějí projet Hedvábnou stezkou až do středoasijských pouští. Víme, jak se staví jejich cestovatelský speciál.

Trans National Trabant TOUR 2007

Výročí na druhou
Letos uplyne šedesát let od poslední cesty F. A. Elstnera a jeho Aera Minor do Afriky stejně jako od první cesty Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. V jediném roce se poprvé a naposledy setkaly předválečné a poválečné symboly automobilového dobrodružství.

Je tu ale ještě jedno velké výročí. Před padesáti lety po dlouhých peripetiích opustil výrobní linky první trabant. A nejen pro motoristický svět je tak rok 2007 rokem trabanta. Taková kombinace vyžaduje adekvátní oslavu.

Stylovou! Proto se s minimálně upraveným Trabantem 601 Kombi z roku 1986 vydáme na 15 000 kilometrů dlouhou cestu do srdce Hedvábné stezky.

Nezmar z Východu
Středobodem celé výpravy je velké malé auto. Trabant 601 Universal (tedy kombi) z roku 1986, jenž prožil spokojených 20 let v Maďarsku. Ve státě, ve kterém se trabantům nejvíce daří. Není tam moc kopců, nemají svou automobilku, takže není důvod opouštět osvědčené dvoutakty.

V kraji uheráku a vína byl náš vůz vyhledán a dovezen do Čech. Tady na něj čekaly věci, kterých se jeho původní pečlivý majitel nenadál. Právě jeho pečlivost se stala trabiho osudem. Auto až na drobné výjimky neneslo známky koroze a motor měl najeto 45 000 km.

Nově postaru
Jakmile byl Egu doma (tohle jméno dostal podle prvního slova zaznamenaného nejmenšího sponzora výpravy, dnes osmiměsíční Anežky), došlo k celkové dekonstrukci.

Doslova každá součástka byla vymontována, prohlédnuta, vyčištěna, opravena nebo vyhozena a nahrazena. Vše za asistence trabantistického guru Míly Fouknera.

Celá naše expedice se odvolává na odkaz starých cestovatelů, kteří jezdili jednoduchými auty po složitých cestách. Zachování jednoduchosti duroplastového zázraku tak bylo na prvním místě.

Motor tedy dostal jen zesílenou závodní klikovou hřídel, "fungl nové" německé písty jako jeden z mnoha vzácných dílů poctivě vyrobených soudruhy v NDR a speciální zdvojené sání - podle vzoru vojenských trabantů Kübel.

Jimi byl inspirován i "šusplech" chránící motor a nešikovně umístěný tlumič výfuku napříč autem. Jen není naohýbaný z kousku oceli, ale z duralu, ze kterého se dělaly plechy chránící podvozky Fabií WRC.

O kvalitu je tedy postaráno. Jediným prohřeškem proti konceptu vozu z padesátých let je tak programovatelné zapalování IMFsoft, které, soudě podle jízdních zkoušek, dokáže ze sériového motoru vyždímat maximum.

Pohodlí, pokud to jde
Zatímco v motorovém prostoru jsou změny minimální, v kabině nezůstal kámen na kameni. Tedy přesněji sedačka na sedačce. Trabant je slavný nepohodlím. Proto dostal nové, pevněji uchycené přední sedačky a hlavně místo zadní lavice třetí sedadlo s bezpečnostním pásem.

Přibylo místo pro posádku, ubylo místo na věci. Řešením jsou na míru ušité kapsy přes celé zadní okno a masivní zahrádka nesoucí dvě rezervní kola, jejichž pneumatiky jsou, stejně jako zbývající čtyři, zesíleny pro tvrdé podmínky cest necest Střední Asie, a dva dvacetilitrové kanystry na benzin, protože originální nádrž pojme pouhých 26 litrů paliva.

Aby Egu vůbec takovou váhu uvezl, bylo zesíleno zadní listové pero a co šlo, stěhovalo se k přední nápravě. I tak se 26 koní v motoru v tureckých a íránských horách pěkně zapotí. Věříme však, že dojedou.


Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Nejviditelnější změny nastaly v interiéru. Bezpečnější, pohodlnější a jinak umístěná trojice sedadel zvyšuje šance na přežití posádky. Ať už nepohodlím, nebo při nehodě.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Veškeré součástky byly vymontovány, prohlédnuty, vyčištěny, nebo vyměněny. Zbyla trocha času i na estetiku.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Ladit trabanta počítačem? Žádný problém. Vytvoříte křivku poměru předstihu a otáček a nahrajete ji do řídicí jednotky.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Jak nelépe pracovat na podvozku trabanta? Převrhnete jej na bok a opřete o několik pneumatik.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Ač je jinak trabant nezmar, napříč před motorem umístěný tlumič výfuku není pro expedici do pouští nejlepší nápad. Proto jej, stejně jako mnoho dalších dílů, chrání plech vyrobený ze stejného materiálu, z jakého se dělaly krycí plechy pro Fabie WRC.

***

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...