Podle informací MF DNES se Jawa Divišov, která stále vyvíjí vlastní motory a ročně utrží kolem sedmdesáti milionů korun, nedohodla s majitelem značky Jawa na podmínkách pro její další užití.
"Značka byla pro nás příliš drahá. To radši peníze investujeme do nákupu nových technologií," říká místopředseda představenstva a spolumajitel divišovské firmy Karel Horčička. O kolik peněz šlo?
Horčička nechce přesnou sumu komentovat, ale podle zdroje obeznámeného s vyjednáváním se požadovaná částka vyšplhala až na pět milionů korun.
Kasper: Divišovským to může uškodit
O penězích se nechce bavit ani protistrana. "JRM Divišov ukončila používání značky Jawa z vlastního rozhodnutí," uvedl bez dalších podrobností Vladimír Zasadil, generální ředitel firmy Jawa Moto, jež vyrábí běžné silniční motorky.
Podle databáze Úřadu průmyslového vlastnictví je majitelem ochranné známky Jawa firma JAWAUNION, za níž stojí Jiří Gerle. Ten je zároveň předsedou představenstva firmy Jihostroj, která je majoritním vlastníkem Jawa Moto.
Jak potvrzuje Zasadil, celá skupina firem patří do portfolia podnikatele a bývalého závodníka Antonína Charouze. Jawa Divišov měla používání značky zaručeno na deset let, což vyplývalo z privatizačních závazků původního národního podniku.
"Lhůta vypršela loni, na rok jsme se ještě dohodli, ale teď už to nebylo možné," dodává Horčička. "Je to škoda," komentuje situaci guru tuzemské ploché dráhy, bývalý závodník a dnešní trenér Antonín Kasper.
Podle něj může absence slavného loga na nádrži uškodit firmě hlavně v zahraničí.
Firma vede v plochodrážních rámech
Zároveň Kasper připouští, že svět ploché dráhy je relativně malý a změna se patrně rychle zažije. Firma ročně vyrobí kolem 450 motocyklů a stovky náhradních motorů.
"V zahraničí dnes většina jezdců používá rámy Jawa, které ve světě prakticky nemají konkurenci, ale osazuje je italskými motory GM s delší životností," tvrdí Kasper, který dříve v ČR šéfoval zastoupení italské značky.
Pro Jawu Divišov, jejíž firemní jméno se změnit nemusí, jsou hlavními trhy Británie, Austrálie, Nový Zéland a také Polsko. Předloni vydělala 2,1 milionu čistého, loni zaměstnávala kolem sta pracovníků.
Firma náležící pětici tuzemských akcionářů má dealery prakticky ve všech evropských státech, které propadly vášni pro plochodrážní sport. Ten do Evropy pronikl z Austrálie, kde se závody na motorkách jezdily nejprve kolem ohrad na několikadenních trzích s ovcemi.