Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svět šílí po mikrofiatu, Fiat 500 Jolly vydražen za milion

Začátkem prázdnin automobilový svět šílí po pětistovkách. Tedy ne těch papírových, ale plechových, usazených na čtyřech kolech. Nástupce legendy se představil naden přesně padesát let po představení mikrouata, v kterém Itálie vyrazila na cestu k prosperitě.

Fiat 500 Jolly

Základní cena nové stylovky se starým jménem pro český trh prozatím nebyla stanovena. Italové za základní model platí deset a půl tisíce euro.

Staré Fiaty 500 jsou ale stále žádaným zbožím. Sběratelé a milovníci značky jsou ochotni za ně platit horentní sumy. "Na ebayi se prodal unikátní zrestaurovaný exemplář Fiat 500 Jolly za víc než 45 tisíc dolarů," píše Reuters. (45 000 dolarů = přibližně 950 000 korun)

Fiat 500 Jolly v plážové úpravě vznikl v omezeném počtu exemplářů, ten prodávaný byl z roku 1966.

Velké-malé auto
Necelé tři metry dlouhé zaoblené autíčko, které ve srovnání se současnými automobily nejvíc ze všeho připomíná hračku, se veřejnosti poprvé představilo na milánském 4. července 1957.

V té době už sice silnice dva roky poměrně úspěšně brázdil větší Fiat 600, ten byl ale přeci jen příliš drahý pro dosažení cíle, který si turínská automobilka předsevzala.

Tím nebylo nic jiného než vytvořit alternativu populárního skútru Vespa na čtyřech kolech. Už tak skromná karoserie se ještě zmenšila a pod malou kapotu na zádi se vtěsnal vzduchem chlazený dvouválec, první v historii značky. Na světě ale bylo auto, které stálo necelých 500 000 lir (dnes by to bylo kolem 400 000 korun).

Motor o objemu pouhých 479 kubických centimetrů měl zpočátku výkon jen 13 koní, i ty ale dokázaly dvoumístný "vozík" (jak psal dobový tisk) s nouzovou lavicí vzadu o hmotnosti 470 kilogramů rozjet až devadesátkou.

Objem motoru i jeho výkon ale postupně rostl a poslední "pětistovky", které sjely z výrobních pásů v roce 1975, se už mohly pochlubit motorem o objemu 594 kubických centimetrů a výkonem 23 koní.

Vedle toho samozřejmě existovaly i sportovní verze, například ta z dílny slavného Carla Abartha s motorem převrtaným na 695 kubíků měla neuvěřitelných 40 koňských sil.

Během dlouhých 18 let výroby "cinquecenta" se toho samozřejmě změnilo víc - už po třech letech se s prvním zvětšením motoru objevilo i o deset centimetrů delší kombi Giardiniera s motorem pod podlahou kufru.

Velká změna přišla v roce 1965, kdy se dveřní panty přestěhovaly dopředu a skončila tak výroba "protivětráku" - modelu s dveřmi otevíranými proti směru jízdy.

Poslední modernizace "pětistovky" přišla v roce 1972 poté, co se na trhu objevil nástupce, Fiat 126 (s přídomkem p vyráběný v Polsku až do roku 2000 - známý "Maluch").

Fiat 500 dostal mimo jiné motor z nového typu a 23 koní pod kapotou z něj dělaly podle mnohých nejlepší verzi, co se kdy objevila. V polovině 70. let ale bylo i díky klesajícímu zájmu zákazníků jasné, že "pětistovka" už je za zenitem a 4. srpna 1975 sjela z výrobních pásů továrny v Palermu poslední.

Pouze Giardiniera, která se nástupce nedočkala, se vyráběla ještě dva roky, i když ke konci už jen pod značkou Autobianchi. Celkem se vyrobilo přes 3,6 milionu "pětistovek", spolu s verzí kombi se prodeje po celém světě přiblížily čtyřem milionům vozů.

Jen nepatrná část, přesně 2362 automobilů, se pak v letech 1970 až 1972 prodala i v socialistickém Československu. Fiat 500 se tehdy dal koupit za 49 000 korun - pro srovnání, šťastlivci, kteří si z Mototechny mohli odvézt tehdy nejluxusnější nabízený vůz, Saab 99, za něj oficiálně dali 120 000 Kčs.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500




Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...