Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stabilizační systém ESP by ušetřil 4 tisíce životů

Kdyby měla všechna auta elektronický stabilizační systém alias ESP, ESC, DSC, VDC..., každý rok by bylo na evropských silnicích o 4 tisíce mrtvých méně. Bylo by také o sto tisíc méně zraněných.

Dopravní nehoda - Z Ferrari zbylo jen torzo bez motoru. | foto: Hasičský záchranný sbor Praha

Výzkum institutu dopravní ekonomie univerzity v Kolíně nad Rýnem zjistil, že kdyby měla všechna auta ESP, ušetřilo by se 16 miliard euro každý rok.

Zavedení povinnosti pro výrobce montovat do aut stabilizační systém by tak vyšlo levněji než odstraňování následků, vyplývá z výzkumu.

Stabilizační systém dokáže identifikovat, kdy jde auto do smyku a zasahuje na motoru a brzdách tak, aby ho vyrovnalo. Aktivně předchází nehodám, patří tedy mezi prvky aktivní bezpečnosti, podle dopravních expertů je nejvýznamnějším příspěvkem bezpečnosti na silnicích od dob zavedení bezpečnostních pásu.

Smyk je podle údajů firmy Bosch příčinou 35 % smrtelných dopravních nehod. "ESPčko" prý dokáže nebezpečí smyku snížit až o 80 %.

"Dnes je ovšem pouze 42 % nově kupovaných aut v Evropě vybaveno elektronickými stabilizačními systémy. Chybí hlavně malým autům a modelům nižších cenových kategorií," dodává výrobce autoeletroniky Bosch.

Podle výzkumníků kolínské univerzity vyjde vybavení auta ESPčkem průměrně na 130 euro. Což ovšem není koncová cena, ale cena za výrobu a instalaci. Částka, kterou platí zákazník, bývá vyšší, dá se ale předpokládat, že by mohla klesnout.

Při vyčíslování nákladů, spojených s nehodami zaviněnými absencí ESPčka, se počítalo s evropským průměrem: 1 milion euro za každého mrtvého a 51 tisíc za každého těžce zraněného. Kromě toho, že nehody způsobují škody na životech, způsobí také průměrně šestitisícovou škodu na majetku, na pět tisíc pak vyjdou náklady spojené se zvětšením objemu dopravy.

Kdyby měla všechna auta na evropských silnicích elektronického anděla strážného v podobě stabilizačního systému, bylo by na evropských silnicích o 4 tisíce obětí a 100 tisíc zraněných z dopravních nehod méně, vyplývá z výzkumu Herberta Bauma, Sörena Grawenhoffa a Torstena Geißlera z univerzity v Kolíně nad Rýnem.

V EU je dohromady 212 milionů aut, průměrné stáří je 12 let, uvádí jejich studie.

Podle výzkumu Evropské komise je povědomí řidičů o stabilizačních systémech v autech jen velmi malé. "Když dotazovaným vysvětlili výhody stabilizačního systému, 80 procent prohlásilo, že by si ho do svého příštího auta přikoupilo," říká eurokomisařka Viviane Redingová.

Od roku 2012 chce Evropská unie zavést povinnost pro výrobce aut vybavovat nově vyrobené vozy stabilizačními systémy. Spojené státy americké zvažují zavedení stejné povinnosti ještě o rok dříve.

Jak to funguje 
Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček nebo na kluzkém povrchu. Systém během jízdy vyhodnocuje množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku, systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen – v rámci fyzikálních zákonů – vůz vrátit do původního směru.

Jízdní situace je vyhodnocována z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.

Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.

Vše začalo vylepšením ABS
V roce 1983 začali vývojáři uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brzdění optimálním seřízením ABS. Bosch začal na systému pracovat a v roce 1987 podal žádost o jeho patentování. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na ostatní jízdní stavy a v březnu 1995 se ESP začalo sériově vyrábět.

Losi, mercedes a ESP
Za rychlým rozšířením stabilizačních systémů stojí losí test, který v roce 1997 zarmoutil automobilku Mercedes. Švédští novináři převrátili v průběhu testu stability  tehdejší žhavou novinku: Mercedes třídy A. Automobilka díky tomu na krátkou dobu dokonce zastavila výrobu "Áček", řešení problému přinesla právě montáž stabilizačního systému ESP.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...