Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auto, které se neporouchá: německé nebo mazda

  14:40aktualizováno  17:16
Nepatří návštěvy servisů k vašim zálibám? Kupte si mazdu nebo porsche. Přetrvávající nadvládu japonských a německých aut potvrzují nejčerstvější statistiky stanic technické kontroly TÜV. Škodovky si polepšily. Naopak, pokud vám stojí v garáži Kia Carnival nebo Renault Laguna, pravděpodobně si už se svým servismanem tykáte.

Královské třídě aut do tří let věku vévodí duo mazd. "Nejmladší kategorii přikládá TÜV velkou váhu, právě v ní se objevují nové modely automobilek," vysvětluje Gunter Dettelman, automobilový expert německého TÜV SÜD.

Mezi 25 modely, které ovládly prvních pět míst pěti hodnocených kategorií, je 14 německých a 12 japonských vozů. Nejlepší je Mazda 3 s 1,2 procenta závažných závad, následuje Mazda 2 s 1,4 %. O třetí místo se dělí VW Golf a Ford Fusion (2,2 %).

Škoda Octavia je společně s Audi TT a Smartem Fortwo na 35. místě s 3,8 procenta závad. Což je ve srovnání s loňským 52. místem (5,5 %) výrazné zlepšení. Fabia skončila na 49. místě (4,3 % závažných závad). Superb je na příčce 68 s pěti procenty závad, které mohou znamenat nebezpečí.

Na opačném konci tabulky skončila Kia Carnival s 19,7 % závad. O málo lépe si vedl Chrysler PT Cruiser. Carnival, stejně jako čtvrtá od konce laguna, se na chvostu tabulek TÜV objevují pravidelně.

popisek VÝSLEDKY
STATISTIKA TÜV REPORT

Ke "králům" dalších kategorií patří Porsche 911 a Boxster nebo Toyota RAV4. Propadlíky pak doplňují Renault Twingo, Alfa Romeo 145/146 nebo Chrysler Voyager.

Ve všech věkových třídách jsou na předních místech hojně zastoupeny následující značky: Toyota desetkrát, Porsche devětkrát, Mercedes osmkrát, Mazda a Subaru sedmkrát a Ford a Honda dvakrát.

"Němci začali pečovat o svá auta a jezdí s nimi pravidelně do servisu," říká Gunter Dettelman z německého TÜV SÜD. "Stále ale jezdí také auta, která znamenají nebezpečí. Mají neočividné, ale závažné defekty na brzdách, podvozku..."

"Pět procent nehod, při kterých dochází ke zraněním, má na svědomí špatný technický stav vozidel," dodává odborník TÜV SÜD Auto service.

Zlepšování kvality výroby ilustruje příkladem Oleg Spružina, šéf českého TÜV SÜD Auto CZ: "Ford Fusion, který byl loni v královské kategorii druhý se 2,6 procenty závažných závad, by letos se stejným výsledkem byl až 13."

Na argument, že Porsche 911 jeho majitel opečovává a vyjíždí s ním pouze párkrát do roka na víkendový výlet a naopak Renault Laguna je v provozu každý den, Dettelman namítá, že se na předních místech umísťují také modely, které slouží každodenně jako rodinná auta a takovým množstvím poruch stejně netrpí. Příkladem může být Toyota RAV4 - vítězná mezi auty stáří 6 - 7 let.

"Zdá se, že řidiči berou údržbu svých vozů vážněji. Kromě toho se u nových vozidel snížila poruchovost," vysvětluje Oleg Spružina z TÜV SÜD Auto CZ.

Gunter Dettelman, automobilový expert TÜV, vysvětluje: "Statistiky vycházejí z údajů, které přijdou ze stanic technické kontroly. Data pocházejí ze sedmi milionů technických kontrol, které proběhly na všech pracovištích v Německu."

Tabulky TÜV reportu byly sestaveny  na základě analýzy 50 procent z nich, což je stále velmi dobrý statistický vzorek. Do přehledu se dostalo 194 modelů aut, která se na kontrolu dostavila v alespoň deseti tisícovkách exemplářů v období od června 2006 do června 2007. "Technickou kontrolou musejí procházet nová osobní auta po třech letech a následně každé dva roky," říká Dettelman.

TÜV report pomáhá při rozhodování o koupi ojetiny. Gunter Dettelman ovšem dodává, že je také vodítkem pro automobilky při zlepšování kvality výroby.

Technici německých zkušeben dělí závady na lehké, vážné a nebezpečné. Ze statistik vyplývá, že 0,3 procenta z 55 milionů aut, která se pohybují na německých silnicích, trpí poslední kategorií závad, které mohou znamenat nebezpečí nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Na německých stanicích technické kontroly sledují víc než 100 kontrolních bodů. Statistiky zajímají čtyři základní oblasti auta: výfuková soustava, podvozek, osvětlení a brzdy.

Téměř polovina aut, která dorazila na technickou, měla nějakou závadu. 15,7 procenta jí neprošlo a muselo do servisu (loni to bylo 18,5 procenta). 33,5 % aut si odváželo poučení, že trpí lehkými nedostatky.

Průměrně trápí 2-3letá auta 4,8 % závažných závad. V kategorii osmi- až devítiletých je to ale už 18,1 procenta, v loňském roce to bylo 21,6 %. "Stejně pozitivní trend vývoje lze vysledovat i v dalších kategoriích," říká Dettelman.

Všímá si také častých problémů se světly. V kategorii 10 - 11letých aut má problémy se světly čtvrtina aut, u nejmladších vozů je to 7,9 procenta.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...