Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zázračný motor Tatra – vzduchem chlazený osmiválec zvládá Euro 5

  17:00
Tatra představila novou generaci svého vzduchem chlazeného vznětového osmiválce. Hlavní novinkou je fakt, že motor plni emisní normu Euro 5, což z něj dělá světový unikát – žádný jiný vzduchem chlazený motor toho zatím nedosáhl.

Motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR | foto: Tatra

Vzduchem chlazené vznětové motory pro nákladní automobily jsou v poslední době čím dál tím větší raritou. Mohou za to stále přísnější emisní limity – ty se totiž těmto motorům daří splňovat daleko hůře než jejich vodou chlazeným ekvivalentům.

A tak se drtivá většina výrobců od vzduchem chlazených motorů odvrátila. Kopřivnická Tatra u nich však vytrvala – vzduchem chlazené motory jsou totiž konstrukčně jednodušší, a tudíž snesou daleko náročnější podmínky, jsou spolehlivější a mají tak nižší nároky na údržbu a tím pádem také méně nákladný provoz.

Nový motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR je tak světovým unikátem. Již v dobách, kdy Tatra pracovala na motoru splňujícím normu Euro 3, se říkalo, že podobně konstruovaný agregát nemá šanci této normě dostát. A vida – o několik let později Tatra představuje motor, který plní budoucí normu Euro 5 s více než ročním předstihem. Zavedení její platnosti je totiž plánováno na 1. října 2009.

Motor je další evolucí známého tatrováckého osmiválce s objemem 12 677 ccm, rozvodem OHV a přeplňováním jedním turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku pomocí obtokového ventilu. Motor také stále používá plně mechanické vstřikování paliva, které podle mnoha dalších výrobců patří spíše do skanzenu.

Motor přesto dosahuje výkonových parametrů a spotřeby paliva plně na úrovni konkurenčních motorů vybavených vstřikováním Common-rail. ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR bude zákazníkům k dispozici ve dvou výkonových variantách – 280 kW s točivým momentem 1800 Nm a 325 kW s točivým momentem 2100 Nm.

Aby bylo vůbec možné nadcházející normu splnit, použila Tatra proces selektivní katalytické redukce. Ani to ovšem není u tohoto výrobce žádná novinka, již současný motor plnící normu Euro 4 tento způsob využívá.

Stejně jako u vznětových modelů Mercedes Benz Bluetec i v případě motoru Tatra se k řízené úpravě výfukových plynů využívá močovina – konkrétně kapalina AdBlue. Ta je umístěna ve speciální nádrži vedle nádrže palivové a je ji potřeba pravidelně doplňovat.

Pokud přece jen dojde, je na to řidič upozorněn a motor sníží svůj výkon, aby byl stále schopen dostát předpisům. Řídící jednotka je dokonce schopna rozpoznat případ, kdy by byla použitá kapalina nekvalitní. Motor je dále vybaven i filtrem pevných částic.

Za třináct let se tak u koncepčně stále stejného motoru podařilo vývojářům Tatry snížit emise pevných částic sedmapůlkrát a emise oxidů dusíku třiapůlkrát. Přitom zároveň došlo i k výraznému nárůstu výkonu – až o 27,5 % - a točivého momentu dokonce o 33,8 %. Tatra se navíc chlubí tím, že její motory jsou ekologičtější i výrobně, a to hlavně v porovnání s konkurencí. Vzhledem k jednodušší konstrukci tomu není divu.

Tatra tak předvedla poměrně husarský kousek. Mezi nákladními automobily se jí povedlo to, co Porsche mezi osobními vzdalo – zachovat vzduchem chlazené motory. Pravdou ovšem je, že u Porsche nebylo kromě tradice mnoho důvodů, proč se této konstrukce držet. V extrémních podmínkách, ve kterých jsou nákladní automobily Tatra provozovány, je ovšem toto řešení výhodou.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...