Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta budou chytřejší než my, řídit nás ale zatím nechají

Od roku 2006 probíhá v sousedním Německu projekt s názvem AKTIV, který má za úkol vyvinout takové dopravní systémy a automobily, aby se co nejvíce minimalizovala rizika dopravních nehod a zvýšila se plynulost dopravy. Koncern Volkswagen, který se projektu účastní, představuje první vychytávky pro budoucnost.

Inteligentní volkswageny | foto: Volkswagen

Projekt AKTIV neboli Adaptive und kooperative Technologien für den intelligenten Verkehr (Adaptivní a kooperativní technologie pro inteligentní dopravu) má za úkol výrazně snížit počty dopravních nehod a zvýšit plynulost dopravy především na přecpaných německých dálnicích.

Z výsledků tohoto projektu ale budou profitovat řidiči minimálně po celé Evropě. Jednou z hlavních součástí projektu je totiž vývoj asistenčních systémů, které pomáhají řidiči bezpečně vést vozidlo i v těžko předvídatelných a kritických situacích.

Koncern Volkswagen nedávno přišel se systémem Integrated Lateral Vehicle Control (integrované příčné ovládání vozidla), který má být dokonalejší a užitečnější variantou současného systému Lane Assist.

Tento pomocník, kterého již můžeme najít v několika sériových vozech, má za úkol řidiči pomoci vůz udržet ve svém jízdním pruhu a činí tak poměrně jednoduše – kamery po stranách vozidla snímají čáry na silnici a pomocí aktivního řízení se snaží vůz udržet mezi nimi i bez zásahu řidiče. Zároveň se vibracemi ve volantu nebo zvukovým znamením snaží řidiče upozornit na nebezpečnou situaci. Systém tak chrání řidiče ve chvilce nepozornosti nebo mikrospánku.

Automobil vás protáhne i tou nejužší uličkou
To novinka ILVC by měla řidiči výrazně pomáhat především na dlouhých dálničních cestách. Tento systém totiž pomocí kamer nesleduje prostor po stranách vozu, ale před ním, a tak již dopředu dovede předvídat, kam se má automobil vejít.

Inteligentní volkswageny

Prostor kolem vozu pak monitorují radary a celý systém ještě spolupracuje s GPS navigací a aktuálními mapovými podklady. Systém ILVC je schopen fungovat v rychlostech o 0 do 180 km/h a poradí si i s cestami, kde chybí středová nebo naopak postranní čára.

Díky tomu, že kamera sleduje dění před vozem a rozpoznává značení, automobil již dopředu ví, v jakých "mantinelech" se může pohybovat. Systém je schopen pružně reagovat na změnu značení, převedení provozu z pruhu do pruhu nebo na překážku před automobilem. Proto systém spolupracuje s adaptivním tempomatem a je také schopen upravovat rychlost jízdy automobilu. Díky radarovým senzorům umí řidiči pomoci i ve velmi úzkých místech, v zatáčkách nebo při složitých předjížděcích manévrech.

Znáte to: Jedete po dálnici a najednou přijde zúžení. V pravém pruhu jede souvislý proud kamionů a vy máte jen málo odvahy se v levém dvoumetrovém pruhu mezi kamionem a betonovou zábranou prosmýknout. Právě v tuto chvíli bude systém ILVC velmi nápomocen. Prakticky v takové situaci úzkým a nebezpečným místem provede automobil sám a řidič to téměř ani nepozná – jemné korekce směru sotva pocítí ve volantu. Takový systém nejen že výrazně zvyšuje bezpečnost provozu, ale také pozitivně působí na jeho plynulost, protože se řidiči i v místech zúžení nemusí plahočit za kamiony.

Komunikace je klíčem k úspěchu
Dalším systémem, který je v rámci projektu AKTIV vyvíjen, je pokročilý adaptivní tempomat. V současné době fungují tyto tempomaty tak, že sledují rychlost vozidla před vámi a podle toho jsou schopny upravovat vaši aktuální rychlost.

Tempomaty nové generace by ale měly být ještě předvídavější. Díky tomu, že mezi sebou budou komunikovat jednotlivé automobily, se totiž včas dozvíte třeba to, že za několik kilometrů je na dálnici částečná uzavírka a začínají se tam tvořit kolony.

Počítač v tu chvíli automobil zpomalí a k místu dopravní zácpy přijede přiměřenou rychlostí. Tempomat pak následně místem vůz prakticky bez zásahu řidiče provede a následně opět zrychlí na původní cestovní rychlost.

Pokud by se v budoucnu uměla takto dorozumívat všechna auta, zácp na dálnicích by výrazně ubylo. Již při prvním náznaku problémů by totiž hned další automobil přizpůsobil rychlost jízdy situaci i několik kilometrů před ním.

Výrazně se tak sníží riziko havárie – náraz zezadu do v koloně stojícího automobilu je jednou z nejčastějších nehod na dálnici. Automatické přizpůsobení rychlosti jízdy navíc způsobí i to, že v mnohých případech k žádným dopravním zácpám ani nedojde, automobily budou daným místem jen projíždět sníženou rychlostí, ale v bezpečných odstupech a bez zbytečného poskakování způsobeného nutností řadit se spořádaně do pruhů a prudkým brzděním.

Nevyhnutelná cesta
Mnohým řidičům se příliš nelíbí představa, že jim automobil bude "mluvit" do řízení. Jenže při dnešním rapidně rostoucím objemu osobní přepravy se nějaké řešení najít musí. A výše zmíněné systémy jsou asi tím nejmenším zlem z hlediska svobody řidiče, které si dovedeme představit. Také existují nápady a myšlenky automobily hezky spořádaně vést pomocí GPS jako káčata za sebou. A to by se nám určitě nelíbilo...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...