Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chevrolet Volt: elektromobil s vlastní elektrárnou

Chevrolet chystá pro závěr roku 2010 produkční verzi vpravdě revolučního hybridního vozu. Volt, jak se novinka nazývá, totiž bude používat spalovací motor pouze jako generátor a kola budou poháněna výhradně elektromotory.
Chevrolet Volt

Chevrolet Volt | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Chevrolet Volt se poprvé objevil v loňském roce na tradičním lednovém autosalonu v Detroitu, letos pak Chevrolet představil inovovanou verzi svého konceptu, která již má velmi blízko do sériové výroby. V téměř nezměněné podobě se totiž Volt začne prodávat v roce 2010 a tuto verzi si mohli prohlédnout i návštěvníci pařížského autosalonu.

Volt je na první pohled zcela běžný hybridní automobil, který se dá zařadit mezi takzvané plug-in hybridy. To jsou automobily, které mohou baterie dobíjet nejen pomocí spalovacího motoru, ale také přímo z elektrické sítě. Volt je ale trochu jiný než klasické hybridy – jeho spalovací motor totiž samotný vůz nikdy nepohání, motor není nijak mechanicky propojen s koly. Ta jsou poháněna výhradně elektromotory a spalovací motor slouží pouze pro dobíjení baterií nebo přímé napájení elektromotorů pomocí generátoru.

Chevrolet Volt

Sériový Volt by stejně jako studie měl na jedno nabití lithium-iontových baterií ujet až 64 kilometrů. Po celou tuto trasu se spalovací motor ani jednou nezapne, teprve v případě, že jsou baterie automobilu vybité, začne spalovací motor dodávat potřebnou energii. Ovšem jen v takové míře, aby generovaná elektrická energie dostačovala na pohon vozu, baterie však generátor ve výrazné míře nenabíjí. Je to proto, aby se zbytečně nespotřebovávalo palivo, počítá se s tím, že po konci delší cesty prostě akumulátory ve Voltu opět dobijete z elektrické zásuvky.

Toto řešení má tu výhodu, že spalovací motor pracuje pouze v optimálním otáčkovém režimu a nedobíjí baterie zbytečně. Motor tak může být konstrukčně jednodušší než běžné v současnosti používané motory. Odpadá totiž nutnost použití proměnného časování nebo zdvihu ventilů, proměnné geometrie turbodmychadla u přeplňovaných vznětových motorů a další relativně složitá technická řešení. Motor tak díky konstrukci na konkrétní konstantní zátěž bude levnější a bude pracovat efektivněji než klasický spalovací motor v automobilu.

Chevrolet Volt

V pařížském konceptu nového chevroletu se nacházel jednoduchý zážehový čtyřválec s objemem 1,4 litru s výkonem 53 kW (72 koní), který by jinak na pohon tohoto čtyřmístného čtyřdveřového liftbacku na pomezí nižší střední a střední třídy jen stěží stačil.

Chevrolet však uvažuje o různých typech pohonu, včetně dieselových motorů a třeba v prvním konceptu z roku 2007 byl pod kapotou umístěn přeplňovaný litrový tříválec. Jako generátorové jednotky připadají v úvahu i motory poháněné palivem E85 nebo čistým etanolem. Prakticky by však neměl být problém do voltu namontovat motor na téměř kterékoli palivo. V tomto ohledu tak není příliš důležitý údaj, že koncept ujede na jedno natankování 45litrové nádrže a nabití baterií 579 kilometrů. 

Volt je jinak poháněn elektromotory o výkonu 111 kW (151 koní), které zajistí automobilu o rozměrech 4 500 x 1 800 x 1430 mm dostatečnou dynamiku. Zcela konkrétní parametry se dozvíme před startem prodeje tohoto automobilu, tedy dříve než v listopadu roku 2010, kdy by se měl Volt objevit v showroomech v USA.

Ani evropští zákazníci o volt nepřijdou, jen si budou muset počkat o něco déle – zhruba do roku 2010. Podle posledních informací ovšem v Evropě volt neseženeme se značkou Chevroletu, ale jako Opel Volt.

Chevrolet Volt

Při každodenních jízdách do vzdálenosti 60 km volt nespotřebovává vůbec benzin a neprodukuje žádné emise – to představuje úsporu asi 1900 litrů benzinu ročně (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

GM předpokládá, že řidiči, kteří ujedou asi 100 km denně (tedy více 33 500 km ročně), mohou za rok ušetřit asi 2100 litrů benzinu (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

V závislosti na jízdním cyklu E-REV Chevrolet Volt eliminuje spouštění spalovacího motoru v prvních fázích jízdy, což výrazně snižuje produkci emisí.

Při současných cenách za kilowatthodinu u GM předpokládají, že 1 km jízdy s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na šestinu ceny 1 km jízdy konvenčního automobilu poháněného zážehovým motorem – 1 km s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na 0,02 EUR, zatímco při současných cenách benzinu vyjde 1 km jízdy v konvenčním zážehovém modelu asi na 0,12 EUR.

Při dobíjení modelu Chevrolet Volt jednou denně se spotřebuje za rok méně elektřiny, než kolik spotřebuje domácí lednička s mrazákem.

Při ceně asi 1 EUR denně za dobití akumulátorů modelu Chevrolet Volt (které zaručí akční rádius asi 60 km) vyjde toto dobití na méně, než na kolik přijde šálek kávy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....