Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Spánek a únava: co udělat, abyste neusnuli za volantem

Ospalý řidič, který sotva sleduje vozovku, je nepřítelem sobě i ostatním. Jeho reakční doba se snižuje, riziko narůstá. Proto je dobré vyrazit na cestu dostatečně odpočatý, ihned zastavit při prvním pocitu únavy, vůbec častěji zastavovat a hodně pít.

Spánek přichází pomalu, o to je nebezpečnější. | foto: Profimedia.cz

Miroslav Mánek z Prahy loni s rodinou vyrazil na desetidenní dovolenou do Chorvatska. Jenže cesta skončila už v Rakousku. Mikrospánek, rána do svodidel, šok, prakticky zničené nové BMW a kupa starostí. "Z Prahy jsme odjížděli v osm večer, abychom ráno byli u moře. Jenže den předtím jsem byl ještě v kanceláři, takže moc odpočatý jsem nebyl. A vymstilo se mi to. Naštěstí to odneslo jen auto," vzpomíná Mánek.

Být u moře co nejdřív bez ohledu na vlastní únavu – to je nejčastější chyba řidičů, kteří na okamžik usnou za volantem. "Vyjíždět odpočatý fyzicky i psychicky je základní pravidlo," radí lékařka Irena Kudrovská. Před dlouhou cestou je například také dobré vědět, kdo je jaký typ řidiče.

Někomu vyhovuje jízda ve dne, jiný dává přednost cestování v noci, kdy je menší provoz a není horko. Před jízdou v noci, která je z pohledu únavy rizikovější, je třeba se vyspat den předem.

"Rozhodně není dobré jít v pátek ráno do práce, odpoledne balit věci a večer si sednout za volant s vidinou tisíc kilometrů dlouhé cesty," říká Václav Špička z Autoklubu ČR.

Mikrospánek trvá několik vteřin. Ale mohou změnit celý váš život.

Kdy je čas zastavit

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy. "Dalším signálem také bývá leknutí při vjezdu do osvíceného prostoru, například do tunelu. Poukazuje to na nedostatečné soustředění a sníženou schopnost reagovat na změnu, která na silnici nastane," říká lékař Martin Pretl.

V takové chvíli pomáhají přestávky: v ideálním případě po třech hodinách. Neméně důležitý je i pitný režim. Ideální je vypít 2,5 až 3,5 litru tekutiny za den. "Energetické nápoje a káva povzbudí jen krátkodobě, po delší době spíš způsobí útlum. Rozhodně bych jimi nenahrazovala vodu," radí Irena Kudrovská.

K jídlu si dopřejte něco lehčího, bagety na pumpách nejsou nejlepším řešenímPokud jde o jídlo, je lepší se před jízdou "naplnit" něčím lehčím, například těstovinami. Tradiční řízky a bagety z čerpacích stanic v létě rozhodně doporučit nelze.

"Ideální je zastavit se cestou v restauraci a dát si lehký oběd a polévku," říká Kudrovská. Když už se do převážení řízků pustíte, vezte je v chladicím boxu, kde jeden den vydrží, aniž se zkazí.

Proti únavě pomáhá i protažení a opláchnutí se studenou vodou. To však neznamená, že na parkovišti musíte cvičit spartakiádní sestavu. Stačí párkrát obejít auto, "okopat" pneumatiky nebo se projít po parkovišti.

S dětmi cesta trvá déle

Kdo jede s dětmi, musí počítat s tím, že cesta bude delší. Je potřeba častěji stavět na toaletu i na jídlo. Děti určitě ocení, když zastavíte u čerpací stanice, kde je dětské hřiště. Roční potomek by podle lékařky Kudrovské měl většinu cesty prospat. "Pokud ne, je mu třeba horko nebo naopak kvůli klimatizaci zima."

Starší děti je potřeba zabavit i během jízdy. Tady dobře fungují například DVD přehrávače, na nichž dětem můžete pustit pohádku. Prodávají se za cenu od dvou tisíc korun.

Pokud máte sebou děti, snažte se zastavit na místech, kde jsou dětská hřiště.

Pokud máte s sebou děti, snažte se zastavit na místech, kde jsou dětská hřiště.

Usnutí brání technika

Odvrátit nehodu, jejíž příčinou je únava řidiče, pomůže i technika. V automobilech vyšších tříd se poměrně nově nabízejí zařízení, která snímají chování řidiče, a pokud vyhodnotí, že začíná usínat, upozorní ho zvukovým signálem nebo vibracemi volantu.

Vybaveny bývají i kamerami, které snímají silnici i čáry na ní;  ve chvíli, kdy je vůz začne přejíždět, aniž spustí směrová světla, auto vydá zvukový signál, rozvibruje sedadlo řidiče nebo volant.

Vyšší verze tohoto systému už dokážou samy otočit volantem a auto udržet ve správném pruhu.

Dalším prvkem je zvukové varování, které se spustí tehdy, pokud se příliš rychle blížíte k autu před vámi. Tyto systémy bohužel zatím nabízejí vrcholové vozy automobilek Lexus, Mercedes-Benz, Volkswagen, Citroën nebo Volvo, jejichž ceny začínají na částce blížící se milionu korun.

S levnější variantou nyní přišla firma Hale, která podobný systém varující před ztrátou pozornosti a usnutím řidiče začala nabízet i majitelům starších aut. Cena i s montáží však stále přesahuje částku 20 tisíc korun.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...