Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda CX-7: jedy z dieselu zničí močovina

  12:30
Mazda CX-7 je docela velké SUV za dobrou cenu. Nezapře sportovní sklony modelů japonské automobilky a chlubí se silným motorem, který s emisemi bojuje netradiční technikou.
Mazda CX-7

Mazda CX-7 | foto: Mazda

Původně ji japonská automobilka postavila pro Ameriku, tam mají - nebo spíš měli - SUVčka asi ještě raději než Evropani. I proto, když před dvěma roky překonala Atlantik, mohla nabídnout jen přeplňovaný benziňák. Celkem se jich do nynějšího faceliftu prodalo 190 tisíc, z toho třicet tisíc v Evropě.

Může se hodit

Japonské automobily nové generace Mazda CX-7
Nedělejte kompromisy!
www.automodul.cz

Teď se prodeje skoro určitě zvednou, CX-7 totiž dostává turbodiesel. A Evropani, snad vyjma benzinumilovných Rusů, do SUVček nejradši tankují naftu. Cena základní verze s turbodieselem je 735 tisíc korun.

Mazda CX-7

Mazda označuje svůj zvýšený model jako sportovní crossover (kříženec), označení SUV odsunuje do pozadí. Má to logiku, terénně zaměřená auta pronásledují ekologové a CX-7 je až nezvykle sportovně přímočará - je to opravdu SPORTOVNĚ-užitkové auto.

Na první seznámení s inovovanou Mazdou CX-7 a jejím novým velmi důležitým motorem pozvala automobilka redakci do rakouského Kitzbühelu.

Facelift

Změnu poznáte na první pohled. Zepředu vypadá agresivněji díky velkým výřezům v čumáku; přibyl chrom. Nový je přední a zadní nárazník.

lepidlo místo svářečky

Nárůst hmotnosti, způsobený zpevněním karoserie (asi o pět procent), Mazda kompenzovala použitím speciálních spojů, které kombinují bodové sváření s vrstvou lepidla mezi spojovanými součástmi. Takovéto spoje jsou při srovnatelné pevnosti výrazně lehčí než tradiční svařované.

Měnilo se ještě pár detailů, třeba mlhovky, zůstaly svalnaté blatníky a typická mazdí tvář.

Uvnitř se toho měnilo také dost. Usedáte do pohodlných, tak akorát tvrdých sedadel. Plasty vypadají hezky, jsou tvrdé, ale pečlivě seskládané.

Mazda CX-7 dostala novou navigaci. Její, na dnešní poměry podměrečný displej, je utopený až hluboko pod hodně skloněným čelním sklem. Když bude za volantem starší řidič, kterému už oči tolik neslouží, moc jejích služeb nevyužije, protože je daleko.

Navíc grafika rozhodně nepatří k nejpřehlednějším a dá se ovládat jen z volantu, takže vám spolujezdec moc nápomocný nebude.

Novinkou je systém monitorování mrtvého úhlu, který sleduje prostor po obou stranách vozu a upozorní řidiče, nachází-li se tam, kam chce vyjet, jiné auto.

Systém monitorování mrtvých úhlů (RVM)

Zajímavý prvek příplatkové výbavy je založen na dvojici širokopásmových radarů s pracovní frekvencí 24 GHz, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. V rychlostech přes 60 km/h upozorní radary řidiče na přítomnost jiného vozidla v sousedním jízdním pruhu. Radary mají dosah přibližně 50 m a fungují i v nepříznivých klimatických podmínkách. Nachází-li se v jejich dosahu jiné vozidlo, rozsvítí se indikátor v zrcátku na příslušné straně. Pokud řidič zapne směrovku na tu stranu, odkud se blíží jiný vůz, indikátor se rozbliká a navíc se rozezní akustický výstražný signál.

Nový motor

To nejdůležitější na inovované sportovně-užitkové mazdě, je nový commonrailový motor. Hliníkový turobodiesel 2,2 litru už známe z Mazdy 6; má 173 koní a 400 newtonmetrů. Měnilo se třeba turbodmychadlo a velmi se změnil výfukový systém.

Turbodiesel splňuje přísnou chystanou ekonormu Euro 5. Konstruktéři toho dosáhli pomocí selektivní katalytické redukce, ničící jedovaté oxidy dusíku. Právě to by mohla být cesta dieselů do amerických osobáků, které dnes pijí téměř bez výjimky benzin.

Uživatel naftové CX-7 musí občas dotankovat speciální roztok jménem AdBlue, vyrobený na bázi močoviny, který ve výfuku oxidy odbourává. Na displeji v pravém budíku vidíte, když aditivum dochází. Dolít ho umí v servisu. AdBlue je uskladněno v nádrži o objemu 15,5 l, která je pod podlahou kufru.

Když AdBlue dojde, motor přejde do nouzového režimu, ztratí tah. Po vypnutí už ho nenastartujete. Servisní intervaly (20 tisíc kilometrů) jsou ale nastavené tak, aby se nic takového nestalo.

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Pod patnáct set otáček se motoru vůbec nelíbí. Musíte ho na nafťák nezvykle točit. Hranice, kdy je příjemný a klidný začíná dvojkou. Pod dva tisíce otáček má hrubší hlas.

Plynulý zátah pohasíná někde kolem 3700 otáček. Ještě ve čtyřech tisících má ale ještě sílu auto ve stošedesátce zrychlit. Maximálka je u CX-7 dvě stě.  Při klidné jízdě stačí silnému nafťáku 7 a půl litru paliva, běžné ježdění znamená osmi- až devítilitrovou spotřebu.

Líbit se bude superpřesné řazení. Krátká řadička běhá po krátkých přesně vymezených drahách. Pro Evropu je k mání jen šestistupňový manuál. O doplnění nabídky o automatickou převodovku se teprve rozhoduje.

Jistá jízda

Pohon všech kol obstarává v mazdě aktivní systém pohonu všech kol, který samočinně přerozděluje točivý moment. Elektronicky řízená spojka, uložená před zadním diferenciálem, přelévá točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50 podle aktuálních provozních podmínek.

Mazda CX-7

Jízda po okresce je klidná, skvěle si CX-7 vede na dálnici - s lehkostí a jistotou po ni "letí". Ruší vás akorát hluk od odvalujících se kol. Podvozek je dost tvrdý (s faceliftem dostal nové tlumiče), dozvíte se o každé spáře a díře, je to cena za to, že se CX-7 nehoupe jako většina SUVček.

Podvozek inovované mazdy si ale neumí poradit s roletou na dálnici, zvlněný povrch rozvibruje celé auto, obzvlášť, když je na většich devatenáctipalcových ráfcích z nabídky. Základní jsou osmnáctipalcové.

Líbí se pevné, přesné řízení s velmi dobrou zpětnou vazbou. Řídíte hezkým malým sportovně tvarovaným volantem, akorát se nevyznáte v té hromadě tlačítek na něm. Některé funkce ovládáte pouze jimi, což není vždy praktické.

Mazda CX-7 2,2 MZ-CD v číslech
motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem (ccm) 2184
pohon/převodovka všech kol/6stupňová manuální
max. výkon (kW/k) 127/173
max. krouticí moment (Nm) 400
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 9,1/6,6/7,5
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4700 x 1870 x 1645 x 2750
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 69/455-774
provozní/celková hmotnost (kg) 1800/2430
základní cena (Kč) 734 900

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...