Čínské kopie aut zavedených světových značek zná celá Evropa. A to se ještě ani nezačaly pořádně prodávat.
Když viděl šéf automobilky Luca Cordero di Montezemolo na jednom z autosalonů okopírovanou pandu se značkou Great Wall, prohlásil ironicky: "Alespoň mají dobrý vkus." V roce 2004 se panda stala evropským autem roku.
Tři roky se Fiat soudí s čínskou automobilkou kvůli zřetelné podobnosti peri a pandy. Podává žaloby v Číně i v Itálii. "Italský soud dal za pravdu Fiatu, u čínského zvítězil Great Wall," uvádí automagazín Quattroruote.
"Nejlepší obrana je útok," řekla si teď čínská automobilka. A podala na Fiat žalobu za údajnou krádež obchodních údajů, týkajících se malého modelu Peri.
Liu Hongkai, právník Great Wall prohlásil, že automobilka podala žalobu u soudu v Shijiazhuangu.
Čínská automobilka tvrdí, že Fiat fotografoval její nové auto ještě před jeho uvedením do prodeje v roce 2007. "V roce 2007 Fiat poslal někoho do provozů Great Wall, aby nafotil snímky utajeného vozu ještě ve fázi vývoje," prohlásil Liu. "Žalujeme Fiat za vniknutí do továrny a krádež tajných informací."
Italská automobilka vydala krátké prohlášení: "Chceme zdůraznit, že za 110 let existence Fiat nikdy nekopíroval a ani nenapodoboval žádného jiného výrobce na světě."
Čínský špión u Fordu
Špionážní aféra v automobilovém průmyslu se odehrává i na druhé straně Tichého oceánu. Americká policie zatkla Yu Xiangdonga, bývalého zaměstnance automobilky Ford, protože je podezřelý z průmyslové špionáže pro čínskou automobilku Beijing Auto.
Z amerického koncernu prý přinesl novému zaměstnavateli čtyři tisíce dokumentů týkajících se plánů automobilky, včetně návrhů designu chystaných modelů.