Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dárek k dvacetinám: superlexus, který jede 325 km/h

Letošní tokijský autosalon by byl kvůli neúčasti mnoha světových automobilek málem jen smutnou lokální výstavkou. Pozornost celého světa k němu ale přitáhl Lexus, který představil svou raketu jménem LFA. Je to výkladní skříň luxusní značky automobilky Toyota. Vyrobí se jich jen 500; připravte si aspoň 375 tisíc eur (9,75 milionu korun).
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: Lexus

Lexus existuje právě dvacet let. První - do nejvyšších tříd mířící - model značky založené Toyotou se představil v USA v lednu 1989. Nesl označení LS 400. Právě teď si automobilka, kladoucí důraz na neomezený luxus a kvalitu, dává dárek. Vývojáři na něm pracovali devět let, rojilo se kolem něj mnoho spekulací a dohadů. Teď je hlavní hvězdou autosalonu v Tokiu: Lexus LFA.

Výroba dlouho slibovaného supersportu (poprvé byl k vidění jako koncept v roce 2005, vznikla i studie otevřené verze) odstartuje na konci roku 2010. K předběžnému objednání je už dnes, český importér má už dokonce 3 vážné zájemce. Každý měsíc jich vyrobí dvacet, velký podíl bude mít ruční práce. Produkce skončí v prosinci 2012, ještě před závěrem výroby se LF dočká speciálně upravené série, určené pro okruhové závodění. Pokud máte vážný zájem, kontaktujte v dubnu příštího roku jediného člověka, který vám tenhle superlexus může v Evropě prodat. LFA-specialista bude sídlit v Londýně.

vyvážení

Relativně těžší komponenty vozu, jako je motor a převodovka, našly místo mezi nápravami - motor za přední, převodovka před zadní nápravou. Ke snížení těžiště vozu napomohlo mazání se suchou klikovou skříní a umístění příslušenství (olejové čerpadlo, vodní čerpadlo) za motor. K lepšímu rozložení hmotnosti přispívá i optimální umístění převodovky a palivové nádrže před zadní nápravou. Lehčí komponenty, jako např. chladič a elektrické ventilátory, jsou umístěny za zadní nápravou. KOnečné rozdělení 1480 kilogramů hmotnosti mezi nápravy je v poměru 48:52 (přední a zadní).

K vidění byl ještě v podobě tajemného speciálu LF-A loni ve čtyřidvacetihodinovce na Nürburgringu. To byl ještě matně černým prototypem. Teď už má bílé lakování a přišel o pomlčku v označení.

Lexus LFA klame, stavba těla a množství výdechů by napovídaly o motoru uloženém vzadu. Desetiválec, který zní jak z "eF-jedničky", je ale uložený vepředu (za přední nápravou), dozadu se pro lepší rozložení hmotnosti ale nastěhoval například chladič a podle pravidel schématu transaxle i převodovka.

Kokpit je karbonový, přední a zadní části jsou z hliníku; celá karoserie je pak čtyřikrát tužší v porovnání s ocelí. Třeba kabina je o 100 kg lehčí než srovnatelná vyrobená z hliníku. Také panely karoserie jsou z uhlíkového kompozitu a hliníku (65% uhlík, 35% hliník). Nechybí závodní brzdy s keramickými kotouči. Z drahého, lehkého a pevného karbonu je třeba i věnec volantu.

O pohon se stará vidlicový desetiválec o objemu 4,8 l vyrobený ze slitin hliníku, hořčíku a titanu. Motor s výkonem 560 koní se nechá vytočit až k 9 000 otáčkám za minutu a devadesát procent maxima točivého momentu je k mání v pásmu od 3 700 do 9 000 ot/min.

Z minimálních otáček se do červeného pole otáčkoměru motor vytočí za neuvěřitelných 0,6 sekundy, slibují motoráři Lexusu. Ručka otáčkoměru musí být digitální, klasická by to prý nestíhala.

O přenos až 480 kroutících newtonmetrů k zadním kolům se stará šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka. Auto má čtyři volitelné jízdní režimy. K tomu je ještě na výběr výběr ze sedmi různých rychlostí přeřazování, dovolující řadit na vyšší či nižší rychlostní stupeň během pouhých 0,2 s. Z nuly na stovku vystřelí Lexus LFA za 3,7 sekundy, maximálka je 325 kilometrů v hodině.

Pokud chcete Lexus LFA vidět na vlastní oči, vyrazte na 41. tokijský autosalon. Má otevřeno do 4. listopadu v mezinárodním konferenčním centru Makuhari Messe ve městě Makuhari v japonské prefektuře Chiba.

Lexus LFA v číslech

délka / šířka / výška / rozvor

4 505 / 1 895 / 1 220 / 2 605 mm

rozchod kol vpředu / vzadu

1 580 / 1 570 mm

hmotnost (kg)

1 480 kg

motor

zážehový V10, DOHC, 4 805 cm3
nejvyšší výkon 412 kW (560 k) / 8 700 ot/min
nejvyšší točivý moment 480 Nm / 6 800 ot/min
převodovka šestistupňová robotizovaná sekvenční

zavěšení (vpředu / vzadu)

dvojité lichoběžníkové / víceprvkové

pneumatiky

vpředu 265/35 ZR20 x vzadu 305/30 ZR20
nejvyšší rychlost 325 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 3,7 s

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...