Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínský skútr loncin: obratný a levný

Čínské motorky se narozdíl od aut uchytily v Evropě docela dobře. Na českém trhu se od loňského roku snaží ukousnout nově svůj díl značka Loncin. Milovníci motorek o ní možná slyšeli loni, kdy v seriálu MotoGP 125 v barvách Loncinu závodil Čech Jakub Kornfeil.
Loncin LX125A

Loncin LX125A | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V Evropě toho o Loncinu zatím moc nevíme, je to ale jeden z největších výrobců motorek na světě. Ročně jich vyrobí dva miliony a k tomu další tři miliony motorů, které dodá ostatním značkám, třeba BMW a Gileře.

Letošní novinkou je velký dvanáctikoňový skútr Loncin TH125A. Jako by z oka vypadl Hondě SH125i, v přímém srovnání s ní prohrává. Jenže honda stojí skoro dvojnásobek co tenhle číňan, který je za pětačtyřicet tisíc.

Motor potřebuje rozcvičku

Pohledný skútr pohání čtyřtaktní jednoválcová "stopětadvacítka", spřažená s variátorem. Je dostačující, jen běží v až nepřirozeně vysokých otáčkách. Výkon motoru rozhodně stačí, udávaná osmdesátikilometrová maximálka se dá držet pořád, kopec nekopec. Tachometr ukáže i hodnoty přes stovku (udávaná maximální rychlost je 95 km/h), pak se tříciferná hodnota na displeji rozbliká.

Loncin LX125A

Úplně syrový motor nového stroje vydával zpočátku divné kovové zvuky. Až se zajede, mělo by to být lepší. Pravděpodobně stejného původu byl další neduh: Než se kapalinou chlazený jednoválec zahřál, prvních pár set metrů vůbec nejel. Studený motor neměl výkon. Když chtěl jezdec přidat z volnoběhu na rozjezdu, motor se udusil ve dvou tisících otáčkách. Když máte výjezd z garáže do kopce, nevyjedete. Ráno je tedy nejlepší motorku nastartovat a teprve se jít obléci.

Ze sedmilitrové nádrže si při rychlých pojížďkách po pražském okruhu loncin bral kolem 3,5 až 3,8 litru na sto kilometrů. Na jednu nádrž se dá najet kolem 160 kilometrů, takže budete tankovat pomalu každý druhý den. Dávejte si pozor na palivoměr, spodní čtvrtka ubývá doslova před očima. A taky pozor u benzinky, hrdlo nádrže má podivný tvar. Pistole jde zasunout asi jen tři centimetry. Musíte tankovat pomalu a když pistoli správně nazasunete, teče benzin ven.

Loncin LX125A

Dobrý podvozek

Podvozek má dobrou geometrii, chová se neutrálně. Výhodou jsou velká kola, takže na rozbitých silnicích netrpíte na každé díře. loncin je dobře ovladatelný, ve městě jste parádně obratní. Na proplétání se kolonami je tenhle skútr ideální.

Na brzdy si musíte zvykat. Je velký rozdíl mezi přední a zadní - zadní moc nebrzdí, přední je za studena hodně ostrá. Musíte být opatrnější, protože když prudčeji zabrzdíte, jdou tlumiče až nadoraz.

Velké problémy máte na silnici z kočičích hlav, i při dvacetikilometrové rychlosti jdou tlumiče až nadoraz, hrbolatá silnice je rozvibruje a ty pak netlumí. Jednotlivé díry nejsou pro loncin problém, nesmí jich být ale moc po sobě.

Skútrař sedí na hladkém a málo tvarovaném sedle z klouzavého materiálu; ocení, že je obrovské, takže ve dvou se dá jezdit v pohodě. Spolujezdec se může držet za velká ucha nosiče vzadu, stupačky působí hezky festovně a jsou dobře velké. Jen musí oba dávat pozor na stojánek, který když je sklopený, hodně trčí do boku, řidič o něj můžete škrtnout při rozjezdu nohou. Víc než normálně chrastí plasty, nevypadají tak ušlechtile jako u japonského předobrazu, ale tragické to není.

Pod sedlem je - na tak velký skútr - malý úložný prostor. Je jen na malou skútrovou helmu, takže se tam velká integrální nevejde. Do malého prostoru pod řidítky se vejde jen peněženka, mobil a kapesníčky už tam k ní nenacpete.

Loncin LX125ALoncin LX125A

U testovaného exempláře svítilo tlumené světlo mnohem výš než dálkové. V noci se proto jinak, než na "dlouhé" světlo jezdit nedalo. Otázkou je, zda to byla vada našeho loncina, nebo je to nějaká asijská vychytávka. Hezky vidět je diodové světlo vzadu. Líbí se dobrá velká zrcátka, která jdou dobře nastavit a neklepou se.

Trochu nešikovně je rozvržený přístrojový štít: na digitální rychloměr nevidíte bez toho, abyste museli sklopit hlavu. V zorném poli máte naopak palivoměr, který si můžete prohlížet až při čekání na zelenou.

Jednou z nejdůležitějších komponent skútru bývá houkačka, její spínač je ale dost dole, na stejném místě jako startér. Když chcete zmáčknout čudlík, musíte mít ruku na řidítku nepřirozeně. Vetšinou ale potřebujete mít klakson pohotově při ruce, tedy pevně držet řidítka a nehledat čudlík.

V porovnání s ostatními motorkami čínské provenience patří loncin k tomu lepšímu, co lze pořídit. S novou značkou zatím nejsou dlouhodobé zkušenosti, po 10 tisících kilometrech bude jasněji.

Loncin TH125A

motor

jednoválec, čtyřtakt, vodou chlazený
objem 125 cm3
vkon 8,8 kW / 9 000 ot/min.
koutící moment 10,2 N.m/ 7 000 ot/min.
max. rychlost 95 km/h
převodovka variátor
spojka odstředivá
startér elektrický
přední x zadní brzda hydraulická kotoučová x bubnová
rozměry ( d x š x v ) 2 000 x 700 x 1 200 mm
výška sedla řidiče (mm) 790
provozní hmotnost: 133 kg
přední a zadní pneu 100/80 - 16 50P a 120/80 - 16 60P
Cena 44 900 Kč

Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...