Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brzda a plyn zvlášť jsou podle vědců špatné řešení. Chtějí je spojit

Po mnoho let byl oddělený brzdový a plynový pedál neodmyslitelnou součástí automobilů. Někteří japonští inženýři naopak už léta upozorňují, že takové technické řešení je jednou z nejnebezpečnějších částí vozu.

Jednotný pedál pro plyn a brzdu | foto: newsobserver.com

Debatu o tomto zdánlivě malém detailu nedávno rozvířila aféra se zasekávajícími se pedály Toyot. Podle konstruktérů mohou oddělené pedály způsobit řidičům nemalé problémy a to hlavně ve stresových situacích.

Klid na duši

Jako řešení nabízejí jediný pedál, který bude ovládat plyn i brzdy dohromady, zjistil NY Times. Plyn se přidává vybočením pravé nohy do strany, při sešlápnutí pedálu naopak fungují jenom brzdy.

"Sešlápnutí pedálu dolů je naší přirozenou reakcí v ohrožení," říká Masuyuki Naruse, majitel malé vývojářské firmy v jihozápadním Japonsku. "Podle výrobců automobilů je to řidičská chyba. Ale co když za to může konstrukční řešení, které sami navrhují?"

Čtyřiasedmdesátiletý Naruse vyrobil jednotný pedál ve snaze zabránit nehodám, při kterých řidič nezaviněně sešlápne plynový pedál. Podobný problém se řešil nedávno u vozů značky Toyota, kdy si zákazníci stěžovali, že jejich vůz bez varování akceleruje.

Naruse umístil pedál do 130 vozů svých přátel a známých a získal pro ně i homologaci. Originální technické řešení si zatím nechal patentovat v Japonsku, Spojených státech a šesti dalších zemích. Podobný pedál vyrobil i Sven Gustafsson a v současnosti ho testují švédští konstruktéři.

Mezi ty, kteří se rozhodli nový pedál vyzkoušet ve vlastním voze, je i Yasuto Ohama, který potom, co omylem zmáčkl plynový pedál, málem srazil cyklistu. "K dvěma pedálům se už nikdy nevrátím. Konečně mám klid na duši, teď už k podobnému omylu nemůže dojít," řekl Ohama pro NY Times.

Na vině jsou řidiči

Kvůli nezaviněné akceleraci a stížnostem, že se plynový pedál zasekává na podlaze, svolala Toyota do servisů na 8,5 milionů majitelů japonských vozů po celém světě. Zároveň ale naznačila, že v některých případech se mohlo jednat o řidičskou chybu. Přečtěte si: Za planetární průšvih s brzdami toyot mohli řidiči. Spletli si pedály

Do července tohoto roku prošetřila Toyota na dva tisíce vozů, u kterých byla závada s plynovým pedálem nahlášena a u většiny těchto vozů došla k závěru, že na vině jsou řidiči, kteří si oba pedály spletli.

Mluvčí Toyoty Ririko Takeuchi prohlásila, že se ke kombinovanému pedálu Masuyuki Naruseho nebude vyjadřovat, ale automobilka podle jejích slov naslouchá nápadům, které přicházejí od veřejnosti." Věříme, že je pořád co vylepšovat. Pokud se mě zeptáte, jestli je současné řešení dvou pedálů tím nejlepším, co umíme vyrobit, pak bude odpověď ne. Není."

Omyl, který zabíjí

Podle japonského Institutu pro výzkum dopravních nehod měla v minulém roce záměna pedálu na svědomí 6 700 nehod a 9 500 zraněných osob, z toho 37 s následkem smrti. Ve Spojených státech se podobných nehod počítá na desítky tisíc.

V Kalifornii například zahynulo 10 lidí poté, co řidič vjel se svým vozem na pouliční trh. Podle jeho tvrzení právě proto, že omylem zaměnil brzdový pedál s plynem. Na tendence sešlapávat špatný pedál v krizových situacích upozorňují vědecké výzkumy už od 80. let minulého století.

Podle amerických úřadů by nedávná aféra s Toyotou mohla vést k tomu, že automobiloví výrobci vybaví své vozy "chytrými pedály", které při zmáčknutí brzdového pedálu automaticky odpojí plyn. V některých autech se už tento systém používá, ale zmáčknutí špatného pedálu zabránit nedokáže.

Už žádné chyby

"Klasické pedály, u kterých musí řidiči přendavat nohu z plynu na brzdy, jsou velmi nebezpečné," říká Katsuya Matsunaga z univerzity ve Fukuoce. "Tento nový pedál je skvělým řešením, protože počítá s tím, jak pracuje naše tělo. Zaručuje, že pokud uděláme chybu, auto zastaví."

Výměna klasických pedálů za nový systém nevyžaduje podle jeho autora žádné větší změny v brzdových a plynových systémech, podle dopravních specialistů ale bude větší problém změnit způsob řízení, který mají zažitý miliony řidičů po celém světě.

"Pro širší využití této novinky bude důležité, zda se řidiči dokáží na jednotný plyn adaptovat rychle a bez zbytečných chyb," říká psycholog Koya Kishida z Univezity v Chukyu.

Masuyuki Naruse vyrobil první jednotný pedál v roce 1991 a inženýři z Toyoty ho testovali v roce 2000, ale podle jeho slov nebyli spokojeni s konstrukcí. Automobilka se k výsledkům testů nechce vyjadřovat s tím, že její výzkumy jsou utajené. Naruse dokonce v květnu tohoto roku pozval prezidenta Toyoty Akio Toyodu na testování nového plynu v jeho lexusu, ale nedostalo se mu žádné odpovědi.

Souhlasíte s tím, aby se pro plyn a brzdu používal jeden pedál?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 7. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 7300
Ano
Ano 2144
Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...