Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alpina, automobilka, která dělá z BMW lepší auta, než jsou BMW

Tady jsou na slovo tuning alergičtí. "Nejsme žádní tuneři, jsme automobilka. Vyrábíme auta na základě modelů BMW," čertí se. Je to trochu hra se slovíčky. Ale když si BMW v podání Alpiny koupíte, máte jistotu, že to bude něco výjimečného. Automobilka, kterou znají jen fanatici do BMW, uvádí v Česku nový model.
BMW Alpina B3 S BI-TURBO

BMW Alpina B3 S BI-TURBO | foto: BMW Alpina

Když Burkard Bovensiepen v roce 1965 v Buchloe svou firmu na přestavby vozů zakládal, bylo předem jasné, že se bude specializovat na BMW. Alpina původně vyráběla psací stroje, Bovensiepen jako milovník aut a závodník ale chtěl vůz podle svého gusta. Nejprve vyráběl doplňky, pak bavoráky upravoval a nakonec se v roce 1971 rozhodl, že je bude vyrábět sám. A líp.

Dnes má Alpina status automobilky a žije v zajímavé symbióze s velkou mnichovskou značkou. I když Auta z Buchloe vypadají jako BMW a prvotní montáž na linkách BMW s ostatními probíhá, jsou alpiny o dost jiné. Až 40 procent dílů je odlišných. Na druhou stranu, když se vám alpina pokazí, stačí zamířit do jakéhokoliv servisu BMW.

Že to nejsou jen obyčejné přestavěné "bavoráky", dokazuje i originální rodné číslo, které každá alpina dostává. Jen budete muset policistům při kontrolách vysvětlovat, proč je původní VIN (jedinečné identifikační číslo, které auto dostává ve výrobě) od BMW přeškrtnutý a místo něj má auto jiný, automobilky BMW Alpina.

BMW Alpina B7 BI-TURBO

Alpiny poznáte podle originálních pruhů na boku, znalci je ale poznají na první svezení. Jsou neskutečně rychlé, vycizelované a zároveň dokonale pohodlné, pohodlnější než obyčejné BMW. Další poznávací znak? Třeba modré podsvícení přístrojů namísto tradičního bavoráckého oranžového. A budíky v kapličce pod volantem mají také modrý podklad.

Alpina, to je jedna velká rodina, dvě stovky zaměstnanců jsou věrni firmě a stejně věrné mají i zákazníky. "Kdo jednou začne jezdit alpinou, už ji za nic jiného nevymění," říká Pavel Baštář, ředitel zastoupení BMW Alpina v České republice. "Alpina je pro běžné řidiče, kteří hodně jezdí, chtějí nekompromisní rychlé auto, ale zároveň se nechtějí vzdát pohodlí," vysvětluje. Průměrný německý majitel prý najede ročně 45 tisíc kilometrů. Pro znalce: alpina je skoro stejně rychlá, někdy i rychlejší než emkový model od BMW, je ale pohodlnější. V případě modelů řady 3 už třeba jen proto, že nemá hodně tvrdé pneumatiky typu run-flat, které sice umožní dojet v případě defektu, ale ubírají pohodlí.

Na alpinu se čeká asi 4 až 5 měsíců. Montáž probíhá velmi specificky. Nejprve putují specifické díly, které Alpina vyrábí, do továrny BMW, tam jimi nahradí u daného kusu sériové komponenty a vyrobí auto. Od objednávky do doby, než auto vyjede z linky, to trvá asi 3 až 4 měsíce. Pak si auto odvezou do továrny Alpiny a měsíc na něm pracují. Vyndají třeba sedačky a přečalouní je podle přání zákazníka. Čalounická dílna umí splnit doslova cokoliv, třeba potáhnout kůží úplně všechno v interiéru, včetně knoflíků stahování oken. Rozhodně se nevyrábí na sklad, co kus, to jedinečný originál.

U Alpiny také neexistuje, že byste nesehnali nějaký náhradní díl. Na jakékoliv i sebestarší auto z celé historie značky vám ho vyrobí, nebo vytáhnou ze skladu.

Vývoj alpiny probíhá podobně jako v běžných automobilkách, než auto představí, trvá to asi dva roky. Vše se musí odladit a následně i zhomologovat.

BMW Alpina B5 BI-TURBO

"Alpina je sofistikovanější než BMW," říká Jiří Jírovec, generální ředitel a spolumajitel společnosti Invelt, která v Česku BMW Alpina zastupuje. "Je to takové BMW plus."

V Buchloe ale jenom nepřebírají nápady od BMW. "Funguje oboustranná spolupráce," vysvětluje Pavel Baštář. Například osmiválec 4,6 iS, který dostávala předchozí generace BMW X5 byl produktem Alpiny, stejně tak automat pro unikátní roadster Z8.

V Česku má teď premiéru BMW Alpina B3 S Bi-Turbo, které vychází z trojkové řady mnichovské automobilky. Řadový šestiválec přeplňují dvě turba, oproti obyčejné verzi 335i má skoro o sto koní vyšší výkon, specificky nastavený podvozek s jinými pružinami. Čtyřsetkoňové auto jede až třístovkou a z nuly na stovku se rozjede za 4,7 sekundy. K mání je ve čtyřech karosářských verzích i s pohonem všech kol. Základní cena je 1,6 milionu.

Vůbec nejlevnější alpinou je model D3. Dá se pořídit už pod milion (přesně 962 500 Kč). Označení napovídá, že ji pohání turbodiesel. Dvoulitrový čtyřválec vyladili na 214 koní. Z nuly na stovku auto vystřelí za 6,9 sekundy a normovaná spotřeba je 5,4 litru na sto kilometrů. Právě naftový model před lety přivedl Alpině, která dnes ročně vyrobí kolem 1500 aut, 40 procent nových zákazníků. V nabídce jsou ještě další dva modely vycházející z klasických modelů BMW. Větší nese označení B5 (základem je BMW řady 5) a největší vycházející ze sedmičkové řady je B7 za 3,145 milionu (k mání i v prodloužené verzi long a s pohonem všech kol). Oba modely mají sice o dost víc kilo než B3, pod kapotami ale mají přeplňované osmiválce, takže stejně jako ona zvládají sprint z nuly na sto za 4,7 sekundy.

BMW Alpina D3 BI-TURBO

Nejlevnější alpina: D3 BI-TURBO sedan stojí pod milion

"Ročně počítáme s prodejem asi 10 aut," říká Baštář. Od roku 2008, kdy jsou alpiny v Česku k mání, se prodalo 15 aut. Průměrně jsou oproti obyčejným BMW asi o 15-20 procent dražší. Základní verze jsou ale vybavenější a třeba s modelem Alpina B3 výkonově srovnatelné BMW M3 je o tři sta tisíc dražší.

České zastoupení, které teď znovu obnovuje činnost, je ve střední Evropě unikát. Distribuční síť je velmi řídká. Prodejnu nemá Alpina v Rakousku, Slovensku nebo Polsku. A chybí třeba i ve Španělsku. A mimochodem, v Česku stále vyhlížejí první zákaznici, která si jejich auto koupí. Hledají "alpinistku".

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...