Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Revoluční sporťák Jaguaru pohání elektromotory a turbíny

Jaguar se na probíhajícím autosalonu v Paříži předvedl se studií nového supersportu, který na první pohled vypadá jako sériový vůz. Pohledná karoserie ale skrývá zcela revoluční pohonné ústrojí. Čtyři elektromotory dopují energií dvě turbíny.
Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Elegantní, dynamický a hlavně na pohled reálný supersport Jaguar C-X75 je hlavní hvězdou stánku automobilky na autosalonu v Paříži. Přesto je to koncept, který asi ve vystavené podobě do výroby nepůjde. Respektive, design by se sériové výroby dočkat mohl, ale pohonné ústrojí je natolik převratné, že by vyžadovalo od Jaguaru velkou odvahu. Ale třeba jí má a pak se máme na co těšit.

Jaguar C-X75

Pohon nového supersportu je vpravdě revoluční. Na každém kole je umístěný elektromotor s výkonem 195 koní, takže celkový výkon auta je neuvěřitelných 780 koní, tedy přes 570 kW! A co teprve točivý moment: ten má konstantní hodnotu 1600 Nm. Díky tomu Jaguar C-X75 vystřelí z nuly na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost je o 200 kilometrů vyšší, než dovolují naše předpisy na dálnici.

Jaguar C-X75

Za výbornou dynamikou ale nestojí jen pohonné ústrojí ale i lehká stavba auta. Celková hmotnost je jen 1340 kilogramů, což je zhruba na úrovni lehčího auta nižší střední třídy. A to si jaguar vozí akumulátory pro elektromotory. Na nízké hmotnosti se podílí hliník a speciální stavba karoserie. Ta by přitom měla být extrémně tuhá a pevná.

Jaguar C-X75

Ale zpět k pohonu. Elektromotorům dodávají energii akumulátory, které vystačí na 100 kilometrů jízdy. To není mnoho, v extrémním případě jen na pár minut jízdy, což by smysl celého auta výrazně snížilo. Jenže tady má Jaguar další trumf v rukávu, tedy pod kapotou. Akumulátory za jízdy dobíjejí dvě plynové mikroturbíny. Tedy nikoliv klasický pístový motor, ale motory vzdáleně podobné leteckým proudovým agregátům.

Pokusy s turbínou v šedesátých letech

Turbíny poskytují výkon 2 x 70 kW, což by mělo zajistit dostatek energie pro běžný provoz auta. K turbínám zatím Jaguar neposkytl žádné detailní informace a v praxi se k takové pohonné jednotce žádný jiný výrobce neuchýlil. Respektive s výjimkou konceptu Chrysler Turbine Car z šedesátých let minulého století. Chrysler ale vyrobil jen padesát kusů vozu a doteď jsou pojízdná jen dvě vozidla.

Dobové materiály vyzdvihují lehký chod motoru, který má mnohem méně dílů než konvenční pístový motor. Výhodou je i možnost použití téměř libovolného paliva, počínaje leteckým petrolejem a naftou, přes benzín až po různé alkoholy. Chrysler Turbine Car ale trpěl vysokou spotřebou, divným zvukem připomínajícím fén (což by dnes u elektroaut nemuselo vadit) a pravděpodobně byl výrobně velmi drahý.

autosalon paříž 2010

Nepřehlédněte speciální přílohu ZDE

Z těchto důvodů není příliš pravděpodobné, že se nový jaguar ve vystavené podobě dostane v nejbližší době na silnice. Spíš bude použit jiný pohon, případně jiná kombinace elektrického a klasického zdroje energie.

Ale karoserie by se výraznějších změn dočkat nemusela. Je pohledná, odkazuje na legendární model XJ220, zdá se být v rámci supersportů praktická a přitom je velmi dynamická. Poněkud více futuristický je interiér, ale když si odmyslíme modré podsvícení a některé výstřelky, klidně by do výroby mohl jít. Ale sám Jaguar tvrdí, že se díváme jen na koncept.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...