Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volvo ušetří pětinu paliva, bude jezdit na setrvačník

Technologie KERS používaná ve Formuli 1 míří i do běžných automobilů. A to dokonce v podobě, ve které se zatím ve sportu neprosadila. Volvo začne na podzim testovat setrvačníkový KERS a slibuje si úsporu až 20 procent paliva.
Setrvačníkový KERS Volvo

Setrvačníkový KERS Volvo | foto: Volvo Cars

Systém rekuperace kinetické energie při brzdění se ve Formuli 1 používá už několik sezon. Ovšem především v jeho elektrické formě, která připomíná řadu elektrických hybridů. Existuje ale také varianta se setrvačníkem, kterou vyvíjí Williams a třeba Porsche ji používá ve svém okruhovém speciálu GT3 R Hybrid.

Automobilka Volvo vyvíjí vlastní verzi setrvačníkového KERSu, který nebude nasbíranou energii měnit v elektřinu. Volvo chce systém začít testovat na silnicích už ve druhé polovině letošního roku. Pomoci k tomu má grant ve výší 6,57 milionu švédských korun, který automobilka získala od švédské energetické agentury. Společně s automobilkou se na projektu podílí Volvo Powertrain a SKF.

Jak KERS funguje

Na setrvačník nejezdí jen dětská autíčka – čtěte více

KERS automobilky Volvo má čtyřválcovému motoru přinést výkon šestiválce a přitom oproti běžné jednotce uspořit až 20 procent paliva. Systém bude pracovat trochu jinak než běžné hybridy nebo KERS jiných výrobců. Umístí jej na zadní nápravu, kterou bude v případě potřeby přímo pohánět. Při brzdění se setrvačník od zadních kol přes soustavu převodů, spojku a CVT převodovku roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při potřebě akcelerace se pak energie ze setrvačníku přes stejnou soustavu dostává zpět na zadní kola. 

Spalovací motor, který bude pohánět přední kola vozu, se vypne už ve chvíli, kdy začne brzdění a zůstane vypnutý, dokud bude na akceleraci auta stačit pouze energie setrvačníku. Ten také může auto chvíli pohánět při konstantní rychlosti, motor opět může zahálet. Systém přinese největší úspory paliva v případech časté akcelerace a opětovného brzdění, tedy nejčastěji v městském provozu.

Volvo počítá, že setrvačník dovede spalovacímu motoru přidat krátkodobě až 80 koní výkonu, což výrazně urychlí akceleraci. Systém, který bude Volvo zanedlouho testovat, je unikátní nejen kvůli umístění na druhé poháněné nápravě, ale také díky konstrukci. Setrvačník je vyroben z uhlíkových vláken, má v průměru asi 20 centimetrů a váží jenom šest kilogramů.

Pokud bude testování úspěšné, Volvo doufá, že se systém v jeho autech rozšíří během několika let. Automobilka tvrdí, že setrvačníkový KERS je podstatně levnější a jednodušší než plug-in hybridy a může být využíván v daleko širším spektru vozů. Ke své proslulé bezpečnosti tak možná volva do svého repertoáru brzy přidají i nebývalou úspornost.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...