Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poláci staví svůj první supersport. Inspiraci si berou od Lamborghini

Doposud neznámá varšavská firma Arrinera má smělé plány. Nakreslila první auto a to rovnou špičkový supersportovní model s výkonným motorem a pokročilou konstrukcí. Zatím představila jen počítačové ilustrace, odhalení bezejmenného auta ale slibuje už na tento měsíc.
Polský supersport Arrinera

Polský supersport Arrinera | foto: Arrinera

Arrinera Automotive je mladá firma z polského hlavního města, která má ty největší ambice, ale doposud za ní nestojí žádný dokončený projekt. Prvním produktem má být supersportovní dvoumístný vůz s agresivním designem a slibovanou moderní a hightech konstrukcí. Jenže právě v tom může být zádrhel. Projekt se totiž zatím prezentuje jen v podobě počítačových ilustrací a několika málo detailů technické specifikace.

Polský supersport Arrinera

Pokud budeme prohlášením varšavské firmy věřit, můžeme se těšit na dvoumístný sporťák s motorem od amerického koncernu GM a progresivním rámem z uhlíkových vláken, vysokopevnostní oceli a hliníku. Rám by měl být velmi pevný a přitom lehký.

Design vozu se zjevně inspiroval u Lamborghini, nechybí tedy vzhůru výklopné dveře. Karoserie bude vyrobena z uhlíkových vláken a kevlaru. Žádné další detaily firma neuvádí, vystačit si musíme s obrázky. Arrinera se ale pochlubila chutí instalovat do auta keramické brzdy a devatenácti- a dvacetipalcová kola s rozměry pneumatik 255/30 R19 vpředu a 335/25 R20 vzadu.

Polský supersport Arrinera

Auto, které zatím nemá ani žádné jméno, bude pohánět motor LS9 od koncernu GM. Tento osmiválec s objemem 6,2 litru normálně pohání špičkový Chevrolet Corvette ZR1. S pomocí kompresoru Eaton dává motor výkon 476 kW a točivý moment 819 Nm. Jak bude takový motor s prvním polským supersportem cvičit, je ale ve hvězdách. Výrobce o zrychlení i maximální rychlosti mlčí.

Z výbavy je známa jen instalace infračervené kamery a chuť připravit interiér v luxusním duchu. Autu nebude chybět kompletní elektrická výbava, navigace, špičkové audio a firma chce na výzdobu interiéru použít jen ty nejlepší materiály. Kůže na sedadlech má být stejná jako v luxusním Maybachu a vedle ní bude interiér vyveden i z kevlaru a hliníku.

Jak doopravdy dopadne snaha neznámého polského výrobce, se máme dozvědět již v červnu. Papírově vypadá první polský supersport zajímavě, ale z papíru na silnici je cesta dlouhá a s nejistým výsledkem.

Polská auta

Polský autoprůmysl byl převážně závislý na licenčních produktech Z vlastních konstrukcí masové produkce stojí za zmínku jen model Syrena a Polonez.

Od konce padesátých let produkovaná syrena byl malý dvoudveřový sedan s dvoudobým dvouválcem velmi jednoduché konstrukce. Na svou dobu vypadal vcelku pohledně, ovšem většinu produkce tvořila poslední modifikace, která se vyráběla od roku 1972 do roku 1983 v závodě FSM v Bielsku-Bialej.

A v té době už auto vypadalo jako z muzea a moc nepomáhal ani inovovaný dvoutaktní tříválec. Původní model před přesunem výroby produkovala továrna FSO ve Varšavě.

Od padesátých let v Polsku vznikal i velký sedan FSO Warszawa, což byla ovšem licence ruské pobědy. A aby byl výlet do automobilové historie dokonalý, tak poběda byla licencí amerického předválečného Fordu B. Je tedy zřejmé, že s koncem produkce warzsawy v roce 1973 byly její předválečné barokní tvary, slušně řečeno, zcela mimo trend.

Poláci následně vsadili na úzkou spolupráci s italským koncernem Fiat. S tím chtěli spolupracovat již těsně po válce, ale Sověti tuto spolupráci zatrhli.

Koncem šedesátých let však Fiat pomohl vybudovat závod na vozy Lada v sovětském Togliatti a tak se i v Polsku mohli vyhrnout na licenci produktů Fiatu. Vybrán byl model 125, který v polské verzi dostal označení 125p.

Poměrně velké a pohodlné sedany či kombi se vyráběly až do roku 1991. Nástupcem byl Polonez, auto domácí konstrukce, které vyjelo v roce 1978 a produkce byla ukončena až v roce 2002 pod hlavičkou firmy Daewoo.

Polonez vycházel z Fiatu 125p a přestože v době svého vzniku působila jeho pětidveřová karoserie docela moderně, moc úspěšný model to nebyl. Do tehdejšího Československa se třeba vůbec nedovážel. 

Druhou podstatnou licencí od Fiatu byl legendární Maluch alias Fiat 126p. Ten se v Polsku vyráběl od roku 1973 a od roku 1980 bylo do Polska přesunuta kompletní produkce i z mateřské Itálie.

Výroba malucha, kterého si můžeme pamatovat při cestách našich severních sousedů na rodinou dovolenou přes půl Evropy se zahrádkou až do nebes, skončila v roce 2000. V nabídce ho nahradil v Polsku montovaný Fiat Cinquecento a další modely.

 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...