Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fyzika v praxi podle BMW. Parní turbíny a elektřina z tepla

  10:12
Automobilka BMW patří mezi průkopníky v oblasti snižování spotřeby paliva. Firma nyní připravuje pro sériovou výrobu čtyři slibné technologie, které spotřebu sníží ještě výrazněji než doposud.
BMW Turbosteamer

BMW Turbosteamer | foto: BMW Group

Čtyři technologie, které mají pomoci srazit spotřebu osobních automobilů na neuvěřitelné hodnoty, se nazývají Turbosteamer, Thermoelectric generator, Engine encapsulation a Waste heat exchanger for oil heating. První dvě technologie se soustředí na získávání elektrické energie z odpadního tepla motoru, další pak maximalizují snahu o rychlejší ohřev motoru a oleje.

Turbosteamer je systém, který má vyrábět elektrickou energii pomocí principu parní turbíny, podobně jako v elektrárnách. Práce na systému započali vývojáři BMW Group už v roce 2005. Ve své první podobě systém používal k získávání energie dva okruhy. První vysokoteplotní okruh používal výměník tepla k zisku energie z výfukových plynů, druhý, nízkoteplotní okruh, pak získával teplo z chladicího okruhu motoru. Systém v laboratorních podmínkách dokázal zvýšit výkon čtyřválcového motoru asi o 15 procent.

BMW Turbosteamer
BMW Turbosteamer

V dnešní podobě je turbosteamer ale podstatně jednodušší a menší a je tak daleko vhodnější pro použití v sériovém automobilu. Namísto dvou okruhů je tu okruh jediný. Výměník získává teplo z výfukových plynů a zahřívá tekutinu, která je pod vysokým tlakem. Tekutina se mění v páru, která pohání expanzní turbínu. A ta vyrábí elektřinu. Aby byla turbína co nejmenší a výrobně relativně levná, použili vývojáři princip impulzní turbíny, kde turbínu pohání přímo proud média dopadajícího na lopatky. Tuto turbínu lze také pohánět médiem, které je částečně kapalné a částečně plynné, což zvyšuje reakční schopnost celého systému.

Fotogalerie

Systém bude podle potřeby vážit asi 10–15 kilogramů a je schopen vyrábět tolik elektrické energie, že to bude dostačovat na pohon vozu při jízdě ustálenou rychlostí mimo město nebo na dálnici. Vývojáři tvrdí, že běžný řidič může s použitím technologie Turbosteamer dosahovat na delších cestách asi o 10 procent nižší spotřeby než bez něj. Kdy se turbosteamer dostane do sériového automobilu, ale zatím není známo. Systém je zatím ozkoušen na testovacích stolicích a BMW si pouze maketami ověřovalo možnost jeho zástavby do současného modelu pětkové řady. Turbosteamer tak stále před uvedením do praxe čekají ještě jízdní testy.

BMW Turbosteamer

Podobně je na tom také systém termoelektrického generátoru (TEG). I ten už BMW vyvíjí delší dobu a v současnosti má k dispozici v experimentální verzi dvě jeho podoby. Elektřinu pomocí termočlánků vyrábí buď díky odpadnímu teplu výfukových plynů, druhá verze je pak součástí systému recirkulace spalin (EGR). U EGR je výhodnější do válce dodávat ochlazené spaliny a termočlánky by tak mohly z tohoto principu výrazně těžit. Termočlánky přeměňují teplo na elektrickou energii přímo díky takzvanému Seebeckovu jevu (přeměna teplotních rozdílů přímo na elektrické napětí). NASA například využívá tohoto principu k napájení řady vesmírných sond, pro využití v automobilovém průmyslu byl ale doposud považován za nevhodný. Nedávný vývoj v oblasti materiálů vedl k objevům, které pomohly výrazně zvýšit efektivitu TEG modulů.

BMW Thermoelectric Generator
BMW Thermoelectric Generator

První aplikaci TEG předvedlo BMW v roce 2008, systém instalovaný ve výfukovém potrubí měl výkon zhruba 200 Wattů. V současnosti dosahuje systém v experimentálním BMW X6 výkonu asi 600 Wattů a vývojáři věří, že zanedlouho dosáhnou mety 1 000 W, tedy 1 kW. Druhá verze systému, určená pro EGR, je schopna dávat výkon asi 250 Wattů a může pomoci snížit spotřebu a emise CO2 o zhruba dvě procenta. Systém navíc může při studených startech pomoci s vytápěním interiéru. BMW vidí technologii TEG jako ideální doplněk k rekuperaci energie při brzdění. Nejvíce výkonu dává systém při opačném jevu – zrychlování nebo jednoduše ve chvílích nejvyšší zátěže motoru. Vývojáři tvrdí, že do budoucna by systémy TEG mohly snížit spotřebu asi o pět procent.

Dalším doplňkem rekuperace z brzdění se mají v rámci systému Efficient Dynamics stát systémy tepelného managementu motoru. Utěsnění a uzavření motoru v určitém prostoru mají umožnit rychlejší a rovnoměrnější zahřívání celého pohonného ústrojí, čímž se má výrazně zkrátit doba studeného běhu motoru. Tepelný výměník ve výfukovém systému má také pomoci zahřívat převodový olej, což sníží tření a v důsledku opět spotřebu. Zatímco Turbosteamer a TEG mají především snižovat spotřebu při delších cestách, termální management motoru a ohřívání oleje uspoří palivo především při kratších pojížďkách.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...