Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PoloMPV i polokombík: nový Mercedes B překvapí skvělým podvozkem

První generace malého minivanu se v Česku výtečně prodávala. Druhá je ještě levnější - ceny začínají na 558 tisících korun - a tak se jí bude na ni skvěle navazovat.
Mercedes třídy B

Mercedes třídy B | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nové béčko dorazí 19. listopadu, to "staré" patří k nejprodávanějším mercedesům na českém trhu. Příjemnou zprávou je, že cenová politika druhé, lépe vybavené generace, je oproti předchůdci ještě příznivější.

Jen pro zajímavost: při uvedení na trh stálo v roce 2005 béčko 630 tisíc korun, nová generace pak startuje na 560 tisících korunách. Dovozci se zároveň podařilo pro model B snížit hodinové sazby za servisní úkony i cenu za pojištění.

Mercedes třídy B

Úplně nový

Druhá generace Mercedesu třídy B překonává svého předchůdce prakticky v každém ohledu. Ačkoliv se auto snaží zaujmout svěžím, sportovně laděným outfitem, za jeho volantem vás žádný emotivní zážitek nečeká.

To ale rozhodně není na škodu. Účely, k nimž byl předurčen, naplňuje svědomitě. Je to velmi příjemný společník pro každodenní cestování, který má v sobě i přes kompaktní rozměry zakódovanou noblesu charakteristickou pro vozy s trojcípou hvězdou ve znaku.

Co je v nové generaci jinak? Hlavně to, že malý mercedes se nadobro zbavil drahé sendvičové konstrukce, kterou měl společnou s ještě menší třídou A. V praxi to znamenalo, že béčko mělo výše položenou palubu a vpředu šikmo napříč uložený motor, který se v případě nehody sesunul pod podlahu a neohrožoval tak končetiny cestujících. Teď je konstrukce úplně klasická.

Béčko je nově delší, širší a především nižší. Na délku povyrostlo o 8,5 cm, na šířku o centimetr, střecha je naopak k silnici o půl centimetru blíže. Nečekaně menší je také rozvor: nadstandardních 2,77 metru bylo zkráceno téměř o osm centimetrů.

Šachováním s rozměry vůz získal trochu jiný charakter. Zatímco předchůdce byl téměř klasickým MPV, novinka je spíše křížencem kombíku s vysokým hatchbackem.

Interiér povýšil o několik tříd

Doslova od základu se změnil interiér. Návrháři si dali záležet při výběru materiálů, čímž vnitřní prostor povýšili o několik kvalitativních tříd. Na výběr je několik provedení, od standardního přes luxusní po sportovně laděné. Kvalita zpracování je příkladná, malé béčko je v tomto ohledu mercedesem se vším všudy.

Mercedes třídy B

Interiéru dominuje skoro 15 centimetrů velký LCD panel, umístěný uprostřed přístrojové desky nad výdechy ventilace. Ačkoliv jeho tvar a pozice přímo vybízejí k tomu, abyste jej odpojili a ukryli před nenechavci, displej tuto možnost bohužel nenabízí.

Toto multimediální centrum vozu je třeba pochválit za výbornou čitelnost na slunci, tvůrce ceníků pak za to, že je nechali i ve standardní výbavě základní verze.

Velmi dobře je na tom béčko i s nabídkou prostoru. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech, cestující si navíc mohou užívat kvalitních a velkých anatomických sedaček.

Vzadu si opravdového komfortu užije pouze dvojice dospělých. Pochvalu zaslouží novinka i za variabilitu: posunutím asymetricky dělených zadních sedadel a složením dvoupatrové podlahy kufru lze zvětšit přepravní kapacitu ze 488 na výtečných 666 litrů.

Dva objemy, čtyři motory

Pod kapotou nové generace rodinného mercedesu se odehrála revoluce. V souladu se současným trendem downsizingu, tedy snižování objemu a dopováním turbodmychadlem, jsou všechny čtyři dostupné motorizace maloobjemové a přeplňované.

Vybírat lze z dvojice benzinových a dvojice dieselových agregátů. Oba benziny jsou úplně nové a ze shodného objemu 1,6 litru vytáhnou 90 nebo 115 kW (122 a 156 koní). Dieselové čtyřválce jsou modernizované 1,8 s výkony 80 nebo 100 kW (108 a 136 koní). Všechny motory jsou standardně spřaženy s novou manuální šestistupňovou převodovkou, za příplatek asi 53 tisíc korun je k mání nová sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT.

Základní benziňák nadchl víc

Tu jsme vyzkoušeli spolu s motorizací 180 CDI jako první. Přeplňovaný nafťák má hrubší zvukový projev a příjemně plynulý zátah. Automatická převodovka dobře využívá jeho potenciál, ačkoliv mezi současnou konkurencí nepatří mezi nejrychlejší.

Řadí ale velmi plynule a prakticky neznatelně. Základní diesel nabízí překvapivě solidní dynamiku a příjemnou spotřebu: při svižné, ale předpisové jízdě se motor spokojil s pěti litry nafty na sto kilometrů.

Základní benziňák ve spojení s šestistupňovým manuálem nadchl víc. Ač turbomotor, má charakter velmi příbuzný atmosférickým protějškům – v nízkých otáčkách nejeví příliš chuti do života a v táhlých kopcích trochu ztrácí dech, zato má příjemný průběh v horním poli otáčkoměru a výraznější špičku.

Mercedes třídy B

Pro udržení dostatečné jízdní dynamiky je zapotřebí řadit častěji, než je u přeplňovaných motorů běžné. Řadicí páka mechanické převodovky má přesný a navíc velmi lehký chod. Pro běžnou jízdu má agregát dostatečný potenciál a navíc slušnou spotřebu kolem sedmi litrů.

Malé auto, které skvěle žehlí díry

Skutečnou ozdobou druhé generace třídy B jsou jízdní vlastnosti. Mimořádně tuhý skelet totiž konstruktéři doplnili výtečně odladěným podvozkem, který i s osmnáctipalcovým obutím absorbuje většinu nerovností.

Jízdní vlastnosti umí ještě vylepšit příplatkový paket Sport (o dva centimetry snížený podvozek a řízení s proměnlivým převodem). Béčko se i přes vyšší stavbu karoserie vrhá do zatáček s nečekanou chutí a za všech okolností je skvěle ovladatelné.

Velmi dobrá aerodynamika a odhlučnění navíc účinně potlačují pocit z rychlosti. Při letmém pohledu na rychloměr můžete být překvapeni, jak rychle a především s jakým klidem se dají projíždět i velmi klikaté úseky.

Plná bezpečnostní výbava

Velký důraz při konstrukci byl dán také na bezpečnost. Na palubě naleznete všechny obvyklé elektronické systémy, ve standardní výbavě je třeba i sedm airbagů, asistent pozornosti řidiče (vyhodnocuje únavu řidiče a délku jízdy a doporučí přestávku), varování před nárazem, pomocník pro rozjezdy do kopce, systém kontroly mrtvého úhlu a další. Za příplatek je pak možné vůz dovybavit třeba o aktivní systém předcházení kolize (zastaví auto sám před překážkou).

Mercedes B v číslech
Verze180  200  180CDI 200CDI
Motorpřeplňovaný zážehový  přeplňovaný vznětový
Zdvihový objem (cm3)      1 595 1 796
Výkon (kW / koní) 90/122  115/156 80/108100/136
Krouticí moment (Nm) 200250250300
Maximální rychlost (km/h)   190220 190210
Zrychlení 0–100 km/h (s)         10,48,610,99,5
Průměrná spotřeba (l/100 km)5,9 5,94,44,4
Délka × šířka × výška × rozvor(mm)   4 359 × 1 786 × 1 557 × 2 699
Objem kufru (l)488 / 666–1545
Rozměr pneumatik (přední a zadní) 195/65 R15 205/55 R16  a 195/65 R15 205/55 R16
Pohotovostní hmotnost (kg) 1 3951 3951 4751 475
Základní cena motorizace (Kč)  558 000609 600586 800654 000
Poznámka: údaje výrobce
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...