Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Test: na zimních pneu v létě zastavíte o šest metrů dál

  14:25
Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní. Jízdu s ojetými zimními pneumatikami v létě vyzkoušel rakouský autoklub ÖAMTC. Ukázalo se, že přezout je se vyplatí.

Zimní pneumatika | foto: Nokian

Stále víc řidičů na letní nepřezouvá a ani nebude. Podle zkušeností prodejců pneumatik část řidičů kola vymění až před plánovanou letní dovolenou. "Nicméně ze světa přichází vzrůstající trend řidičů, kteří během celého roku nepřezouvají vůbec," Václav Částka ze společnosti Dobré pneu.

Dle zákona jsou zimní pneumatiky povinné do 31. března. Ideální čas pro přezutí zimních pneumatik na letní je tehdy, když se dlouhodobě změní provozní podmínky – jde nejenom o teplotu vzduchu, ale také o teplotu vozovky.

"Řidiči šetří nebo dojíždějí zimní pneumatiky na minimální povolenou hranici hloubky dezénu," vysvětluje Částka. Obutí na autě musí mít v zimě minimálně čtyři milimetry, kdežto v létě postačí 1,6 mm.

Dříve přezouvalo podle Částky víc řidičů, novým trendem jsou jedny gumy na celý rok. "Dosud v našem pneuservisu přezulo 75 % řidičů oproti loňsku," informuje manažer pneuservisu z jižních Čech Miroslav Simandl.

Pozor na staré pneumatiky

Důvod pro dojíždění starých zimních plášťů v létě je pochopitelný. Zimní pneumatika ztrácí při používání časem své ceněné vlastnosti. Speciální příměsi, které zajišťují její měkkost za nízkých teplot fungují pouze omezenou dobu. Výrobci uvádějí, že po prvním použití lze jezdit bezpečně na sněhu na zimácích čtyři sezony. Pak už za nízkých teplot dostatečně "nelepí" a zůstávají tvrdé. Protože ale v zimě obvykle jezdí řidiči méně a opatrněji, zůstávají jim po "životním cyklu" zimáky se stále ještě dostatečným vzorkem.

Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne být tvrdý. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku.

Delší brzdná dráha

Léto na zimních pneumatikách s sebou ovšem přináší rizika. Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která v nízkých teplotách sice lépe "lepí" k vozovce, avšak v létě se zvyšuje spotřeba paliva, uvádí se přibližně o 10 procent. Kvůli měkkosti se pláště také rychleji opotřebovávají.

"Úspora z nepřezutí je tedy poněkud zdánlivá, a to především v případech, kdy se řidiči zvedá číslo na tachometru každým rokem alespoň o 10 000 km," dodává Václav Částka. "Ten by sice mohl ušetřit jednu sadu letních gum, leč zimní pneumatiky mu vydrží kratší dobu a navíc mají v létě horší jízdní parametry," vysvětluje.

V testu rakouského autoklubu ÖAMTC autu na zkušebním okruhu mechanici měnili obutí. Část testu jezdilo na dosluhujících zimních pneu, další díl patřil novým letním pneumatikám a zbylá třetina zkušebních kol připadla na nové celoroční pneumatiky. Technici autoklubu měřili brzdnou dráhu, sledovali kontakt auta se silnicí při aquaplaningu. Testy probíhaly při rychlosti 100 km/h.

Test ukázal, že nejbezpečnější jízdu při jarním a letním počasí zaručují letní pneumatiky. Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti.

Třetí sada celoročních gum skončila v porovnání brzdných drah také před zimními, ale za letními koly. Vše bylo jinak, když se zkoušelo brzdění na suché vozovce – slabiny ukázaly celoroční pláště.

Na letních stojíte, se zimáky ještě jedete

"Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

"Dokonce i zimní pneumatiky dopadly při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí," dodává. Na malou bezpečnost ojetých zimních pneumatik ukázal test, při němž byla zkušební dráha pod vodou hlubokou sedm milimetrů.

Auto se starými zimními pneumatikami ztratilo kontakt s vozovkou už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe. Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení. Test tedy jednoznačně prokázal, že nejlepší je střídat podle ročního období letní a zimní pláště.

Další test rakouského autoklubu ÖAMTC se pokusil zjistit, jak se mění vlastnosti letních plášťů s jejich stárnutím. Ukázalo se, že po pěti letech už je i málo opotřebovaná pneumatika méně bezpečná než nová.

"S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru," říká expert autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel. I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně.

ÖAMTC v testu vyzkoušel výrobky od jednoho výrobce, ale s různým stářím. Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety.

Všechny testované dezény musely mít hloubku alespoň pět milimetrů. Test se zaměřil na jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici. Srovnávala se brzdná dráha, ovládání na mokru a brzdění nasuchu.

Výsledky zkoušek ukázaly, že dva a tři roky používané pláště mají sice o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný. Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. Automobilové obutí od pátého roku začíná zaostávat významnou měrou za novými pneumatikami.

"Test ÖAMTC dokázal, že nejlepší vlastnosti si pneumatiky drží jen první čtyři sezony. Pak jejich bezpečnost klesá. A to i když je hloubka dezénu stále ještě vysoko nad zákonnou normou pro letní obutí, která činí 1,6 milimetru," popisuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz. "Také na suché silnici potvrdil test úbytek bezpečí s přibývajícím stářím pneumatik, rozdíl však není tak velký jako na mokré vozovce," uzavírá.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...