Nový závod na výrobu plastových palivových systémů do aut Yapp Czech Automotive Systems na okraji obce Plazy u Mladé Boleslavi se na první pohled neliší od desítek jiných továren v okolí, které dodávají díly českým automobilkám. Přesto je v Česku unikátem – jeho majitelem je čínská společnost Yapp Automotive. Je to poprvé, kdy čínská firma v Česku výrazně napřímo investuje do motoru české ekonomiky, automobilového průmyslu.
Firma se rozhodla pro vstup do Česka díky spolupráci s řadou evropských automobilek v Číně. Už letos by měla mít kolem sedmdesáti zaměstnanců, zatím se rozbíhá zkušební výroba.
"Těší nás, že máme i v místních podmínkách náročného evropského trhu možnost dokázat, že přes vnímané rozdíly kvality čínských výrobků u spotřebitelů splňujeme přísná kritéria kvality," říká personální šéf Yappu Ludvík Dvořák.
Investoři z Číny berou automobilový průmysl vážně
Výroba dílů pro auta začíná být pro Číňany v Česku čím dál lákavější, protože během posledního roku ovládli různí čínští investoři přes původní evropské vlastníky čtyři velké továrny na automobilové díly. A zájem mají o další. Automobilový průmysl v Česku je stále hlavně v rukou německého kapitálu, poslední roky však dochází k zásadnímu přeskupení. Mohly za to i potíže řady mateřských společností, které vedly k prodeji celých firem. České závody přitom byly často jedny z mála ziskových.
"Evropa je pro ně atraktivní, neboť je zde mnoho příležitostí k akvizicím stávajících firem, které mají vyspělé technologie a vybudovanou pozici na trhu," vysvětluje důvody vstupu čínských investorů Jan Linhart z KPMG.
Podle Jiřího Zouhara, vedoucího automobilové sekce v PricewatrhouseCoopers, už dávno neplatí, že by Čína jen kopírovala světové trendy. "Dostatek kapitálu a know-how dává čínským investorům prostor k velkým zahraničním investicím prakticky kdekoli na světě. Investice do několika významných automobilek v USA i v Evropě potvrzují, že toto odvětví berou čínští investoři velmi vážně," říká Zouhar.
Pod čínské vlastnictví se dostala také řada českých firem
Pod čínské majitele se během posledního roku postupně dostala například společnost Buzuluk Komárov. Ta dříve patřila České gumárenské společnosti, výrobce pístních kroužků a strojů pro gumárenský průmysl však prodala letos na počátku roku společnostem Dalian Rubber & Plastics Machinery a Tianjin Machinery Import & Export. Největší firmy, které v Česku vlastní čínští investoři, patřily ještě donedávna německým majitelům nebo finančním investorům, kteří pomáhali celým velkým skupinám tradičních dodavatelů přežít a po dobré nabídce na odkup firmu rádi prodali.
To je příklad třeba hradeckého KSM Casting, Kiekertu nebo Saar Gummi. Ve všech případech ovládl čínský kapitál celou firmu s celosvětovou působností, české závody však dlouhodobě patří k jejich klíčovým a ziskovým.
Manažeři českých firem s čínskými vlastníky přitom tvrdí, že se pro ně příchodem nového investora víceméně nic nezměnilo. "Centrála zůstala v Německu, takže v bezprostředním řízení se toho moc nezměnilo," říká Jan Tichý, šéf Saar Gummi Czech. Podle něj nepřicházejí ani přímo z Číny zásahy do českého řízení, všechno probíhá přes německou centrálu.Čínských přímých investic zatím v Česku mnoho není ani v jiných oborech. Největší je výrobce televizí Changhong v Nymburku nebo výrobce lančmítu Shanghai Maling na Teplicku.