Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mladí ztrácejí zájem o auta, vyhrává internet a kola

Pryč jsou doby, kdy mladí lidé toužili po řidičáku a vlastním autě, ať už to byl sebehorší vrak. Dřívější symboly svobody a samostatnosti vyměnili za internet a automobilový průmysl v Americe se dívá do červených čísel, která znamenají úbytek mladých zákazníků.

Po dlouhá léta bylo auto symbolem dospělosti. Dnes touha po řidičáku chladne. | foto: Volkswagen

Ztráty zaznamenává automobilový průmysl v téměř všech odvětvích. Snad kromě Asie, kde prodeje táhnou nenasytné trhy Číny a Indie, výdělky klesají a v Evropě se začíná mluvit o velkém kolapsu. Přečtěte si Evropský autoprůmysl míří do záhuby

Z Ameriky přicházejí ještě další varovná čísla, ze kterých majitelé autokoncernů nebudou mít radost. Zájem mladých lidí o řidičský průkaz, který byl pro několik generací 20. století vždy symbolem určité svobody a pro miliony mladých lidí také přestupní stanicí do dospělosti, dlouhodobě klesá. A v posledních letech se propad ještě znásobil.

Cestování s internetem

Nejnovější průzkum zveřejnila Michiganská univerzita, podle kterého mělo v roce 1983 řidičský průkaz přes 87 procent mladých Američanů do 19 let, v roce 2010 už necelých 70 procent. Největší propad přitom statistika zaznamenala v posledních čtyřech letech.

Autoři studie Michael Sivak a Brandon Schoettle zanalyzovali i data z dalších 14 zemí (například Kanada, Japonsko, Finsko, Švýcarsko nebo Jižní Korea) a z nich se sice nedá jednoznačně říci, že by v každé zemi mladí řidiči ubývali, s jistotou ale tvrdí: čím je v dané zemi větší procento uživatelů internetu, tím více klesá počet nově vydaných řidičských průkazů. "Virtuální kontakt snižuje potřebu osobního kontaktu," myslí si Michael Sivak z michiganské univerzity.

Tato slova víceméně potvrdil i další výzkum od společnosti Gartner, podle kterého by 46 procent řidičů mezi 18 a 24 lety raději zvolilo přístup na internet než vlastnictví vozidla. Dnešní mladí lidé o automobily jednoduše ztrácí zájem a mnohem víc je zajímají chytré telefony, tablety, notebooky a drahá kola.

A americká státní organizace FHA přidává další čísla. Mladí lidé do věku 34 let se od roku 2001 vydali na cyklistický výlet o 24 procent častěji, víc chodí pěšky a až o 40 procent častěji využívají veřejnou dopravu. A také přestávají kupovat nová auta, za poslední dekádu je počet nových mladých majitelů o 10 procent menší.

Podle společnosti Frontier Group, která se tématem také zabývá, má na klesajících číslech největší podíl ekonomická recese, která v minulých letech neumožnila mladým do 34 let najít dobře placenou práci.

"Neznám podobný výzkum v ČR," říká Ondřej Horázný, předseda Asociace Autoškol ČR. "Nicméně subjektivně je po řidičských průkazech v poslední době menší poptávka, což může být způsobeno jednak slabšími ročníky, ale i výše popsanými faktory," komentuje pro iDNES.cz.

Auto jako limonáda

Ať už je důvod jakýkoliv, počty nově vydaných řidičáků a aut, která si kupují mladí lidé, v USA vytrvale klesají. Vážnost situace si uvědomuje například General Motors, který začal spolupracovat s firmou Scratch patřící do gigantu Viacom, jehož součástí je například stanice MTV. Scratch má ke značkám GM přilákat právě mladé lidi.

Schratch si narychlo provedla vlastní výzkum u tří tisíc lidí narozených mezi lety 1981 až 2000 a požádala je, aby vypsali 31 obchodních značek, které sami preferují. Výsledky se vlastně daly předpokládat. Mezi prvními desíti nebyla jediná automobilová značka, daleko častěji padala jména jako Google nebo Nike.

Spolupráce těchto firem začíná mít první výsledky. GM změnil některé části svých budov, postříkalo je grafiti a do týmů najalo mladé lidi, kteří maji oslovit svoji generaci. Nedávno představil nově sestavený vývojářský tým nové barvy, jako například "technorůžová" a "limonáda", které mají zaujmout mládež nakupující v  hypermarketech. Paleta nových barev by se měla objevit pro model Spark.

A na základě doporučení už GM začal přeškolovat své dealery tak, aby dokázali oslovit i mladé lidi. Podle diskutujících na internetu to ale budou mít pořádně těžké.

K čemu vlastně slouží?

"Ostatní už to řekli, ale má cenu to zopakovat. Moje generace (je mi 25 let) se o auta moc nezajímá, protože nechceme ničit životní prostředí a utrácet balík peněz za koupi auta," napsal do jedné z internetových diskusí istriachilles z Chicaga. "Navíc pro ty z nás, kdo žijí ve městech, je mnohem zábavnější poznávat okolní prostředí na kole nebo pěšky."

"Nedokážu si představit důvod, proč bych měl teď nějaké auto kupovat," říká Petr Bárta, čtyřiadvacetiletý programátor z Prahy. "Jeho provoz stojí spoustu peněz, ve městě se neustále stojí v zácpách a většinu pracovních záležitostí stejně vyřeším přes internet. Ale s rodinou se to asi přece jen změní."

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...