Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za volantem po šestnácti letech: s plynem na zemi a srdcem v kalhotách

"Mám podobný problém, pošlete mi kontakt na instruktorku" - píší mi dámy. "Moje manželka (přítelkyně, maminka, sestra…) je na tom stejně, prosím o telefon na vaši učitelku autoškoly" - přichází od pánů. Uklidňuje mě, že v tom nejsem sama…

Řidička v reklamě komediální skupiny UCB Comedy | foto: iDNES.cz

Zdá se, že panika za volantem je v tuzemsku velice rozšířená "choroba", postihující spíše ženy.

Sedám posedmé do auta s modrobílým nápisem na střeše. Křižujeme město a "drbeme", o řízení nepadne ani slovo, jen občas mi instruktorka určí směr jízdy. Vypadá to, že její úsilí přináší výsledky.

Svěřím se jí, že o víkendu bych chtěla zajet za kamarádkou k Roudnici nad Labem. Zhruba sedmdesátikilometrovou vzdálenost hodlám jet z větší části po dálnicích - je to rychlejší a prý i jednodušší. A tak si to jedeme vyzkoušet. Nejprve na Jižní spojku, posléze na brněnskou autostrádu.

Je všednodenní dopoledne, žádný extra provoz, jak by konstatoval zkušený řidič. Já mám pocit, že je tam aut až moc. Najíždím pomalu, za což hned dostanu vyčiněno: "Musíte jet stejně rychle jako ta ostatní auta, jinak jim budete překážet." Vytáhnu to na sedmdesát a zdráhám se ručičku na tachometru dále obtěžovat. Sundávám nohu z plynu, mám pocit, že auta přede mnou už jsou příliš blízko.

Vybavuji si poučku o zachovávání prostoru pro jeden kamion. "Nezpomalovat!" ozývá se vedle mě a když neposlouchám, přimáčkne mi učitelka pravou nohu na pedál, až je úplně na zemi. "A pětku si tam dejte…" Ze stotřicetikilometrové rychlosti se mi poněkud motá hlava a dýchání mi opět vynechává. Jak jsem z města zvyklá zběsile zatáčet, při přejíždění z jednoho pruhu do druhého kroutím volantem prudčeji než je záhodno.

Auto cuká, o nějaké plynulosti a ladnosti nemůže být moc řeč. "Budeme vyjíždět příštím exitem," dozvídám se a trochu se mi uleví. Vjíždím do odbočovacího pruhu, v zrcátku sleduji bílé naleštěné auto, vypadá to, že má stejnou cestu. Ale ne… "Co to proboha dělá?" ptám se. "Snaží se vás předjíždět zprava," zní naprosto klidná odpověď. Chápu, že řidiči nezáleží na tom bouráku, neb má doma ještě tři podobné, ale život má přece jen jeden! Měl štěstí, že jsem si ho všimla…

Vyjedeme z dálnice a já se netěším na cestu zpět. Provoz směrem do Prahy je hustší, auta přejíždějí z pruhu do pruhu, pokouším se o totéž, ale v tu ránu mi učitelka zadupne brzdu. Někdo se snažil vejít do nevelké proluky mezi mnou a autem před námi. Byl tak rychlý, že jsem nestihla nic jiného, než se pořádně leknout. Instruktorka se na mě dívá vyčítavě až do chvíle, kdy přijíždíme do Prahy a dá se opět jet souběžně.

Už se nemusím stresovat, průjezd městem je brnkačka, mám pocit, že v padesátce to auto skoro stojí, takže už ho mám zase "v ruce".

Původně mě učitelka chtěla touto hodinou propustit, ale moje počínání na dálnici ji moc nepřesvědčilo, potřebuji prý ještě trénovat. A na návštěvu mám prý jet radši po malých silničkách. Je to sice dál, ale za to mám větší šanci dojet v pořádku. A tak to o víkendu také dopadlo. 

Až po osmi kondičních jízdách hlavním městem konečně tu propustku dostávám. Prý už si na silnici poradím sama. Abych to dokázala, vyrážíme o víkendu do Zábřeha na Moravě. Přes dvě stě kilometrů za volantem. Provoz je velký, ven vyrazil kde kdo.

V noze mám křeč, jak ji stále přendavám z brzdy na plyn a naopak. Největší problém mi dělají zatáčky-vracečky šplhající do kopců a takové, které se posléze kroutí dolů. Ty jsme totiž v Praze natrénovat nemohly.

Nikdy jsem si toho moc nevšímala, ale teď zjišťuji, že autoškolu by si mělo zopakovat víc řidičů, nejen já, někteří jezdí… divně. Předjíždějí, aniž by viděli do zatáčky, v obci mě "berou" osmdesátkou, otáčejí se na místech, kde blokují koho můžou, o nějakých doporučených odstupech asi nikdy neslyšeli, to by se mi tak nemohli lepit na kufr, blinkry používá jen polovina z nich…

Kdyby je tak viděla moje učitelka! Už ji slyším: Jak to jedeš, člověče, měl bys vrátit řidičák! Já ho nevrátím, jen ho už teď skutečně musím začít používat.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...