Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V pneuservisech je nával. Letošní zima rozhodne o povinnosti přezouvat

  13:22
Pneuservisy zažívají nápor zájemců o přezouvání na zimní pneu. Proti předchozím týdnům mají až o polovinu víc zákazníků. Důvodem je první sníh, který napadl v sobotu, i blížící se listopad, kdy je zimní obutí za zhoršených podmínek povinné.

Víkendový první projev zimy byl podle Zdeňka Žabky z pneuservisu Automotowizard v pražských Štěrboholech jasným impulzem pro ty motoristy, kteří ještě nepřezuli. "Tento týden budou mít všude plno, zákazníci musí počítat s tím, že si bez objednání počkají i několik hodin," řekl. Například společnost Eurotyres, která provozuje pneuservisy v Praze a Ostravě, v současnosti objednává na výměnu pneumatik na čtyři dny dopředu. Do poslední chvíle vyčkává podle Jana Petrů z Auto Pneu Vulkán asi 70 procent řidičů. Firma objednává na čtyři až pět dnů dopředu.

"Obvolal jsem pět servisů a nakonec jsem měl docela štěstí, gumy mi vymění ve čtvrtek. Třeba v tom prvním mi však řekli, že mě vezmou, ale nejdříve na konci příštího týdne. Tak dlouho jsem nechtěl čekat, i když vím, že to doháním na poslední chvíli," popisuje Kamil Chaloupek z Třeboně.

"Nával je poslední tři týdny a ještě další tři týdny to tak bude. Mnoho řidičů to tradičně nechává na poslední chvíli, nebo dokonce přichází pozdě. Někteří si pak ještě myslí, že se hned dostanou na řadu," prohlásil jeden ze zaměstnanců budějovického pneuservisu.

Podle marketingové ředitelky sítě pneuservisů BestDrive Magdy Pančochové se nyní v servisech potkávají zodpovědnější řidiči, kteří chtěli být v říjnu připraveni na rozmary podzimního počasí, s těmi, kteří přezouvají až s prvním sněhem.

Dlouhé čekání, rychlá výměna

Samotná výměna je pak už otázkou desítek minut, a to i včetně případného vyvážení kol. Pokud mají řidiči kompletní sadu čtyř pneumatik na discích, musí si připravit od 100 do 500 korun. Ve chvíli, kdy však mají jen jedny disky a dvoje gumy a je nutné přezouvat, zaplatí přibližně od 550 do 1 000 korun podle toho, který servis navštíví.

Ceny se liší také podle materiálu disků, přezutí hliníkových ráfků bývá řádově o desítky korun za výměnu jednoho kola dražší.

Některé barumky už nejsou

Růst poptávky zaznamenali i prodejci pneumatik. "Mohu potvrdit výrazné zvýšení zájmu s ohledem na první sníh," řekl jednatel internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Aktuálně zákazníci nejvíce nakupují střední třídu pneumatik značek Barum a Kleber, naopak nižší zájem je o spíše dražší GoodYear a Dunlop.
"Pneumatiky střední třídy se letos vyprodají pravděpodobně nejdříve. Již dnes v některých rozměrech u některých prodejců například neseženete značku Barum," dodal Schwangmaier.

Na aukčním severu Aukro vzrostlo vyhledávání zimních pneumatik v minulých dnech proti předchozímu týdnu o 30 procent, proti září pak na více než dvojnásobek.

Podle srovnávače Heureka vzrostla průměrná cena pneu meziročně o 11 procent. Zvýšení průměrné ceny pneumatik souvisí s tím, že lidé kupují pneumatiky větších rozměrů s vyšší cenou.

"Když se však podíváme na jednotlivé oblíbené typy pneumatik, jejich průměrná cena se od loňska snížila," uvedl Kamil Demuth z Heureky.

Například nejoblíbenější typ Barum Polaris 3 o rozměru 195/65 R15 91T stojí letos průměrně 1 230 Kč, zatímco loni byla jeho cena o 15 procent vyšší.

Ceny prací v pneuservisech se proti loňsku nezměnily, kompletní přezutí stojí od 500 do 900 korun. Zimní pneumatiky u obchodníků letos zdražily většinou do deseti procent. Letošní novinkou je zavedení povinného štítkování.

Letošní zima rozhodne

Povinné zimní obutí od listopadu do března za zhoršených povětrnostních podmínek zavedla loni právní úprava. Podle Šárky Homfray z ministerstva dopravy letošní zima rozhodne, zda se bude předpis měnit, nebo ho ještě upraví. Jednou z variant je zavedení povinnosti mít zimní pneumatiky v zimním období za všech okolností od pozdějšího termínu, než je začátek listopadu. Podle Leoše Tržila, šéfa dopravní policie by to mohla být například polovina prosince. Ovšem s tím, že by zůstala povinnost mít i mimo toto období zimní pneumatiky v případech, že řidič pojede na sněhu nebo ledu. "Loňskou zimu se stalo 291 nehod, při kterých bylo na vině letní obutí," uvádí Tržil.

Třikrát delší brzdná dráha

"Zimní pneumatiky mají jiné vlastnosti, jsou měkčí, a tak mnohem lépe drží na vozovce a také jejich vzorek pozitivně ovlivňuje jízdu," říká Václav Kovář, jihočeský krajský koordinátor BESIP.
 
Výrobci ve svých směsích používají materiály, které zůstávají měkké a poddajné i za nižších teplot, zatímco konstrukce dezénu s lamelami zvyšuje přilnavost na ledu a sněhu.

V chladném počasí začínají směsi letních pneumatik tvrdnout. Na silnicích pokrytých sněhem nebo ledem je tento rozdíl v oblasti přilnavosti ještě nápadnější. Interní testy společnosti Bridgestone ukazují, že na sněhu může být brzdná dráha na letních pneumatikách téměř třikrát delší než na zimním obutí.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...