Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

EU nařizuje novou náplň klimatizací. Mercedes tvrdí, že je nebezpečná

Mercedesem rozpoutaná aféra ohledně nebezpečného chladiva do klimatizací, které se má v EU používat povinně, má pokračování. Výrobci náplně se přou s automobilkami, které najednou náplň nechtějí používat.
Klimatizace je dnes neodmyslitelnou výbavou vozu.

Klimatizace je dnes neodmyslitelnou výbavou vozu. | foto: ADAC

Nové chladivo HFO-1234yf (též R-1234yf) vyvinuté chemickými giganty DuPont a Honeywell se mělo v následujících letech stát v podstatě jedinou náplní do klimatizací v automobilech prodávaných v Evropě a zřejmě i v USA a dalších zemích. Nedávná aféra, kdy technici Mercedesu zjistili, že chladivo může při havárii vozu způsobit požár, ovšem zavádění nové látky komplikuje.

Automobilky, které mezitím prováděly testy R-1234yf už od roku 2008, totiž znejistěly. V rámci ochrany pasažérů, která dnes hraje minimálně stejně důležitou roli jako ekologie, totiž se zaváděním nové chladicí látky váhají. To se pochopitelně nelíbí oběma výrobcům chladiva. Argumentují tím, že látka byla dostatečně testována a její bezpečnost byla prokázána. Firmy se obávají o doposud jinak jistý zisk, který měla nová náplň klimatizací přinést.

Monopol na náplně

HFO-1234yf je totiž doposud jedinou látkou, která splňuje novou legislativu EU o používání ekologických látek s nízkým příspěvkem ke globálnímu oteplování. Druhou možností je používat v klimatizacích jako chladicí médium klasický CO2, jenže to vyžaduje konstrukční změnu jednotek, zatímco HFO-1234yf může být využíváno v klimatizacích jen s malými změnami. DuPont a Honeywell tak měly téměř jistý odbyt nové látky, jelikož se musí používat ve všech vozech s klimatizací homologovaných v EU od 1. 1. 2011.

A automobiloví výrobci teď hrají o čas. Zatímco drtivá většina doposud uvedených vozů může používat stávající chladivo R-134a (freonová náplň), s tím, jak automobilky představují nové modely, budou muset postupně na nové chladivo přejít. V některých vozech se tak povinně měla látka objevit už loni, ve většině nových modelů pak v tomto roce.

Navíc DuPont a Honeywell spoléhaly na odbyt i v USA, přechod na HFO-1234yf ohlásil před kauzou i celý koncern GM. V EU by měly všechny nově vyrobené vozy ekologické chladivo používat od roku 2017.

Nová látka navíc přináší producentům větší zisky než ta dosavadní. Průměrná cena náplně do jednoho nového automobilu je asi 70 dolarů, tedy v přepočtu téměř 1 400 korun. Naplnění současné klimatizace v servisu stojí zhruba 500 až 700 korun. I když automobilky platí za náplň samozřejmě podstatně méně, nové chladivo je pro ně odhadem až desetkrát dražší než to současné. Honeywell a DuPont vlastní v souvislosti s látkou řadu patentů týkajících se složení i výroby a nikdo jiný jej tak není schopný produkovat.

Hořlavá látka

Honeywell a DuPont si stojí za tím, že nová látka je bezpečná a splňuje veškeré požadavky. Firmy a ostatně i standardizační organizace SAE, sdružující automobilové výrobce, navíc dodávají, že nikdo jiný krom Mercedesu na potíže při testech nenarazil. Firmy tvrdí, že test německé automobilky nereflektoval realitu, zatímco Mercedes naopak tvrdí, že dosavadní testovací metody byly nedostatečné a že teprve jeho nové pokusy a nové metody rizika odhalí.

DuPont a Honeywell přitom nijak netají, že látka HFO-1234yf je skutečně hořlavá, na rozdíl právě od současného chladiva nebo třeba od CO2. I podle dokumentů českého Svazu klimatizační a chladicí techniky patří R-1234yf mezi mírně hořlavé, avšak těžce vznětlivé látky třídy A2L. Nové chladivo tak mimo jiné vyžaduje nové postupy bezpečnosti práce při jeho plnění, s čímž musí počítat servisy. Musí totiž být skladováno jako hořlavá látka, mechanici musí projít školením na zacházení s touto látkou a nutné je i školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se zaměřením na hořlavé látky. To samozřejmě zvýší náklady servisů i výslednou cenu naplnění klimatizace.

Hledání cest

Po šokujícím výsledku testu Mercedesu obnovila řada ostatních automobilek testy nové chladicí látky. Chtějí mít opravdu jistotu, zda je chladivo bezpečné. Žádná z velkých automobilek se doposud nepostavila ani na jednu stranu a sdružení výrobců ACEA podrobně situaci vyhodnocuje. K případu mlčí i EU, přitom právě ona by mohla vcelku jednoduše povinnost zavedení nového chladiva oddálit a dát automobilkám i výrobcům chladiva víc času na prozkoumání všech rizik. Podle původních plánů by jej totiž řada nových vozů měla povinně dostat už teď.

Uklidnění, že airbagy ročně zabijí víc lidí, než by mohla zabít nová chladicí látka, zní přinejmenším alibisticky, jakkoli může být riziko opravdu mizivé. Současné problémy s chladivem navíc donutily automobilky hledat alternativy. Šéf koncernu VW Ferdinand Piëch například prohlásil, že koncern intenzivně zapracuje na vývoji klimatizací plněných CO2. "Tím správným chladivem je CO2. Ten zcela jistě nehoří," vysvětlil Piëch svůj postoj. Další automobilky ovšem v této oblasti mlčí.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...