Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Letní gumy si přehoďte sami a ušetříte čas i peníze

  12:13
Výrazné oteplení v tomto týdnu zahltilo jako každé jaro pneuservisy. Pokud si nechcete ničit zimní pneumatiky a v servisu mají plno, nezbude než obléci montérky a prohodit kola svépomocí. Na převážení pneumatik a kontrolu můžete do servisu až opadne nápor.

Návštěvnost pneuservisů vzrostla v tomto týdnu řádově o desítky procent. Podle Martina Sedláka z pražského Pneuservisu Procházka se bude zájem v příštích dnech dále zvyšovat a lidé by se měli dopředu objednávat. Pneuservis Ato Jenda v Radlicích měl například většinu termínů na pátek a na sobotu plných.

Povinnost mít na voze zimní gumy skončila na konci března, přesto motoristé kvůli přetrvávajícímu chladnému počasí a sněžení přezouvání na letní v minulých týdnech odkládali.

Tento týden však už do Česka jaro opravdu přinesl. Motoristé tedy začínají přezouvat. Neplatí to ovšem všeobecně. Do některých krajů zatím jaro s plnou vervou nedorazilo, takže odborníci vzkazují: počkejte, až se víc oteplí.

"Lidi už sice začínají tenhle týden jezdit, ale zatím jich moc není. Vždyť se podívejte na počasí," varuje před unáhlenou výměnou technik z pneuservisu u pardubického Globusu a dodává, že řidičům většinou přezutí rozmlouvá.

Při nízkých teplotách totiž letní pneumatiky tuhnou a jejich tvrdý povrch hůř přilne k silnici. Jízda na nich je výrazně nebezpečnější i v případech, kdy na silnicích neleží sníh.

Vyhláška sice povoluje namontovat letní gumy už od začátku dubna, ale pokud průměrná denní teplota nestoupne nad sedm stupňů, je na výměnu brzo. Zvláště ve vyšších nadmořských výškách by řidiči ještě nějaký den měli počkat.

"Určitě je lepší nechat je na kolech o nějaký ten den déle než přezouvat hned při prvním oteplení," upozorňuje Igor Sirota, mluvčí ÚAMK. Zimní gumy jsou podle něj při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní v zimních měsících.

"Pár lidí tu už bylo, ale letos se to rozjíždí pomaleji. Přece jenom jsme tady dost vysoko a nevíme, co všechno nám počasí ještě natropí," říká Josef Kubíček, majitel pneuservisu v Červené Vodě na Orlickoústecku.

Ušetříte čas i peníze

Pokud máte letní sadu uskladněnou doma, dokážete to i svépomocí, ušetříte tak i pětistovku, kterou byste nechali v servisu. Když si práci zjednodušíte nářadím, které má doma snad každý, zvládnete to za pár minut.

Hever máte v autě, klíč na kola také. Doma vyhrabte vrtačku a sežeňte si nástavec pasující na šrouby (nebo matice) na kola, který potřebujete. Šikovnější mohou zkusit zaimprovizovat nebo si příslušný nástavec (17, 19, 21 nebo 23) kupte, pořídíte ho do nějakých sedmdesáti korun.

Šrouby povolíte klasickým klíčem, pak už nastupuje moderní technika, povolit a sundat kolo je otázka půlminuty.

Jednou za čas se pneuservisu nevyhýbejte

I tak se vyplatí jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Zkušené oko servismana odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky. 

"Sledujeme stav podvozku. Pokud zjistíme, že se pneumatika atypicky opotřebovává nebo se rychle sjíždí, znamená to závadu na podvozku. Vůle v zavěšení kol, v řízení, ložiskách, a to se pak projeví na pneumatice," popisuje Jindřich Šafránek, majitel sítě pneuservisů. 

Opotřebené tlumiče například vytvoří na pneumatice nepravidelné plošky. "Jak kolo, které má špatný tlumič, odskakuje, ošoupává se v ploškách plynule po celém obvodu," popisuje Šafránek.

Když přehazujete kola doma před garáží, dejte si pozor, zda necítíte chvění ve volantu. Pak je třeba kolo převážit. Jinak zatěžuje nápravy.

Nejbanálnější "závadou" jsou nedohuštěná kola. Auto pak "plave" po silnici. Pokud jste dali auto do servisu s dobře seřízenou geometrií a po přezutí táhne na stranu (typicky při brzdění), může být problém právě v tlaku. 

Poznat nedotažené kolo je složité a hlavně nebezpečné. Když za kolo vezmete, nehnete s ním, protože je zatížené půltunou auta, které nese. Můžete zkusit matky, jestli nejsou volné. Největší šanci poznat to máte při zatáčení, hlavně při prudší změně směru o sobě dává povolené kolo vědět hlukem. Pokud je problém na přední nápravě, ucítíte šmajdavé kolo v řízení. Při rychlé jízdě může i malá vůle v dotažení rozvibrovat celé auto.

Popisujte, prohazujte

Kdo si kola přehazuje sám, nesmí zapomenout si popsat, na které místo které kolo na autě patří. Pneumatiky je navíc třeba na autě pravidelně vzájemně prohazovat pro dosažení rovnoměrného opotřebení a prodloužení jejich životnosti.

Když to není přesně stanoveno, doporučuje se vzájemná záměna po ujetí 10 až 12 tisíc kilometrů nebo častěji, když je od pohledu patrné, že se vzorek sjíždí. Nejpozději je vyměňte, když rozdíl v hloubce dezénu mezi přední a zadní nápravou dosáhne zhruba dvou milimetrů. Z toho vyplývá také nejklasičtější způsob přehazování: přední gumy za zadní.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...