Možná fungují, ale jsou nehezké, říkalo se do teď o většině modelů automobilky Dacia, snad kromě terénního dusteru.
Značka vlastněná Renaultem však v poslední době na designu pořádně zapracovala a začala vyrábět auta, na něž se dá dívat bez deformace dobrého vkusu. Nové sandero vypadá dobře i v "civilní" verzi a coby oplastovaný stepway je opravdu fešák.
Dacia Sandero Stepway v číslechmotor turbodiesel 1.5 dci |
Tím ovšem výčet silných stránek nekončí: s testovaným dieselem velmi svižně jezdí, skoro nic "nežere", má vyšší podvozek, který si poradí i s tragicky rozbitými cestami, a je bytelně vyrobený.
Sandero je nejlevnější auto ve třídě čtyřmetrových vozů, základní verze stojí 160 tisíc korun. I náš testovací Stepway 1.5 dci vyšel v nejvyšší výbavě včetně navigace na 290 tisíc korun. A takovou cenovku nikdo jiný v Česku dát neumí. A Dacia navíc momentálně útočí i výhodnými splátkovými balíčky. Sandero má ovšem i svá slabší místa: podvozek nestačí motoru při svižné jízdě, o kterou si živý turbodiesel sám říká, a taky ergonomie ovládání občas pokulhává. Není to však nic, co by se v poměru cena/výkon nedalo zvládnout.
Jediný otazník se tak vznáší nad bezpečností: předchozí generace sandera dostala za bourání do bariéry od EuroNCAP jenom tři hvězdy, stejně jako loni větší model Lodgy. Ten dokonce předběhlo i čínské Geely Emgrand! Nové sandero však ještě testem EuroNCAP neprošlo, takže mu nebudeme křivdit předem.
Pro špatné cesty
Sandero by mohlo být i malým SUV, chybí mu jen pohon všech kol. Jinak má podvozek ve výšce skoro 21 cm nad zemí (o tři cm výš než Škoda Yeti) a kryty podvozku vpředu i vzadu, aby v pohodě zvládl neasfaltované silnice. Bohatě dimenzované tlumiče a pružiny odfiltrují všechny díry a výmoly, pomáhají i vysoká kola 205/55 R16. Kdo má rád pohodlné svezení, bude nadšen. Na oplátku se ovšem sandero v zatáčkách naklání a houpe, dravější jízdu si neužijete. Podvozek zkrátka nedokáže splnit to, co skvěle a razantně táhnoucí motor nasliboval...
Rychle za pět litrů
A toho je hodně, motor je totiž ozdobou auta. Turbodiesel 1.5 dci od Renaultu se rychle vytáčí, táhne kdykoli a na jakoukoli rychlost, sbírá se už od tisíce otáček. Nejlépe je mu ale kolem hranice dvou tisíc. Ani na dálnici nemá s autem žádnou práci: při reálných 130 km/h točí motor jen 2 750 otáček, takže si brumlá v poklidu a nevytáčí se. I dálniční kopce zvládne plně naložené sandero na pětku a z nastavené maximální rychlosti nezpomalí ani o kilometr, naopak, má chuť ještě přidat.
Že by ovšem bylo na palubě kdovíjaké ticho, to se říct nedá, hlavní slabinou je slabší izolace valivého hluku od kol. Opět to ale není nic, co by vás mělo znechutit nebo unavit. Jen prostě cítíte, že nejedete prémiovým autem, ale levným přibližovadlem.
Co "décéíčko" opravdu zdobí, je spotřeba. Výrobce uvádí u verze Stepway rovné čtyři litry, u obyčejného sandera o dvě deci méně. Je vidět, že střešní ližiny a designová vylepšení mají vliv i na apetit. V praxi jsme sice takových hodnot nedosáhli, ovšem také jsme nejezdili stylem, který by se dal označit za úsporný.
Rychlé sprinty po dálnici a hodně městských kilometrů znamenaly výsledných 5,3 litru, a to vůbec není špatné. Při vysloveně klidné jízdě po okreskách jede stepway za 4,5 litru.
Slabší ergonomie, navigace za pár peněz
Stepway uvnitř vypadá o dost lépe než obyčejné sandero, ale na detailech poznáte, že pořád mluvíme o levném modelu. Třeba loket si ve dveřích položíte jen na tvrdý plast, čalounění chybí. Nemoderních prvků je tady víc, třeba volant nastavitelný jen výškově, tlačítka stahování oken na středovém panelu. A vedle nich zapínání tempomatu. Držáky na kelímky jsou úplně vepředu pod středovou konzolou, což je také nepraktické.
Obří řadicí páka trčí jako kůl z plotu, ale chodí ve svých drahách celkem přesně a lehce. Naopak s dobou jde velký displej s navigací a slotem na USB. Audio hraje překvapivě slušně (vyrábí ho LG). A nejlepší je cena systému: navigace je za příplatek osm tisíc korun.
Ani na nedostatek prostoru si nelze stěžovat: šířka v loktech na zadních sedadlech je 143 cm (o pět víc než ve fabii), takže se sem pohodlně vejdou tři dospělí nebo tři dětské sedačky. Samotná sedadla jsou dimenzovaná dostatečně, jen nemají skoro žádné boční vedení, a sedák by mohl být delší, aby lépe podpíral stehna. Ale stejně jako u všeho v téhle dacii platí: za ty peníze je to víc než dobré.