Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Outlander je tajný tip na povedenou ojetinu. Chybí ovšem diesel

  14:07
První generace outlanderu byla veskrze zdařilým SUV. Měla však jednu nezanedbatelnou chybu: Mitsubishi do něj nenabídlo diesel. A to zákazníci na starém kontinentě holt neodpouštějí.
Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander | foto: Mitsubishi

Druhým aspektem, který na našem světadílu hraje při koupi vozu důležitou roli, je vnitřní prostor a hlavně velikost kufru. Zatímco v tom prvním nebyl outlander o nic horší než ostatní SUV, v druhém za mnohými citelně zaostával. A nešlo ani tak o objem, který v základním uspořádání činí akceptovatelných 420 litrů, nýbrž o celkovou využitelnost, kterou poněkud degraduje značná mělkost násobená přítomností plnohodnotného rezervního kola.

Mitsubishi Outlander

Slabý a užraný

Outlander dnes nabízí Mitsubishi už ve třetí generaci. Úplně první, který prodávala japonská značka v Evropě v letech 2003 až 2006, se musel spokojit výhradně se zážehovými motory. Základním pohonem  je dvoulitr dobře známý třeba ze sedanu Galant poslední v Evropě prodávané generace.

Plusy a minusy

PLUSY: dobré jízdní vlastnosti na silnici, chování na rozbitých silnicích, všestranně vynikající motor 2.4, velký vnitřní prostor, solidní dílenské zpracování, pocitově silné brzdy (motor 2.0), pohodlná sedadla a nastupování, můžete se s ním lišit (je jich u nás málo), solidní spolehlivost a odolnost, přesné a dostatečně strmé řízení, bezpříkladně dynamická verze 2.0 Turbo.

MINUSY: chybí vznětový motor, průměrná zpětná vazba řízení, jen průměrné řazení s delším krokem páky, hlavně s motorem 2.0 ve verzi 4WD mírně toporné rozjezdy, verze s 2.0 Turbo by si zasloužila výkonnější brzdy (jsou stejné jako u 2.0), omezená dynamika a vysoká spotřeba paliva (motor 2.0 hlavně 4WD), vyšší provozní náklady verze 2.0 Turbo (velmi vysoká spotřeba paliva), mělký zavazadelník s průměrným objemem.

Jeho zajímavostí jsou vyvažovací hřídele v bloku motoru, jež mu dávají hebkost šestiválce. Poháněny jsou vlastním ozubeným řemenem, podobně jako rozvody. Jejich výměna je výrobcem předepsána po ujetí 90 tisíc km, přičemž se mění pouze oba řemeny, což vyjde s prací asi na 5 000 korun.

Napínací a vodicí kladky se jen poslechem zkontrolují, zda jim nechrastí ložiska. Jejich čas se obvykle naplní až ve 180 000 km. Cena úkonu se pak zvýší asi o 2 000 korun, což je stále únosné.

Atmosférický dvoulitr vyniká spolehlivostí a odolností, může být kombinován i s předním pohonem a navíc na něj narazíte zdaleka nejčastěji. Musíte se  ovšem smířit s mdlou dynamikou korunovanou vysokou spotřebou paliva. Přeplňovaná verze motoru je přímá příbuzná toho v legendárním Lanceru EVO 1. až 9. generace a vyskytuje se jen sporadicky. Jízdní výkony jsou fantastické, spotřeba paliva přímo hrozivá. Čemu dáte přednost je jen na vás.

Vynikající, ale vzácný

Mnohem suverénnějším pohonem je větší, ale vzácně se vyskytující čtyřválec 2,4 litru. Zatímco jeho litinový blok taktéž s dvojicí vyvažovacích hřídelů se velmi podobá menšímu dvoulitru, hlava válců je zcela jiná, a to zásluhou použití originálního systému MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control). Ten podobně jako Honda VTEC pracuje s dvěma rozdílnými vačkovými palci. Hranicí, kdy dochází k přečasování, je cca 3 500 otáček. V případě, že vydržíte jezdit do zmíněných otáček, motor odčerpá každých 100 km jízdy za městem z nádrže zhruba 8 až 9 litrů na 100 km. V opačném případě  počítejte s více než 10 l na 100 km.

Mitsubishi Outlander

Čtyřkolka i dvoukolka

O přenos síly na kola se v outlanderu starají dva typy manuální převodovky, jež mohla být na některých trzích ve spojení s motorem 2.4 nahrazena čtyřstupňovým automatem, ten se však příliš často nevyskytuje. Obě ručně řazené mají zcela shodné odstupňování jednotlivých převodů, a tak jedinou odlišnost lze najít v tom stálém. Hlavní rozdíl ovšem spočívá v aplikaci. Zatímco skříň F5M42 slouží výhradně pro přenos hnacího momentu na přední kola, převodovka W5M42 na všechna čtyři. Z toho důvodu je doplněna o takzvaný transfer s mezinápravovým kuželovým diferenciálem uzavíraným viskózní spojkou.

Základní rozdělení pohonu mezi přední a zadní nápravu, které je za normálních podmínek 50:50, se tak může samočinně měnit v závislosti na adhezních podmínkách obou náprav.

Řazení obstarává vždy dvojice lanovodů. Ty sice účinně eliminují vibrace přenášené do řadicí páky, avšak daní za to je jen průměrná přesnost ovládání.

Navíc, jak se ukazuje, ani životnost není zcela bezchybná. Zejména ve spojení s motorem 2.4 se řada uživatelů potýkala s předčasně opotřebenou synchronizací druhého stupně. Pakliže se při zkušební jízdě ozve při řazení zvukový efekt "počítání zubů", jedná se téměř jistě o zmíněnou závadu.

Opravit to samozřejmě lze, ale počítejte s tím, že i specialista na převodovky (ne značkový servis) si za to řekne 12 až 13 000 korun.

Spojka slabinou

Nejvíce stížností majitelů se ovšem snáší na spojku. Ta se nejen velmi rychle opotřebovává, což platí hlavně u verzí s pohonem všech kol, nýbrž už tak toporné rozjezdy jsou v mnoha případech doprovázeny nepříjemným škubáním.

Výrobce na to časem reagoval a spojku modifikoval, čímž by se měl uvedený problém eliminovat či alespoň oddálit do vyššího kilometrového proběhu. Zkraje produkce totiž nebývala výjimkou ani výměna kompletní spojky po ujetí směšných 20 000 km. Třetí častěji se opakující závadou na převodovém ústrojí je hučící středové ložisko hnacího hřídele (kardanu). Nápravou je jeho výměna. Od tohoto rébusu jsou samozřejmě osvobozeni majitelé outlanderů s předním pohonem.

Bez ohledu na verzi pohonu je vpředu vždy pseudo McPherson, vzadu víceprvek.

Časté závady

Průnik vlhkosti do předních mlhových světlometů.
Škubání spojky při rozjezdu; během produkce byla modifikována.
Předčasně opotřebená spojka (hlavně verze 4WD).
Vrzání (hluky) od zadní nápravy: Řešilo se promazáním, což moc nepomáhá. Nápravou je až výměna silentbloků horních ramen.
Nepřesně ukazující palivoměr při vyšších vnějších teplotách: Řeší se výměnou celého přístrojového štítu.
Zkroucené brzdové kotouče, klapání při brzdění.
Hlučné střední ložisko hnacího hřídele (kardanu).
Vadná lambda sonda.
Zablokovaná klapka uzavírající palivovou nádrž: Nelze otevřít z místa řidiče.
Hlučné ložisko vodní pumpy: Motory 2.0 a 2.4.
Vadný snímač polohy pedálu akcelerace: vinou toho motor v nouzovém režimu (motory 2.0 Turbo a 2.4).
Opotřebená synchronizace druhého stupně. Motor 2.4.
Zanesená hydraulická zdvihátka: Sporadicky motory 2.0 a 2.0 Turbo.
Selhávající ventil regulace plnicího tlaku turbodmychadla Wastegate: motor 2.0 Turbo, sporadicky.
Svolávací akce: Měněna řídicí jednotka motoru 2.4.

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...