Dobrý výhled z auta naopak nabízejí třídveřové vozy, které se ale kvůli menší praktičnosti prosazují stále méně a v Česku už vůbec.
"Nejlepší výhled je z francouzských aut. Autoklub ADAC zařadil mezi deset modelů, ze kterých má řidič výborný přehled o dění okolo, šest vozů z Francie," všímá si Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.
"Zajímavé je, že téměř všechna auta v první desítce žebříčku ADAC patří k třídveřovým modelům," všímá si Buček. "Důvodem je jejich hodně dozadu posunutý prostřední sloupek karoserie a svou roli sehrávají také chybějící rámy zadních dveří."
První příčka patří Renaultu Clio, který se vyráběl do loňského roku, následuje Citroën DS3 a třetí je Volkswagen up. Čtvrtý je Smart For Two a pátá živoucí fosilie Lada Niva. Ta boduje právě archaickou konstrukcí z dob, kdy byla auta subtilní a měla tenké sloupky. Šestý je Citroën C2, který už je ale z výroby několik let.
Provedení právě předního sloupku chválí testeři ADAC u Citroënu Grand C4 Picasso, který zanedlouho nahradí nová generace. Desítku nejlepších doplňují Peugeot 206, Audi A1 a Renault Twingo.
"U vozů se špatným výhledem kritizuje ADAC masivní sloupky karoserie, ale také velké opěrky hlavy, které nelze zatlačit dolů," popisuje Petr Buček. Německý autoklub si také všímá, že si designéři moderních aut libují ve vyloženě malých oknech. Přitom u jiných se chlubí rekordními hodnotami prosklení. Vždyť třeba nový Citroën C4 Picasso, který se teprve chystá do prodeje, má mít pět metrů čtverečních prosklených ploch. Je ale třeba dodat, že minimálně čtvrtina z toho připadá na prosklení střechy, které možná potěší posádku, řidiči ale nepomůže.
ADAC zveřejnil také žebříček propadlíků. Desátý od konce je Volkswagen CC, devátá Kia Optima, osmý Mercedes třídy A, pak následují Honda Civic, Nissan Cube, Chevrolet Cruze, Opel Ampera, Volkswagen Caddy Maxi, Dacia Logan MCV a úplně nejhůř je vidět z BMW X5.
Problémem je přední sloupek
ADAC hodnotí s pomocí kamer výhled z vozu od roku 2006, za tu dobu proměřil přesně 1 175 aut. Kamerou umístěnou ve výšce očí řidiče pořídí panoramatický snímek interiéru a pak spočítá prosklené plochy, kterými je vidět ven.
Nejčastěji řidiči vadí ve výhledu přední (A) sloupek předního okna. Musí být extrémně pevný, aby udržel auto při převrácení na střechu, proto je u moderních aut hodně mohutný. Za tlustý a hodně dopředu posunutý sloupek se u mnohých aut vejde i maminka s kočárkem. Vše závisí také na vzájemné pozici předního A sloupku a nastavení sedadla. Některé vozy vylepšují výhled zdvojeným předním sloupkem tvořeným dvěma tenčími.
Asi nejlepší řešení měl vymyšlené dnes už pohřbený Saab, který měl u starších modelů díky specificky tvarované kabině čelní sklo výrazně zaoblené a sloupky posunuté hodně daleko do boků.
Potíž bývá také s vysokými boky a strmě stoupající spodní hranou bočních oken. Hlavně u vysokých aut SUV a MPV pak řidič špatně vidí do boku šikmo vzad. Při objíždění nízkého sloupku nebo jiné překážky ve stísněném prostoru často nezbude než přenastavit zpětné zrcátko a podívat se, kolik zbývá místa na objetí.