Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Při katastrofě na italské dálnici autobus nebrzdil. Neměl jak

  16:20
Nejhorší silniční neštěstí za posledních šedesát let, tak popisují italská média nehodu autobusu plného výletníků, který spadl z dálničního mostu. Podle vyšetřování nemohl řidič autobus nijak brzdit. Starý autokar měl totiž možná falešnou technickou kontrolu.
Autobus sjel z dálnice v jižní Itálii do rokle (29. července 2013).

Autobus sjel z dálnice v jižní Itálii do rokle (29. července 2013). | foto: Gregorio BorgiaAP

Průměrný věk autobusů registrovaných v Česku je podle statistik sdružení automobilového průmyslu skoro patnáct let. Osmnáctiletý italský autobus, který byl protagonistou tragické nehody na italské dálnici, byl tedy dost starý. Volný pád z mostu ovšem těžko přežijete i v moderním osobním autě, které je mnohem pevnější, vystlané airbagy a vyzbrojené bezpečnostními systémy.

"Když spadne autobus z třiceti metrů volným pádem, tak už nehraje velkou roli, jestli je starý, nebo nový," říká pro iDNES.cz odborník na konstrukci a testy autobusů TÜV SÜD Martin Hron. "A toto byl úplně volný pád. V osobáku by posádka dopadla podobně." Aspoň nějakou šanci by podle Hrona cestující měli, kdyby se autobus kutálel ze svahu. Na to se autobusy i testují. Je to vlastně jediný předepsaný crash test autobusu.

Technická s otazníkem

Podle italského ministra dopravy Maurizia Lupiho měl autobus z roku 1995 najeto devět set tisíc kilometrů. To je podle Hrona u tak starého autobusu očekávatelný nájezd. "Je to v normě," komentuje. 

V Itálii se však po tragické nehodě na dálnici A16 začíná mluvit o jiném problému, který stojí za pravděpodobnou příčinou nehody. Osmnáctiletý autokar Volvo prošel letos v březnu technickou kontrolou, ale právě technika v klesání před kritickým místem selhala.

Vyšetřovatelé tedy zadrželi veškerou dokumentaci nejen havarovaného autobusu, ale i všech ostatních, které dopravce provozuje. Přímo v sídle firmy policie kontrolovala, jak byly dodržovány pravidelné servisní kontroly.

Italský deník la Repubblica se zaměřuje právě na to, že autobus prošel před necelým půlrokem technickou kontrolou. Vyšetřovatelé to komentují tak, že falšované technické kontroly aut a především těžkých dopravních prostředků jsou v Itálii závažným problémem.

Evropská unie má podle deníku prý závažné připomínky k celému systému technických kontrol v Itálii. Do naoko dělaných kontrol jsou podle různých případů ze všech konců Itálie namočení zkušební komisaři, autorizované servisy, velké přepravní společnosti, řidiči... prostě všichni. Římská policie prošetřovala při rozkrývání jednoho z takových případů na patnáct tisíc majitelů aut. Kromě technických kontrol dělaných "od stolu", bez toho, aby vůz vůbec ke kontrole přijel, je podle vyšetřovatelů častou praxí také to, že na technickou přijede místo daného autobusu nebo náklaďáku jiný kus, který je udržovaný.

Ozývají se tedy návrhy, aby všechny turistické autobusy v Itálii, kterých je skoro 23 tisíc, podstoupily mimořádnou kontrolu. Průměrné stáři italských autobusů je dnes třináct let.

V Česku musí jezdit autobusy na technickou každý rok. "Kontroluje se to samé jako na osobácích: světla, brzdy, čepy. Ale navíc ještě další věci. Třeba kladívka na rozbití oken, únikové východy, osvětlení schodů, hasičské přístroje...," popisuje pro iDNES.cz jeden z techniků STK.

Prozatím prokuratura v Avellinu nechce říct, kolik lidí je vyšetřovaných. Ví se ale, že je mezi nimi šéf dopravní firmy, jehož bratr nešťastný autobus řídil.

Nešlo brzdit

Podle předběžných analýz to vypadá na problém s pohonem a brzdami. Nasvědčuje tomu i to, že dva kilometry před místem nehody našli vyšetřovatelé součástky, které podle všeho odpadly právě z havarovaného autobusu. Záběry z kamer nainstalovaných podél dálnice potvrzují, že tam součástky před průjezdem autobusu neležely. Odpadávat cosi z autobusu viděl i jeden ze svědků.

Průběh nehody na viaduktu Acqualonga nad vesnicí Monteforte Irpino na 32. kilometru dálnici z Neapole do Bari popisují vyšetřovatelé takto: autobusu praskl kardanový hřídel, který pohání zadní kola od motoru. Dvě nekontrolovaně rotující části pak přerušily vedení tlakového vzduchu k brzdám, které v těch místech vede. Autobus tak řidič, který je také jednou z obětí, nemohl brzdit motorem (retardérem).

Radko Manda z českého zastoupení výrobce autobusů Volvo však namítá, že autobus musí zabrzdit pouze brzdami i při ztrátě tlaku v systému. "Brzdy jsou mechanicky aktivovány pružinami," vysvětluje pro iDNES.cz. "Když uteče vzduch, musí být za správného technického stavu autobus možné zastavit i při poklesu tlaku. Je tam dokonce pojistný ventil, který zamezí dalšímu rozjetí, když autobus ztratí tlak v systému," dodává a podporuje tak pochybnosti o pravosti technické kontroly busu.

"Pravděpodobně měl ve špatném stavu brzdy a jezdil jen na retardér," uzavírá Radko Manda z Volva. 

Odlehčovací brzda (retardér) se používá u vznětových motorů, především nákladních automobilů a autobusů. Brzdí samotný hnací hřídel. U autobusů bývá většinou hydraulická. Retardér funguje pouze při zařazeném rychlostním stupni a nevypnuté spojce, protože musí zůstat zachováno mechanické spojení brzdného účinku motoru a hnacích kol. 

Že autobus nebrzdil, naznačuje i to, že dálniční policie nenašla na místě nehody stopy po brzdění.

Zábrana zadrží osobák, bus jen někdy

Řidič se podle všeho snažil neovladatelný autobus, řítící se v tu chvíli po viaduktu asi stokilometrovou rychlostí, zbrzdit o zábrany typu New Jersey, které na mostě dálnici lemují. Daný úsek dálnice je starý čtyřicet let, stávající zábrany kombinující beton a ocel tam nainstalovali v devadesátých letech. Vyšetřovatelé se rozhodli nechat prověřit i jejich stav. 

Místo na dálnici A16, kde došlo k nehodě

Potíž je v tom, že jsou dělané na to, aby zadržely osobní auto, mají tedy omezenou schopnost absorbovat nárazy těžkých dopravních prostředků. Provozovatel italských dálnic vysvětluje, že většina nehod se týká osobních aut. Nárazu náklaďáku nebo autobusu dokáží tedy odolat jen do omezených rychlostí a jen v určitém rozsahu úhlů. Firma ještě dodává, že kdyby byly zábrany pevnější a "tvrdší", byly by v případě nehod osobních aut naopak nebezpečnější. 

Italský server tg24.sky.it uvádí, že tyto bariéry dokáží odolat nárazu až 38tunového dopravního prostředku do rychlosti 65 km/h pod úhlem dvacet stupňů. 

29. července 2013

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...