Ten tvrdí, že nové chladivo, které jako jediné splňuje zpřísněné požadavky EU platné od letošního ledna, je nebezpečné, protože za určitých podmínek může vzplanout.
Toyota podle magazínu Automotive News Europe oznámila, že se rozhodla nové chladivo R1234yf od výrobců Honeywell a DuPont také nepoužívat a vrátí se k původnímu R134a. Bude ho nově používat v modelech Toyota GT86, Prius+ a také v Lexusech řady GS, které mají homologaci i pro použití starého chladiva.
"Toyota považuje za povinnost společností v automobilovém průmyslu, aby zajistily splňování současných bezpečnostních standardů," vysvětluje své rozhodnutí evropské zastoupení Toyoty. "Bohužel v této problematice není na evropském trhu shoda. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, jako dočasné opatření, použít chladivo R134a, abychom rozptýlili případné obavy našich zákazníků," dodává japonská značka ve svém prohlášení.
Toyota ale dodala, že si je stále velmi jistá bezpečností nového chladiva. Svůj krok odůvodňuje tím, že nechce být zatažena do debaty o používání nové látky.
Automobilka Daimler totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.
Chladivo otestoval i německý spolkový úřad pro motorová vozidla KBA a dospěl k závěru, že nová látka je nebezpečnější než starší. Zvláště u velmi závažných nehod jeden ze čtyř testovaných modelů vzplál a vypustil značné množství jedovatého fluorovodíku. Nezanedbatelné množství fluorovodíku bylo zjištěno rovněž u některých dalších testovacích nehod i v případě, že chladivo nevzplálo. Nicméně úřad uvedl, že nová látka nepředstavuje vážné nebezpečí. Kompletní závěrečnou zprávu má KBA zveřejnit v polovině září.
Vášně kolem postupu Daimleru rozpoutala Francie, která blokovala nové registrace sportovních vozů Mercedes SL, Mercedes CLA a kompaktů třídy A a B vyrobených od června. Tyto modely představují víc než polovinu prodeje značky ve Francii a dvě procenta globálního prodeje firmy. Opatření francouzských úřadů bránilo dodávce zhruba 5 000 mercedesů. Prodejci upozorňovali, že pokud se situaci nepodaří rychle vyřešit, bude to znamenat ohrožení tisíců pracovních míst ve francouzské prodejní síti. I samotní činitelé, kteří ve věci rozhodují, komentují celou záležitost tak, že se nejedná o záležitost lokální, ale celoevropského významu.
Francouzský nejvyšší správní soud ovšem tento týden nařídil přestat blokovat prodeje. Opatření je ale prozatímní a případem se soud bude dál zabývat. Soud v úterý vydal příkaz, podle kterého mají francouzské úřady do dvou dnů obnovit nové registrace mercedesů. Vyjádřil zároveň "vážnou pochybnost" nad tím, zda bylo dvouměsíční blokování prodeje legální.
Francouzský soud uvedl, že starší chladivo není možné považovat za závažnou ekologickou hrozbu, která by opravňovala k blokování prodeje podle unijních pravidel. Soud se chystá zkoumat, zda tento zákaz s konečnou platností nezrušit. Podle agentury Reuters se konečný verdikt očekává do 12 měsíců. Paříž sdělila, že vyjádření soudu zaznamenala a registrace těchto vozů je nyní do končeného rozhodnutí povolena.